Hoe katten het beste bij elkaar introduceren zonder ruzie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

Hoe katten het beste bij elkaar introduceren zonder ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:05

Hallo!
Aankomende zaterdag ga ik 2 katten (poezen) uit het asiel halen, maar hoe kan ik die nou het beste introduceren bij mijn huidige katten (je-weet-wel katers)? De poezen zijn alletwee een jaar geweest en mijn katten zijn alletwee 5 jaar oud.
Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen! Alvast bedankt!
Groetjes
Anne-Marie

lindatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:11

Dit hoort op BB (beestenboel).

Verder geen tips...

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:15

Ik heb een keer op tv gezien hoe ze een hond en een kat gingen koppelen. Dat deden ze door met de vinger over de tong van de kat te gaan en dat op de neus van de hond te smeren. Zo wende de hond aan de geur. Dat zou je dus ook bij de katten kunnen doen. Daarna hielden ze de dieren een tijdje in aparte kamers en daarna gingen ze een tijdje in elkaars kamer. Zo werd de geur van de ander normaal. Heel rustig opbouwen en na een tijdje bij elkaar laten komen. Zorg wel dat je met voldoende mensen bent en evt. een halsbandje om zodat je ze kan pakken als het misgaat. Succes!
Laatst bijgewerkt door horse_girl op 29-11-05 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:15

Ow sorry, en ik maar denken dat ik bij algemeen al goed stond... Had ik Beestenboel gemist... Misschien kan een van de moderators mijn topicje even verplaatsen.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:24

Jeetje zeg daar heb ik nooit over nagedacht maar gewoon thuis het mandje open gezet, en het is altijd goed gegaan! Zorgen dat er geen deuren/ramen openstaan, want een kat in paniek past door hele smalle openingen!

Dorus

Re: Hoe katten het beste bij elkaar introduceren zonder ruzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:25

Wat je in veel kattenboeken leest is dat je het beste beide katten koppels in aparte ruimtes kan zetten waar ze elkaar niet kunnen zien. Na een tijdje uurtje of wat ruiken die ruimtes naar die katten en dan wissel je ze om van ruimtes (zonder dat ze elkaar zien). Ze komen dan in de ruimte die ruikt naar het ander koppel. Als je ze daar nog een tijdje hebt laten zitten dan kennen ze elkaars geur al en zal de verdere kennismaking makkelijker zijn.

bigiick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:26

wij hebben ze gewoon bi jelkaar gezet

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:28

Wij doen meestal zo ;

Kat in zon kattending (waarmee je je kat ook mee naar de dierenarts kunt nemen ). Eerst de nieuwe kat erin, de andere katten erbij (in de huiskamer) zodat ze kunnen snuffelen, aan de nieuwe geur van de kat.
Dan de katten even op de gang ; de nieuwe kat kan dan even rustig los en aan de nieuwe omgeving wennen.
En daarna rustig samen. Ik weet niet of je mee katten hebt? Misshcien kun je 1 voor 1 doen. Niet dat ze met zn alle, stel dat het gebeurd, op de nieuwe kat afvliegen.
En verder.. Eh. Ik weet het niet precies. Gewoon hun gang laten gaan.
Ze zullen echt wel een keer vechten of blazen, maar meestal gaat het na een tijdje wel goed

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:30

Ik zet ze dr altijd gewoon bij, gaat altijd goed bij mij, ik had 3 katten, kreeg er 1 bij, die heb ik er gewoon bij gezet, was even blazen enzo, maar nu liggen ze heerlijk met zn allen te slapen

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:02

AM -> BB

Charloi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:54

ik heb zelf vier katers en 1 poes ze zijn allemaal geholpen. zelf heb ik de ervaring dat katers veel makkelijker met elkaar en andere dieren omgaan. eerst had ik een kater, later kreeg ik er twee bij heb eerst de twee nieuwe katers in een aparte ruimte gezet om te wennen, twee uur later heb ik mijn kater bij de andere gezet. was even blazen maar de volgende dag lagen ze al bij elkaar te ZzZlapen. en later dat jaar kreeg ik de poes, het is een echte kattenkop! ze blaast nog steeds wel een naar een van de katers. maar verder gaan ze echt goed met elkaar om. hoop dat je hier wat aan hebt.

