Weglopende hond van boerderij, oplossing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjappie

Weglopende hond van boerderij, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 16:28

Mijn Oom en Tante wonen op een boerderij en hebben hier een hond lopen. Deze reu (hij is al geholpen) loopt echter regelmatig weg. Niet omdat hij het slecht heeft maar omdat hij onwijs nieuwsgierig is en gek op aandacht van anderen. Laatst hebben ze hem moeten ophalen bij een school (hij was helemaal gelukkig). Hun andere hond deed dit niet en bleef mooi op de boerderij.

Nu is wel een oplossing, bv. door het terrein te omheinen met een soort 'schrikdraad' en de hond een kastje om te laten doen. Dit is echter best duur. Ze willen graag hun hond lekker los op hun boerderij laten rondlopen, want zo hoort dat immers. Zijn er nog andere oplossingen?

Eowyn3003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:21

Op cursus gaan? Tja, volgens mij is zo iets dat honden tegenhoud om naar buiten te gaan toch het beste

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:24

Je kunt een hond niet de hele tijd in de gaten houden als hij op het erf loopt, dus de kans is gewoon groot dat hij de benen neemt. Een kastje lijkt me voor de hond ook een fijnere oplossing dan aan de ketting...

Je hoeft het hele erf niet te af te zetten, als je maar de kanten beveiligd waar hij van het erf af kan. Hier in Noord Holland heb je veel sloten als erfafscheiding, daar zal een hond niet zo snel doorheen gaan, en heb je alleen de ingang bijvoorbeeld te beveiligen.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:06

Ok, dus je zou alleen zijn vluchtroutes kunnen beveiligen. Maar dan denk ik dat ie misschien wel andere wegen gaat verzinnen. Je hebt dus verder geen andere oplossing, jammer.

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:22

Sowieso zou ik met een hond op cursus gaan. Maar ik weet niet of ze dat al gedaan hebben. Anders wat cassidy zegt.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:46

Ik heb ervaring met de kastje wat jij op noemt. Lijkt misschien een beetje wreed, maar je kunt het ook gebruiken in het begin en daarna afbouwen zeg maar. De hond heeft het snel door, de 1e keer is niet zo leuk, want hij krijgt een schok (niet te hard afstellen) maar dan weet ie het wel. (Dit was bij een hond van familie van mij)

Zelf heb ik dit ook gehad met onze hond, ze was gewoon ook harstikke nieuewsgierig. We hebben haar toen telkens als ze naar buiten wilde vastgebonden aan een touw zodat ze het erf niet af kon. Verder wel een aantal keer per dag met haar wandelen in de buurt zodat ze evengoed haar 'nieuwsgierigheid' kwijt kon.
Na enkele maanden heeft ze het afgeleerd.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:16

Je hebt een halsband die je om kunt doen. De zender laat je thuis liggen. Als de hond wegloopt, krijgt hij eerst een waarschuwing. Gaat hij nog verderweg, krijgt hij een stroomstoot.

Zielig?

Aangereden worden is zieliger. Hij moet maar gewoon bij huis blijven.

BrankaZ

Re: Weglopende hond van boerderij, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:26

Een teletact gebruiken omdat je hond wegloopt? Sorry, maar wat mij betreft echt not done! Een tt moet niet door iedere leek gebruikt worden. Als je die zo nodig wil gebruiken dan onder begeleiding van iemand met kennis en ervaring.
Die onzichtbare dogfence heeft trouwens ook een ander nadeel dan het doorhebben dat de hond maar 1x een schok krijgt: als ie er overheen is gegaan zal ie ook een schok krijgen als ie terug naar huis gaat en dus wordt terugkomen gestraft.
Persoonlijk zou ik inderdaad kiezen voor de optie training evt. in combinatie met een ruime kennel waar ie in kan als er geen toezicht is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:31

Beetje slimme hond breekt er maar 1 keer door.

Ik heb een paar kennissen die het ook hebben en het werkt er goed.
En zielig, nee, want ze krijgen eerst een geluidssignaal, voordat ze stroom krijgen.

ken ook een paar mensen die hebben op een paar centimeter hoogte een gewoon stroomdraadje lopen.
In het begin hebben ze een ijzeren halsband (die los zit, dus af kan schuiven als de hond ergens vast zit) met een stukje ketting eraan gedaan. Zodat ze ketting aan de stroomdraad komt als ze erover komen

Nu weten die honden, dat dat draadje stroom betekend, en zonder halsband blijven ze er nu ook achter

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:32

BrankaZ schreef:
Persoonlijk zou ik inderdaad kiezen voor de optie training evt. in combinatie met een ruime kennel waar ie in kan als er geen toezicht is.

Je hebt nu eenmaal honden die nogal eigenwijs zijn. Bij hondentraining zijn ze over het algemeen dit probleem niet gewend aangezien deze trainers vooral met honden te maken hebben die de hele dag binnenshuis vertoeven (althans in de omgeving waar ik woon) Ik vind het zelf zieliger om de hond zijn levenlang in een kennel te stoppen dan dat hij een keer (de meeste weten nml na een schok dat ze binnen het erf moeten blijven) een schok krijgt (uiteraard geen harde schok) en verder lekker buiten kan lopen waar hij wil. Ik ben er ook geen voorstander van om de hond altijd met dat systeem te laten lopen, de meeste hebben het vrij snel door.

Maar goed das persoonlijk.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:57

Dat is zeker persoonlijk en ik geloof ook dat ik niet heb gezet dat je een hond voor zijn leven in een kennel moet schoppen. Wel als je geen zicht op hem hebt.
En een kennel kan je in allerlei maten hebben.
Verder vind ik dus een stroomband 1 van de zwaarste correctiemiddelen die er zijn. En als je die niet goed gebruikt kan je er meer schade mee aanrichten dan goed mee doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:19

Als jezelf het knopje in zou moeten drukken wel
dan gaat het om de consequentie van de mens
En dat is niet altijd even eerlijk, dan zou ik ook direct tegen zijn

Maar een dog fence is altijd eerlijk
Bij zoveel cm (iets van een meter geloof ik) gaat hij piepen, loopt hij nog verder door, krijgt hij stroom.
Dus altijd eerlijk en consequent

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:11

over een kennel: er zijn anders jammergenoeg heel wat honden die heel wat uren in zo'n kennel vertoeven. En das volgens mij niet echt prettig iig. Veel mensen zijn nml heel wat uren weg van hun hond en stoppen hem dan maar in een kennel, das vaak niet voor een uurtje.