onze kippen leggen niet meer! help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rosan

onze kippen leggen niet meer! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 18:43

hoi,

Sinds een week leggen onze kippen niet meer, we hebben legkorrels , en schelpen in het hok ze leggen vanaf oktober.
Wie weet hoe dat komt? Door te weinig dag licht misschien?

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 18:44

Wintertijd? Als je in het hok een lamp plaatst en deze overdag laat branden heb je kans dat ze weer gaan leggen.

Bamburi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:01

ja, waarschijnlijk komt het omdat ze te weinig daglicht hebben. Idd een lamp in het hok hangen is een heel goed idee Succes

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:11

dank jullie wel

Grainey

Re: onze kippen leggen niet meer! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:41

die van ons leggen gewoon door (wij hebben speciaal ras )
Het kan ook aan het voer en aan het ras liggen en ze hebben niet zo heel veel meer licht nodig. Gewoon 's ochtends iets eerder en 's avonds iets later (de temperatuur speelt hierbij namelijk ook een rol...)
Wij hebben nu 1 Gold liner (denk ik, is eigenlijk onbekend..), 1 Hy liner en een Silver Nick (wij hebben een biologisch opfokbedrijf vandaar die rassen deze zijn blijven lopen )en deze leggen heel enthousiast hun eieren. Alledriel 1 per dag.
Dus ik weet niet wat voor ras je hebt, maar "echte" legrassen blijven dus doorleggen, ook in de wintertijd.

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:53

wij hebben er drie en ze leggen normaal altijd ieder 1 ei per dag. We hebben autrolorphe ( volgens mij fout geschreven )

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:59

Als je kippen hebt, waarom weet je dat niet

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:00

Dit kan inderdaad komen doordat de wintertijd is aangebroken.
Bij mij is het juist andersom gisteren heb ik een eitje gevonden en vandaag weer sinds een paar maanden terug.
Dit komt omdat mijn oudste hen een Zijdehoen niet veel legt en broeds is geweest en kuikens heeft gehad. Verder heb ik jonge kippen die nu tegen de leg zijn en dus beginnen met de eerste eitjes te leggen.

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 21:26

wat leuk annelou heel appart , maar wel grappig dat het andersom is bij jou

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 22:17

Onze leggen ook niet altijd..
OIf ze verstoppen ze bij Pamba tussen het hooi zodat ik ze weer stuk trap

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 09:11

Hier leggen ze in deze tijd van het jaar ook niet veel, maar dat komt van het voorjaar weer helemaal goed. Dan gaan ze weer eitjes verstoppen en voor je het weet heb je in een keer 10 keer zoveel kippen. Sommige kippen gaan wel het hele jaar door. Een paar jaar geleden hadden we met de kerst nog kuikens, die liepen in de sneeuw

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:49

Mijn kip is ook nog maar net aan de leg. Die andere is iets jonger en die is nog niet begonnen. In september heeft ze haar eerste eitje gelegt en in november heeft ze er weer 4 gelegd. Nu een tijdje niet meer, maar dat komt door de tijd van het jaar ofzo.
Missschien kan je hier ook nog wat info vandaan halen: http://www.schutters.net/phpBB2/

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:13

Bij ons hebben ze vorige jaren ook altijd doorgelegd in de winter. Is nu voor het eerst dat ze pauze hebben... Zijn leghybrides trouwens, dus zouden wel aan 1 stuk door moeten leggen. Maar meestal zijn ze nu natuurlijk wel geslacht in de fok .

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:47

Dat ligt of aan het jaargetijde zoals hierboven al vermeld wordt of je kippen zijn gewoon te oud om nog eieren te leggen.
Probleem van jaargetijde kun je oplossen door in het nachthok 's avonds het licht langer aan te laten.
Probleem van te oud... tja, of door laten lopen tot ze er zelf bij neer vallen of kippensoep gaan maken

Onze kippen (Deutsche Sperber) leggen nog steeds 8-9 eieren per dag (van 10 hennen).

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:25

Dank jullie wel voor de reactie's. Het zijn jonge kippen, in Juni geboren geloof ik maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen. We gaan binnenkort een lamp in het hok hangen. Dank jullie wel voor de reactie's.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:28

geef je ze ook genoeg kippengrit, want daar zit ook veel calcium in de schalen van de eieren

Grainey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:37

rosan schreef:
Dank jullie wel voor de reactie's. Het zijn jonge kippen, in Juni geboren geloof ik maar dat weet ik niet met zekerheid te zeggen. We gaan binnenkort een lamp in het hok hangen. Dank jullie wel voor de reactie's.

Die zijn nog wel heel jong... waarschijnlijk gaan ze dan nog wel beter leggen ... ze doen er 18-20 weken (of nog langer) over voordat het 1e ei komt en dan zijn ze eerst nog wel eens onregelmatig met het eieren leggen.
Het ras ken ik verder niet, die hebben we hier niet, de 'echte legrassen' die wij hier onder andere krijgen zijn: Hyliners, Silver nicks, goldliners, araconda's (ofzo, die leggen eieren in allerlei kleuren ) en de Amberlingen, die zijn heel lief en mak.
Dit zijn bij ons de bekendste rassen, die ook echt voor de legbedrijven worden gebruikt (Biologisch).
Bij ons verstoppen ze nooit hun eitjes, waarschijnlijk doordat ze niet broeds zijn (hier zijn ze immers op gefokt...)
De Leghybrides ken ik verder ook niet qua legstijl, maar volgens mij moeten die ook zo rond de 350 a 360 eieren per jaar leggen...

Sting

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:25

Grainey: Amberlingen? Wat is dat voor soort? Heb ik echt nog nooit van gehoord. Klinkt wel leuk voor als onze kippen er niet meer zijn, als ze zo mak zijn! Zijn ze er ook in krielvorm? (mn papa wil niet zulke grote )

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:30

Winterstop
Onze kippen hadden het ook tegen deze tijd,
Maak je maar niet druk, zodra het langer licht is
leggen ze wel weer

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:11

dank jullie wel we hebben wel genoeg grint erin enzo, maar wachten gewoon weer rustig af nogmaals dank

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:25

met ruien stoppen ze dacht ik ook altijd even met leggen

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:41

Kippen leggen niet het hele jaar door eieren hoor (op uitzonderingen na). Je kip is gewoon van de leg af, en dat komt allemaal wel weer goed!
En zoals Nannes zegt, wanneer ze in de rui zijn, stoppen ze ook tijdelijk even met leggen Don't worry!

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:42

oké dank jullie wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:25

Hier ook een kippenbezitster die nu last heeft van stakende kippen...moet zowaar weer eieren kopen in de super.. Het schijnt ook zo te zijn als ze al op leeftijd zijn, dat ze ook niet meer leggen? ik heb, denk ik, wel oudjes, er is er laatst nl. een overleden.( geen griep ofzo, hoor!)
En, hoelang duurt die rui eigenlijk?

rosan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 21:43

Ja inderdaad daar ben ik ook wel benieuw naar, wij moeten ook weer eieren in de winkel kopen Maar onze zijn nog wel jong, daar ligt het niet aan gelukkig lentee.. kom !