veel suc6 ermee he!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:59

Wij hebben ze de eerste 3 weken apart gehouden, maar dit was omdat onze Famke een nestje had waar we dus die 2 brutale nieuwe kittens niet bij wouden laten. De eerste ontmoeting tussen Famke en Brutus+Berber is via glas gegaan, niet eens expres. Famke was buiten en zag daar binnen die 2 nieuwe zitten en toen wou ze toch wel even weten wat het was.
Met Berber en Fam is het eigenlijk meteen goed gegaan, en tussen Brutus en Famke heeft het even moeten groeien. Die vlogen elkaar nog wel eens in de haren..

Ik zou het dus gewoon laten gebeuren, maar nooit weggaan als de nieuwe katten bij elkaar zijn. Altijd er bij blijven dus, zodat er niets ongemerkt fout kan gaan.

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:43

Ik denk dat je het beste kan beginnen met 1 voor 1 bij je huidige kat te zetten. Dit kan je het beste doen in een kamer waar je huidige kat niet of weinig komt, zo is het voor hun alle 2 nieuw. Verder kan je met een watje over elkaar de neus wrijven en met dat watje over de neus van de andere kat gaan. Ook kan je met een een watje over de neus en het op katten hoogte op de muren smeren. Verder niet forceren, gewoon uit laten vecht. Als je nl ingrijpt (wat meestal echt niet nodig is, ze mollen elkaar echt niet) dan voelt de huidige kat zich bedreigd en accepteerd hij de andere katten helemaal niet. De huidige kat heeft het meeste aandacht nodig en moet zich niet aan de kant gezet voelen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 10:44

Bedankt voor al jullie reacties!
Ik mag vandaag bellen om de katten te reserveren. Wel moeilijk kiezen hoor! Er zitten er zoveel die ik leuk vind. Denken jullie dat het nog uitmaakt of ik poezen of je-weet-wel-katers bij mijn je-weet-wel-kater neem? Ik heb nu 2 poezen op het oog, maar de nepkaters waren ook wel erg leuk!

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:13

een poes gaat vakker/sneller goed, maar met een kater kan het even goed goed gaan.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:59

Jaaaah jippie! Ik heb ze gereserveerd: Roza en Frida. *o/* *o/* *o/* Ik ga Frida snel omdopen tot Krieltje, want dat zit steeds in mijn hoofd en ik vind het ook leuker dan Frida. Zaterdag met 2 kattenmandjes naar het asiel om ze op te halen! Neem ik meteen even de digitale camera van het werk mee, kan ik foto's maken en plaatsen natuurlijk! Ben benieuwd wat Gijs en Sammie ervan vinden! Hmmm tricky! Maar, met jullie tips moet het lukken! Wel spannend hoor!

_Wieke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:59

leuk! ben benieuwd!

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 09:42

Heb het poezen halen nog even uitgesteld, omdat ik van mezelf eerst moet bedenken of ik uberhaupt wel voldoende thuis ben.... Ben bang dat ik het van mezelf zonder nieuwe katjes moet doen, want ik ben echt vrij veel weg en dat vind ik niet eerlijk.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:15

Even een update! Ze zijn er!!! Sinds dinsdag (3e kerstdag)

Nomie en Freekje,
poes en poes,
asiel en asiel
cypers en zwart (met 7 witte haren),
lief en lief,
speels en speels!!!

Dat zulke schatjes in het asiel belanden is onbegrijpelijk!

Ik heb ze gewoon allemaal bij elkaar gezet en meer dan een beetje blazen naar elkaar is nog niet gebeurd!!!

Bedankt voor de tips!!