ik dacht dat kattenziekte en niesziekte bij 8 weken moest? Dit heb ik dan wel uit het Royal Cannin kittengidsje, en dat is nogal een duur merk voor raskatten dus gaan ze ook van raskatten uit en die zijn minder sterk.
Je kunt vooral niesziekte ook al eerder doen als je problemen voorziet (bijvoorbeeld een cattery met een flinke infectiedruk oid) maar de kans is dan aanwezig dat de kittens nog te veel antilichamen van hun moeder hebben en daardoor niet reageren op de enting. Het blijft een beetje schipperen, te vroeg en de enting pakt niet, te laat en ze zijn een tijdje onbeschermd. Maar er zijn vast een heleboel dierenartsen die ook wel op 8 weken willen enten.
1 keer op 12 weken is genoeg. Dit is onderzocht door Felikat (een van de grootste kattenstamboeken) en die vinden 1 enting met 12 weken genoeg. Dan om de 2 jaar niesziekte en om het jaar het andere (ben ff kwijt wat)
Op twaalf weken alleen weet je zeker dat de enting pakt, maar de "vroegrijpe" katjes zijn dan vanaf 6 weken niet beschermd. Als je dat risico wilt nemen (kan ik vanaf hier niet inschatten, ligt een beetje aan de omstandigeheden) dan moet je dat doen. Maar als je zekerheid wil hebben zou ik het twee keer doen.
Kittens worden geent op 9 en 12 weken, beide keren tegen katteziekte en niesziekte. Met ontwormen moet je wel al eerder beginnen:4,6,8 weken en 4 en 6 maanden. Daarna is het advies 1 a 2 keer per jaar ( en als je naar de firma luister wel vier keer per jaar) Je kunt tegen nog meer enten; zoals leukemie, maar deze is niet 100% betrouwbaar, chlamydia, rabies; maar dit is alleen noodzakelijk als de kat mee naar het buitenland gaat. Over het enten tegen FIP is nogalveel discussie: er zijn in het verleden al meerder vaccins tegen FIP ontwikkeld. Onderzoek naar dergelijke vaccins toont echter aan dat de gevaccineerde dieren niet voldoende worden beschermd tegen FIP. Bij sommige onderzoeken vond men zelfs dat gevaccineerde dieren een hogere kans hadden om FIP te ontwikkelen. Op dit moment wordt het daarom afgeraden om te vaccineren tegen FIP. Kortom er is heel veel mogelijk: maar normaal gesproken gewooon volgens het schema ontwormen en op 9 en 12 weken enten.