Hond met probleemhuidje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lientje1

Hond met probleemhuidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:35

Sinds enige tijd heeft mijn hond last van korsten. Het begon op haar buik, maar het zit nu ook op haar rug. Omdat ze er zelf aan zit te knagen hebben we haar zo'n lampekap omgedaan, maar daar loopt ze nu alweer een hele tijd mee, en het is nog steeds niet over. Eerst dacht de dierenarts dat ze allergisch was voor het wasmiddel waar we haar kleedjes mee wassen. Ander wasmiddel. Nu ligt het misschien aan het nieren. Pilletjes gekregen, maar het is nog steeds niet over. Overgeschakeld op ander voer, anti-jeuk, huidschilfer en haaruitvaldruppels gehaald, maar het is nog steeds niet over. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ze is al twaalf en heeft zoiets nog nooit eerder gehad.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:36

heeft de dierenarts al getest op mijten en andere vieze beestjes?

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:03

Inderdaad, is ze getest op schimmel worm enzo?

Lientje1

Re: Hond met probleemhuidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:14

Nee, daar is ze verder nog niet op getest. We hebben haar laatst wel een keer gewassen met betadineshampoo en ze is pas ontwormd. De dierenarts dacht dat ze het misschien aan haar nieren had. Ouderdomssuiker heb ik ook al gehoord.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:15

Betadine helpt ook niet tegen beestjes, en ontwormen helpt alleen tegen wormen . Ik zou haar daar zeker even op laten testen! Alle verschijnselen wijzen erop.
Volgens mij (kan het mis hebben) heeft suikerziekte hele andere verschijnselen.

wendy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:32

Heb hier ook een hond met demodex(puppy schruft) en die moet ik speciaal met spul wassen.

Je kan ook zn pipet van advocate halen,dat is tegen mijt luizen,vlooien kan dus geen kwaad,ik gebruik dit ook vanwege de schruft.

Het wijst idd op een mijt denk ik,laat anders een afkrabsel maken

groetjes wendy

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:47

Inderdaad, een afkrabsel is geen gek idee, niet duur en beter dan maar in het wilde weg vanalles uitproberen.

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:02

Idd even een afkrabsel laten doen.
Mijn pup had demodex laatst. Moest met spul (ectodex) wassen om de 5 dagen, is nu gelukkig weg.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:04

kan ook aan het voer liggn,
zijn jullie anders gaan voeren,?

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:06

liannes schreef:

na 12 jaar zou het wel heel gek zijn als de hond daar opeens allergisch voor bleek te zijn...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:08

Dat kan anders wel heel goed hoor.... maar ze hebben al ander voer geprobeerd blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:10

Een traagwerkende schildklier,kan ook.Dan krijgen ze vaak een soort olifanten huid.De huid verdikt is schilferig en de hond heeft jeuk.vaak denken dierenartsen hier niet aan omdat het niet een heel veel voorkomt bij honden.Het is te zien in een bloedtest.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:12

schildklier kan, Cushing kan, daar moet de DA allemaal hopelijk wel aan gedacht hebben. Lijkt me wel eens tijd om wat onderzoek te gaan doen inplaats van maar in het wilde weg dingen uitproberen

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 00:24

Ook na lange tijd kan een allergie optreden, dat is niet onbekend, een intolerantie kan je opbouwen.
Er kunnen veel verschillende oorzaken voor zijn, een ervan is een voerallergie en zoals je het beschrijft, zou dit best een voerallergie kunnen zijn (kan vele klachten veroorzaken, jeuk is een veel voorkomende klacht, korstjes op de huid ook).
Wat voer je/ heb je gevoerd?
Al eens aan een elimentatie-dieet gedacht/ voorgesteld gehad (door je dierenarts?)?

Verder zou ik bij de dierenarts aandringen om wat testen te laten uitvoeren, een bloedtest of een afkrabsel van de huid en dergelijke, zodat je weet wat je wel en niet kunt uitsluiten.

Lovehorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 00:27

Onze hond had er paar jaar geleden ook last van, in ons geval lag het aan het voer, was ie allergisch voor ofzo..

Lientje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 09:17

We hebben inderdaad een tijdje ander voer gegeven, maar we zijn nu weer teruggegaan op het oude voer, wat ze dus kreeg voro ze hier last van had. Is 12 jaar niet een beetje oud voor puppyschurft?Als de korsten genezen, blijft er wel een donkere vlek achter trouwens. Eerst was de huis mooi roze. Ik weet niet of dat aansluit bij de ziekten die jullie beschrijven...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:50

Daar kun je vanachter de computer helemaal niks van zeggen. Vaak is het ook zo dat hoe langer huidproblemen bestaan, hoe moeilijker het wordt om zo te zien wat er aan de hand is, omdat er door irritatie e.d. allerlei secundaire problemen bij komen.

