buik cavia stinkt hoe schoonmaken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

buik cavia stinkt hoe schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:36

beetje rare titel

maar omdat mijn cavia veel slaapt en ligt en het hem niet uitmaakt waar, begint ie echt te stinken. Al die urine enzo zal wel een beetje in de buik trekken ofzo denk ik. dus als je m oppakt en op je kleren enzo zet, stinkt gelijk alles daarnaar. Neem aan dat je een cavia niet kan wassen of wel? Iemand oplossingen dat zijn buik weer lekker fris ruikt?

Kooi wordt goed bijgehouden maar daarmee kan je het toch niet voorkomen omdat t m niet interesseert of hij in het vieze of schone gedeelte gaat liggen.

Spaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:40

Je kunt een cavia wel wassen, gewoon in een emmertje lauw water stoppen.Wel goed vasthouden en naderhand goed drogen. Zorgen dat het koppie niet onder water komt.Ze vinden het ook nog leuk ook als het water niet te heet of te koud is. Ik zou geen shampoo of iets dergelijks gebruiken de urine gaat er al uit met water.

Caitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:41

Hoi hoi
ik heb een langharige cavia en die doe ik vaak in bad als ze stinkt of klitten heeft.
Ik doe dat zo:

Een grote bak of iets anders vol lopen met lauw warm water (voel met je elleboog om te voelen of het niet te warm is) en de cavia op je hand zetten en in het water lekker schoonmaken. Ik zelf gebruik altijd babyshampoo. Lekker en zachtjes invrijven en GOED uitspoelen. Lekker in een handdoek wikkelen en warm vrijven. Meestal hou ik haar op schoot tot dat ze bijna helemaal is op gedroogd.

Misschien heb je er iets aan

Groetjes Lisette

Caitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 21:43

Spaikey schreef:
Je kunt een cavia wel wassen, gewoon in een emmertje lauw water stoppen.Wel goed vasthouden en naderhand goed drogen. Zorgen dat het koppie niet onder water komt.Ze vinden het ook nog leuk ook als het water niet te heet of te koud is. Ik zou geen shampoo of iets dergelijks gebruiken de urine gaat er al uit met water.

Ik gebruik altijd babyshampoo, die is heel zacht en prikt niet. Dat was zelf op advies van de dierenarts (ik wil je niet afkraken hoor )

Elja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:07

Pa der wel op he.. Cavia goed droog maken want anders vat ie misschien kou .. MOet je natuurlijk ook niet hebben .. Je kan ook een konijntje kopen Die maken andere knaagdieren (bijna) altijd schoon . Mijn cavia was erst wit toen werd ie licht geel en toen ik een konintje kreeg werd ie weer wit . Niet helmaal gezond dat geel . Hij is inmiddels dood..

Maargoed Succes met je cavia wassen .

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 22:35

goh dat wist ik echt niet! ga m dit weekend gelijk badderen

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:47

Mijn cavia's stinken ook wel eens hoor Die gaan gewoon onder de kraan, lekker ingesopt met babyshampoo. Daarna stop ik ze lekker in met handdoeken, voordat ze koud vatten!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:50

Mocht je cavia langharig zijn, tip: doe er een klein beetje cremespoeling op. Mocht van de DA, zolang je het maar goed uitspoelt en er maar een klein beetje van gebruikt. Zo blijft de vacht gladder, want met alleen shampoo gewassen haar is poreuzer dan haar dat je ook nog met cremespoeling (of conditioner) wast (vergelijk maar met je eigen haar, dat is ook veel zachter als je het daarna naspoelt), dus dan stinkt het ook minder snel... én het is prettiger voor je cavia als je hem kamt omdat zijn vacht dan minder in de klit zit!

_Mars_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 19:09

oww dit wist ik nog niet!!
zeg het gelijk tegen mijn zus