Mijn konijnen zijn nogal... dik.. Vroeger konden mijn konijnen altijd in een ren, maar daar ontsnapte ze elke keer uit, en konden ze daar niet meer in. Toen hebben ze een hele tijd gewoon in hun hok gezeten, met een vrij kleine ren totdat de nieuwe ren klaar was. Maar in die tijd zijn ze een stuk dikker geworden. ze kunnen nu wel gewoon naar buiten toe, elke dag. Maar ze blijven zo dik.
Ik denk zoveel mogelijk hooi gewoon blijven voeren en zo min mogelijk van dat konijnenvoer. dat is wat de DA mijn konijn adviseerde, niet dat die te dik is, maar om die zo gezond mogelijk te houden.
ik haal het bakje er altijd ff uit en leg het boven op het hok om het daar bij te vullen. volgens mij denkt die van mij zo: als ik nu avast ga kouwen met me neus in het bakje heb ik het snelst me eerste hapje voer
Onze nijn heeft ook last van overgewicht gehad. Wij hebben hem echt een paar weken alleen op hooi gezet. Na een tijdje 2x per dag een heel klein beetje groenvoer erbij ('s morgens 2 blaadjes andijvie en 2 worteltjes met loof en 's avonds ook zo'n beetje). Hij schrokte namelijk alles altijd meteen op, vandaar ook 2x voeren.
Pas na máánden hebben we weer brokjes gegeven. En dan puur biksbrokjes, geen gemengd voer. Een borrelglaasje per dag.
Hij is flink afgevallen en een stuk gezelliger geworden. Nu zit hij op wat meer groenvoer, veel hooi en nog steeds maar een borrelglaasje brokken.
Het is overigens een flinke hangoor waar ik het over heb, geen klein dwergkonijntje!
mijne was ook te dik. nu niet meer onze DA zei dat we maar 2 dage per week voer moesten geven en veel groenvoer en los late lope. (wij doen ong. 1 uur per dag) en nu is tie dun. voor en na foto's: Voor
Hooi moet er zoiezo 24 uur per dag zijn. Zonder hooi heeft een konijn geen goeie spijsvertering.
De hoeveelheid droogvoer voor een konijn zou 25 gram per kg. lichaamsgewicht per dag moeten bedragen.
Het beste is om zoveel mogelijk verschillende groenten te geven in kleine hoeveelheden, in plaats van een grote hoeveelheid van 1 soort groente. Als er dan een keer een soort groente niet verkrijgbaar is, is dat niet erg. Groenten die niet gegeven moeten worden: prei, ui, bieslook, bonen, erwten, mais, vaste kool, spruitjes.
1. Wat is een goed basisvoer voor een huiskonijn Een konijnendieet zou moeten bestaan uit een goede kwaliteit biks (groene korrels), vers hooi, water en verse groenten. Al het andere is >lekkernij= en zou alleen in kleine hoeveelheden verstrekt moeten worden. Gemengd voer bestaat meestal uit veel lekkere dingetjes die de konijnen er uit eten, terwijl ze dan de groene korrels, die waardevolle voedingsstoffen bevatten, laten liggen.
Dankje voor jullie reacties. Ze krijgen 's avonds gemengd voer, heel klein beetje. en hooi, en dan 's morgens hooi, 's middags soms wat anders *groenvoer* en dan 's avonds is het hooi weer bijna op en dan weer hooi erbij. Ik heb nog iets van 2 kilo gemengd voer staan.. En om dat zomaar te laten staan en niks mee doen? Zit wel veel biks... En omdat ze niet zoveel te eten krijgen, eten ze alles op.
Kan ik nu alleen een tijdje op groenvoer gaan tot er wat af is? Of, gewoon door blijven voeren als ik nu doe, met meer groenvoer?
Laatst bijgewerkt door litteltje op 29-11-05 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Gewone brokjes is beter dan dat gemengde dan nu. In mais zit veel eiwit! Geef ze een aangepaste hoeveelheid voeding. Ik vind het echt verschrikkelijk dat veel mensen gewoon hun konijn onbeperkt brok laten eten. Onze konijnen krijgen 's ochtends nou hoeveel zul je het noemen 75 gram? brokjes en hooi + water 's Avonds krijgen ze een half stukje (uitgedroogd) brood, laat het brood minimaal 1 dag open liggen voor je het voert, dat is veeel beter als vers brood. en dan ook weer hooi. Onze konijnen komen eigenlijks alleen eruit met verschonen, keuringen of keuringsklaar maken. Ze zien er allemaal perfect uit. Hebben nog nooit een tedik konijn gehad, wel een te zwaar konijn (voor het ras) Ik zou niet over gaan op alleen groenvoer. Laat dat maar achterwege! Alleen biks, hooi + brood! zo is het nog een beetje gevarieerd. Oh onze krijgen btw ook wel appelschil. Dus je kan ze 's middags ev nog een stukje appelschil geven maar niet teveel.
teveel groen is ook niet goed, kunnen ze gas van krijgen of van aan de diarree gaan....
Ik geef ze 's ochtend en 's avonds een heel klein beetje biks (meer voor de smaak) en verder alleen hooi, ze hebben als bodembedekker stro en dat eten ze ook....
Gemengd voer zou ik laten staan tot ze weer dun is in jouw geval, daarna kun je altijd af en toe een klein beetje geven om te snoepen....
af en toe krijgen ze groenvoer...
en heel veel beweging, de mijnen staan nog niet buiten ivm kou, maar gaan ze in t voorjaar wel, maar nu hebben ze de hele zolder voor zich alleen, da's toch een vierkante meter of tien, ze zitten allen s nachts in t hok, want dan lopen ze boven onze hofden hen en weer te rennen en huis in nogal gehorig...
Ik zou niet alleen hooi geven. Gewoon klein handje biks erbij 's ochtends en 's avonds ev. half stukje brood en weer hooi. Kijk hoeveel hooi ze eten, niet téveel geven want dan lopen ze ht plat en gaan ze toch niet meer eten. Kun je beter 2x per dag beetje geven.
dat gemengde voer is heel slecht idd, wist ik ook niet. Mijn konijn krijgt in totaal 40 gram per dag, verdeeld over twee keer, en hooi ligt er altijd in zijn hokje.
In mais zitten veel eiwitten hoor, paarden krijgen dit bij hun voer om aan te sterken...
Ik heb juist geleerd (op school en op de manege) dat er in mais juist weinig eiwitten zitten en het bij paarden gebruikt word om ze dikker te maken zonder dat ze er hoefbevangen van raken.