Het andere voer geven, als dat echt een eliminatiedieet is geweest, dan is voedselallergie niet echt warschijnlijk. Maar een sensitivity-voer oid geven is niet echt een eleiminatie dieet, je moet bij voorkeur iets van rijst en lam oid voor je hond koken, hem niets tussendoor geven en het vrij lang volhouden. Maar ik neem aan dat je DA dat allemaal uitgelegd heeft.
Ik zou nu echt aandringen op een paar onderzoekjes want er zitten aandoeningen bij die echt niet leuk zijn vor je hond. Had hij trouwens nog testen gedaan voor zijn nier of was dat gewoon maar een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:42

mijn oude hond kreeg het ook, bloedonderzoek wees uit dat het kwam door een veranderde hormoonhuishouding.. zoiets als in de "overgang "zijn zeg maar.

wel hebben we ander voer gehaald, ze kreeg eerst altijd brok van de dierenwinkel, maar toen we overstapten op gewone bonzo brokken knapte haar huid enorm op.

ferah2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:45

Ja, ik ben het met Ellepel eens. Je hond is waarschijnlijk in de overgang. Onze Border Collie had het ook. Helemaal van binnen naar buiten laten keren, toen hebben we zelf uit gedokterd dat ze gewoon in de overgang zat. Onze overige honden reageren er ook op.

BrankaZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:59

MMaxje schreef:
liannes schreef:

na 12 jaar zou het wel heel gek zijn als de hond daar opeens allergisch voor bleek te zijn...

Waarom? De meeste allergiën steken plots de kop op. Bovendien kan een voer van samenstelling veranderen en de hond daarop allergisch reageren.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:01

Ellebel schreef:
schildklier kan, Cushing kan, daar moet de DA allemaal hopelijk wel aan gedacht hebben. Lijkt me wel eens tijd om wat onderzoek te gaan doen inplaats van maar in het wilde weg dingen uitproberen

Geloof mij, die schildklier zien veel d.a.'s over het hoofd. Dat hebben wij zelf ervaren. Maar als dat mis is, dan zijn er nog heel wat kenmerken: aanleg tot dik worden, sloom, droge en doffe vacht en inderdaad die verdikkende huid.
Ben het met je eens dat je het beste de d.a. de hond uitgebreid kan laten onderzoeken.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:42

Lientje1 schreef:
We hebben inderdaad een tijdje ander voer gegeven, maar we zijn nu weer teruggegaan op het oude voer, wat ze dus kreeg voro ze hier last van had. Is 12 jaar niet een beetje oud voor puppyschurft?Als de korsten genezen, blijft er wel een donkere vlek achter trouwens. Eerst was de huis mooi roze. Ik weet niet of dat aansluit bij de ziekten die jullie beschrijven...

Maar wat voor voer?
Brokken, blikvlees, KVV, BARf, met de pot mee laten eten?

Komt er ook pus en bloed bij de wondjes vandaan?
Dan kan het ook een hotspot zijn.

wendy1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:13

Mr_Mikey schreef:
Mijn pup had demodex laatst. Moest met spul (ectodex) wassen om de 5 dagen, is nu gelukkig weg.

Ik tob al 7 maanden met demodex gebruik ook ectodex lekker stink spul he hihi

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:44

wendy1 schreef:
Mr_Mikey schreef:

Ik tob al 7 maanden met demodex gebruik ook ectodex lekker stink spul he hihi

Zo dat is lang! Ik had 4 flesjes voor de behandeling en daarna was het weg gelukkig!
Heel vies spul ja haha mijn hond vond het dan ook totaal niet leuk.

Lientje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 20:08

Bedankt voor jullie reacties. De laatste x is mijn vriend met haar naar de dierenarts geweest, en toen is ze wel gecheckt op mijt, en dat was het niet. Er komt geen pus en bloed uit de korstjes. Hmm, ik vroeg me al af of honden in de overgang konden komen. Ze is ook al een tijdje niet meer loops geweest en laatst ineens wel weer. Zou het dan toch een verstoorde hormoonhuishouding zijn?? Nu ik er zo over nadenk, zou dat best eens kunnen.