Epilepsie, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Epilepsie, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 21:06

mijn hond heeft gister voor het eerst in zijn hele leven (11jaar) een epileptische aanval gekregen. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest, deze gaf mij speciale pillentjes. De pillen hebben echter (nog) niet geholpen, hij heeft nog steeds aanvallen. Hij is de hele tijd aan het blaffen, probeert overal eten vandaan te halen (probeerde zelfs mijn tenen op te eten nadat ik even naast hem had gestaan), en heeft ook een poging tot bijten gedaan. Maar hebben er meerdere mensen ervaring met dit soort of soortgelijke gevallen? En hebben jullie dan ook een speciaal dieet?
alvast bedankt

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:20

aj... Klinkt niet zo leuk... Heb er geen ervaring mee... We hebben wel 2 honden maar epilepsie aanvallen hebben we nog nooit meegemaakt !!

fairygirl

Re: Epilepsie, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:25

ja ik heb er ervaring mee, als je vragen hebt::::::::::
partycamgirl-1@hotmail.com
voeg me maar toe op msn of zo dan kun je online vrage stellen en ik ben vaak online dus dat zal geen probleem zijn

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:58

Onze hond heeft af en toe ook last van epileptie. Tot nu toe heeft hij ongeveer 4 of 5 aanvallen gehad in een kleine ander half jaar tijd. Je kunt je hond dan gewoon het beste met rust laten, je hebt dan toch niet echt invloed op hem. Bovendien loop je het risico gebeten te worden als hij uit de aanval komt. Niet omdat hij dit wel, maar omdat dit reflexen zijn en hij zwaar verward is.

Mandy92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:01

onze 2 honden zijn dood gegaan aan epelepsie,,hopelijk niet de 3de(die we nu hebben),, het is heel eng als je dier het heeft vind ik

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:08

Als het goed is heb je phenobarbital tabletjes gekregen, Het duurt inderdaad een aantal dagen tot dat er een bepaald niveau in het bloed(dus ook hersenen) bereikt is.

Het beste is om de hond tijdens een aanval met rust te laten. Ook teveel aan prikkels kan een epileptische aanval opwekken(als de hond epilepsie heeft). Dus de mand niet voor de tv zetten bijv.

Vaak moet je nog een beetjes 'spelen'met de dosering, iedere hond/kat reageert erweer anders op.Onder begeleiding van je DA natuurlijk. Het betekent niet gelijk het einde van je hond!! Ligt ook aan de mate van epilepsie.

Mijn hond heeft een aantal kleine schuddinkjes per dag en nu sinds 3 jaar 5 'grote'aanvallen van 30 sec. gehad. Voor de rest een ontzettende vrolijke hond!(secundaire Epilepsie)

Veel succes!!

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:17

Mijn hond heeft vanaf pups afaan al epilepsie.

Onze hond had het eerst een keer in het half jaar en nu ongeveer een keer in de twee drie maanden. Ze is nu negen en heeft hiervoor geen medicijnen. als we haar nu aan de medicijnen zetten zouden die meer schade aanrichten dan nu af en toe een aanval. Honden worden naarmate de tijd dat ze deze medicijnen gebruiken ook immuun voor de medicijnen en krijgen dan toch weer die aanvallen. Als de aanvallen van onze hond steeds sneller achter elkaar komen, dus zo'n twee maal per week, dan zal ze toch aan de medicijnen moeten.

Als je hond zo'n aanval heeft moet je hem of haar gewoon laten liggen en zorgen dat ze zich nergens aan kunnen bezeren. Meubels etc. kan je dan het beste even opzij schuiven. Niet proberen de stuipen tegen te gaan door de hond vast te pakken. De hond is zo verkrampt dat het dan zijn eigen poten kan breken. Houdt ook goed de tijd in de gaten. Zo'n aanval mag echt niet langer dan 10 minuten duren en tien minuten is al vrij lang. Als dit wel het geval is een dierenarts bellen.

Het is geen pretje om je hond zo te zien. Je kan gewoonweg niets voor zo'n beest doen en alleen maar hopen dat hij snel weer bijkomt.

Succes in ieder geval.

