Hoe scherpe randjes van kapje afhalen? (bij kater)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Hoe scherpe randjes van kapje afhalen? (bij kater)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 15:52

Onze kater is dinsdag geopereerd geweest i.v.m. blaasgruis. Ze hebben een penisamputatie bij hem gedaan, er zit dus een behoorlijke (centimeter of 2 à 3) wond op z'n kont.
Na de operatie hebben ze 'm bij de dierenarts zo'n lampenkap omgedaan zodat hij niet aan de wond zou kunnen komen.
Dikke onzin, dat kapje. Meneer kan er nog gewoon bij, en wat nog erger is, als hij zich daar likt dan schuurt de rand van het kapje over die wond. Hierdoor bloedt het nu een beetje (hij heeft verder geen pijn en de wond ziet er verder mooi uit. Geen ontstekingen of erg geïrriteerde plekken).
We kunnen bijna niet voorkomen dat hij zich daar likt. Overdag wel (ook niet altijd), maar 's nachts ben je er niet bij, dus ja...
Het kapje beter vastmaken werkt ook niet. Hij schudt 1 keer met z'n kop en het kapje zit weer verkeerd
De randen van het kapje zijn overigens vrij scherp en nu zaten we te denken om die wat 'zachter' te maken. Eventueel met een stukje stof o.i.d. Niet echt ideaal...
Één van jullie nog een idee?

hipkippie

Re: Hoe scherpe randjes van kapje afhalen? (bij kater)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:55

je zou het met een stukje stof kunnen doen of even de DA vragen.
Ik vraag me nu alleen af hoe die nu moet plassen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:59

Kun je het randje niet een beetje opschuren? daar worret meestal ook minder scherp van

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:05

Het kapje zal langer moeten lijkt mij. Als het kapje langer/hoger is zal de kater nergens bij moeten kunnen... Misschien met tape en een stuk plastic/karton/papier het kapje verlengen?

want ook al zouden de randjes zacht zijn, dan nog mag de kater er niet bij kunnen omdat ze op een gegeven moment jeuk krijgen aan de wond (heelproces) en het kapot gaan bijten.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:25

kimbalover: hij plast perfect hoor. Het enigste wat ze gedaan hebben is de urineleider verkorten oftewel het vernauwde deel (het stukje urineleider in de penis en dus de penis) verwijderen. Met andere woorden, ze hebben van een kater een poes gemaakt.

Frouk: het is vrij hard plastic en het lijkt mij dat door het schuren er misschien meer harde/scherpe randjes ontstaan. Maar ik heb ook gedacht om het te schuren hoor, al zie ik daar toch maar vanaf.

Rhiannon: ja indd. Dat hebben ze eigenlijk verkeerd gedaan bij de DA. De eerste paar dagen ging het wel goed, maar toen was hij ook nog wat suf van de narcose. Het gaat nu iedere dag beter wat ook inhoudt dat ie nu zulke fratsen uit gaat halen...

Ik zal eens zien of we nog wat stevig karton hebben.

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:15

Een stukje stof is misschien wel een goed idee! Inderdaad een te kleine kraag.... jammer is dat, kan je geen andere halen bij je d.a. ?

Ik geloof niet dat je het van plan was, maar toch even voor de zekerheid;
niet de kap eraf halen....!!!
Tijdens mijn stage waren er toch wel eens van die domme mensen die dat thuis deden. Nou daar krijg je een dierenarts echt pissig mee!

Succes, en mooi dat de operatie wel goed gelukt is!!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:13

Keet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:34

bij ons hadden ze de lampekap aan het halsbandje vast gemaakt dat het bleef zitten

onze juul jeukte namelijk expres met de onderkant over haar wond, en anders ging ze wel op haar kont zitten en deed ze het met haar voorpootjes

heel af en toe kapje af, hand over de wond en dn mocht ze zich poetsen, want dat is de drang van de kat, willen poetsen

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:38

Je kunt ook pleister (zo'n hele lange die je zelf moet knippen) er op doen. Eerst de hele strip van een kant halen en aan de binnenkant plakken, het gewatteerde stuk over de rand vouwen en dan de andere strip loshalen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:18

Je hebt een soort brede banden die je om de nek kun doen zodat ze hun nek niet kunnen bewegen. Werkt bij honden maar ik weet niet zeker of het ook bij katten kan. Het heet een mooncollar. Zal eens zoeken

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:20

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:43

Zo'n mooncollar is wel een idee!

Zal het onthouden voor de volgende keer! Hij hoeft nu namelijk nog maar 1 tot 2 daagjes die lampenkap om en dan mag hij weer gewoon zonder.

Wat overigens wel helpt indd, is af en toe die kap even af te doen zodat hij zich kan wassen.

Juco, pleisters is indd ook een idee! Kunnen we altijd gebruiken voor de paar nachtjes dat hij nog met dat ding om moet lopen (overdag ben je er toch wel bij).