Kat Moet Afvallen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Minte

Kat Moet Afvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 12:41

Hallo,!

Door mijn kleine zusjes aandoen zijn onze katten momenteel heel dik! (Tsja, ze voerde ze kaas etc.)
Ik wil ze eigenlijk die kiloo'tjes weer laten kwijtraken, maar hoe doe je dat bij katten?

Wij wonen in een huisje op het platteland, en in principe zijn de katten overdag buiten. Ze krijgen gewoon goedkope brokjes die altijd voor ze klaar staan. (ze krijgen dus niet eens of vaker per dag wat kattenbrokken) 's avonds rond zes uur krijgen ze een blikvoer. Dit heb ik i.v.b. met het dieet al wat gemindert.

Groetjes, Minte

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:16

Geen blikvoer meer geven.
Alleen droogvoer.
mijn katten krijgen bijna nooit blikvoer, 1 keer in de week hooguit.

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:38

Mijn kat krijgt best vaak blikvoer maar, onze kat rent veel enzo.
Is jou kat een huiskat?

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:43

In blikvoer zit voornamelijk water, dus daar zullen ze niet zo gauw dik van worden. Brokjes wel, dus misschien kun je die hoeveelheid wat minderen?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:44

wij hebben een afgemeten hoeveelheid brokjes lightvoer per dag en 1 zakje natvoer. En natuurlijk geen snoepjes meer geven!

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:00

Voer met een kleinere voedingswaarde geven, maar niet veel minder voer gaan geven. Afvallen kan bij katten alleen erg geleidelijk, omdat je kans hebt dat ze zichzelf anders vergiftigen. *denkdenk... Het had iets met de lever te maken, ik weet het niet meer precies, maar wel dat katten niet zomaar kunnen afvallen.

*zoekt tussen de oude anatomie/pathologie/fysiologieboeken

Minte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:37

Hallo,!

We verminderen langzaam de hoeveelheid brokjes, want dat is zo te lezen het noodzakelijkste! Snoepjes krijgen ze zowieso niet meer..

Verder zijn het huis én tuin katten, ze zijn evenveel binnen als buiten...

Groetjes, Minte

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:41

Hoeveelheid verminderen is niet de oplossing. Het gaat om de voedingswaarde in de brok... De mijne krijgen Royal Canin en 2 peer per dag een beetje; als je het ziet is het echt absurd weinig, maar volgens de verpakking krijgen ze te veel. Een kat zal meerdere malen per dag eten, de hoeveelheid van een muis. Teveel zal een kat niet snel eten...

Je kunt evt. de hoeveelheid héél geleidelijk aan terugbrengen en evt. wisselen van brok, maar ik zou vnl stoppen met snoepjes. Als ze zoveel kregen zal dat al een hoop oplossen. Ik neem aan dat ze zat beweging hebben.

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:07

Ja je kunt gewoon overstappen op Royal Canin.
Wij hebben thuis Gourmet Gold.

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:11

ik heb 2 zusjes. En mijn kat is mega dik en die kat van me zus is juist het tegen overgestelde. Z is al wel wat dikker geworden in het nieuwe huis.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:16

Ik denk dat als er gewoon geen snoepjes en mensen eten meer aan de kat word gegeven dat ze dan al een heel stuk afvalt.
In blikvoer zit inderdaad voornamelijk water dus echt dik worden ze er niet van. Verder geef je volgens mij niet teveel eten hoor maar zit je gewoon goed. Verder als ze veel buitenlopen bewegen ze genoeg

Sindbad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:30

mijn katten lopen overdag ook altijd buiten. zijn altijd wat aan het doen. krijgen 2x per dag blikvoer. samen eten ze per dag een blikje voer. ze kunnen brokjes eten wanneer ze willen en eten allebei ook een bakje brokjes per dag. ze zijn mooi op gewicht.
misschien kan je wanneer ze thuis zijn de bezig houden met een speeltje. zodat ze wat beweging krijgen.

Maya1990

Re: Kat Moet Afvallen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:20

Dat wil ik ook wel eens weten. Die van mij krijgen alleen brokjes en op zondag alletwee een half zakje blikvoer. Bij hoge uitzondering krijgen ze een klein stukje kip. En ze zijn nog te dik Snap dr niks van! Ze krijgen echt niet te veel!
X

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 00:27

Hoeveel weegt je kat? Mijn katten wegen 7 en 6 kg. Vindt het best wel zwaar, moeten zij ook afvallen? (het zijn gewone europese katten)

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 01:59

Volgens mij eet die van mij dan toch wel behoorlijk veel. Hij eet zo'n 6 blikjes gourmet gold (zijn kleinere blikjes als normale ) verder ongeveer 2 sheba kuipjes en dan nog een bak brokjes wat ie altijd wel op eet. Vaak krijgt ie ook nog eens om de dag vis. Hij ziet er super uit verder en weegt 5,5/6 kg en het is een europees korthaar kater

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:44

Hangt er vanaf ponylove. Als het vrij grote katten zijn en er verder niet te dik uitzien/voelen dan valt het wel mee. Onze jeweetwel kater weegt ook iets van 6 à 7 kilo en is absoluut niet te dik (de DA was het hier ook mee eens).

Ontopic: stoppen met blikvoer. Dat is ontzettend slecht eigenlijk voor je kat z'n tanden. Het zorgt voor veel vorming van tandsteen, je kat stinkt er meer van uit z'n bek, blikvoer bestaat voor het overgrote deel uit water, veel voedingswaarde heeft het dus niet, ze poepen er ontzettend veel van... Gewoon brokjes geven is beter. Dat houdt de tanden schoon, kat stinkt niet meer uit z'n bek, er zit veel meer voedingswaarde in, ze poepen er minder van etc.

Die van ons krijgen alleen maar brokjes. Wel hoogwaardig voer, waar ze dus maar weinig van hoeven te hebben. Moet er wel bijzeggen dat het hierbij gaat om speciaal dieetvoer voor het voorkomen van blaasgruis (wij hebben 2 blaasgruiskatten). Van dit voer kunnen ze, als ze daar aanleg voor hebben, erg dik worden. Omdat dit voer vaak iets lekkerder is, vind vooral onze poes... Die kilootjes te veel krijg je er erg moeilijk af. Helemaal als je een vrij luie kat hebt die weinig beweegt Wij hebben een verplicht speeluurtje ingebouwd, dat wel een beetje schijnt te helpen..
En natuurlijk er voor zorgen dat ze niet meer krijgen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:49

Misschien kun je ook voor de brokjes vaste voermomenten nemen (zal wel even wennen zijn maar als je hun favo merk neemt gaat het gemakkelijker). Dan kun je precies controleren hoeveel ze eten. Maar zoals iemand al zei, heel geleidelijk aan minderen ivm vergiftiging.
En natuurlijk stoppen (je zusje dan) met kaasjes en snoepjes..