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:33

onze hond heeft het ook, je moet inderdaad oppassen, want ze willen nog wel een bijten. Wij hebben pilletjes gehad, en dat helpt eigenlijk helemaal niet ! Laat je hond gewoon rustig met 1 iemand erbij, ( dat doen wij ) en dan gaat het vanzelf wel beter. De volgende dag is hij wel heel suf

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:47

De volgende dag zijn ze inderdaad altijd een beetje de weg kwijt en onze hond is dan ook heel stram. Heeft natuurlijk verschrikkelijke spierpijn. Bijten doet die van ons niet, maar maakt werkelijk salto's. Je weet niet wat je ziet.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 21:28

onze hond heeft het ook. ongeveer 1 keer in de 2 maanden. bijten doet hij niet .. maar uit ervaring weten we niet beter dat het beste voor hem is om hem in het donker en alleen te laten als hij het heeft.Dan gaat het het snelst over.

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:38

chicka heeft ook (secundaire epilepsie)

maar als er aanvallen op een oudere leeftijd komen,kan het ook aan het hart liggen...

maar je bent dus al naar de da geweest.
hoop dat het snel weer over is voor hem

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:42

hij heeft ondertussen al 48 geen aanval meer gehad, maar hij zit wel bijna de hele dag naast de verwarming en reageerd bijna nergens meer op :S

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:46

Die medicijnen kunnen schade aanrichten aan de nieren, mijn hondje heeft ook epilepsie en mijn DA waarshcuwde mij hiervoor om dus geen medicijnen te geven en alles op zijn beloop te laten. Tijdens de aanval geen naam noemen en rustig toespreken. De mijnes vind het altijd fijn om na een aanval troost te zoeken bij mij. Je kan er niet veel aan doen, alleen maar je hond troosten en door die aanvallen te helpen,

zou ff aan de DA vragen over de bijwerkingen, want mijn hondje kreeg ze dus nie tomdat hij er fel op tegen was vanwege de bijwerkingen.

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:19

Onze Hond Heeft na 12 jaar zonder niks opeens een epilepsie aanval gekregen en het kon niet meer goed hij is er die avond ingeslapen want hij kwam niet meer uit die aaval weg jammer genoeg

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:10

Mijn hond is een paar jaar geleden op zn kop gevallen tijdens het spelen met de bal .. hij heeft toen een breukje in zn schedel gehad en sindsdien heef thij zulke aanvallen..

Hij begint dan heel raar te trillen en helemaal achteruit te lopen enz

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:14

mijn hond heeft het ook..
dat is franse buldog ze is nog maar 7 jaar...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:24

als je hond vanuit het niets epileptisch word, moet dat een oorzaak hebben. mischien een hersentumor. vooral als hij nu niet meer zo goed reageert en anders is als dat hij was, zou ik er toch wel over na gaan denken of het niet beter is om de hond in te laten slapen. dusof hij nog wel een hondelijk bestaan heeft. dus ga na waar van het zo in 1 keer gekomen is...en kijk dan verder...

Patricia20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 00:43

ja zoals ik schreef wat pubelia al zegt...

hoop dat het ondertussen wat beter gaat met hem

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 01:05

pubelia schreef:
als je hond vanuit het niets epileptisch word, moet dat een oorzaak hebben. mischien een hersentumor. vooral als hij nu niet meer zo goed reageert en anders is als dat hij was, zou ik er toch wel over na gaan denken of het niet beter is om de hond in te laten slapen. dusof hij nog wel een hondelijk bestaan heeft. dus ga na waar van het zo in 1 keer gekomen is...en kijk dan verder...

Als een hond op die leeftijd epilepsie ontwikkelt, dan is er inderdaad vaak sprake van een secundaire epilepsie, m.a.w. de epilepsie wordt veroorzaakt door een andere kwaal. Dat zou inderdaad een hersentumor kunnen zijn, maar het hoeft natuurlijk niet. Ik zou dus nooit zomaar gaan overwegen een hond in te laten slapen, maar dan eerst de hond verder (neurologisch) laten onderzoeken.
Dat de hond nu wat van de wereld lijkt te zijn kan ook komen door de medicijnen.

Voor wat voeding betreft: bepaalde chemische toevoegingen die in fabrieksvoedingen zitten, schijnen epileptische aanvallen te kunnen opwekken. Het is dus altijd beter om honden met epilepsie een voeding te geven die zo min mogelijk kunstmatige toevoegingen bevat. Dan kom je uit bij een complete versvleesvoeding of een zelf samengesteld rauw dieet volgens de richtlijnen van dierenartsen als Billinghurst of Lonsdale. Meer informatie vind je bijvoorbeeld op Barfplaats, of zoek eens met google op 'BARF'.

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:43

onze hond had het al toen hij nog maar 3 was..