Konijnen en kou.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flippertje

Konijnen en kou.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:10

Hey!
Mijn konijntje gaat de eerste winter van zijn leven meemaken. Hij zit buiten in zn hok, waar hij het volgens mij prima naar zn zin heeft. Natuurlijk ben ik weer bezorgt om hem nu het kouder gaat worden. Het is een vrij klein konijntje, hij zit wel aardig dik in zn vacht. Mijn vraag is eigenlijk:
Wanneer heeft mijn konijn het koud, hoe kan ik dat zien/voelen?
Kan iemand mij uitleggen hoe konijnen dit laten merken? Alvast bedankt!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:25

die van mij krult zich dan een beetje op en zet haar haartjes uit, dus dat ze 1 boletje wol is.. tenminste, dat doet ze vaak in de winter dus denk ik dat ze het dan koud heeft. Misschien dat de pootjes en oortjas dan koud(er) aanvoelen??? Als je konijn de tijd heeft gekregen om langzaam aan de temperatuur te wennen gaat het wel goed...

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:28

Hij zit al vanaf dat ie hier kwam (maart) gewoon buiten dus hij heeft zich goed kunnen voorbereiden. Hij heeft wel iets koude oren, maar dat heeft ie eigenlijk wel vaker.

cesara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:37

Flippertje schreef:
Hij zit al vanaf dat ie hier kwam (maart) gewoon buiten dus hij heeft zich goed kunnen voorbereiden. Hij heeft wel iets koude oren, maar dat heeft ie eigenlijk wel vaker.

als die vanaf maart al buiten zit dan kan die er wel tegen. mits die uit de wind staat

ellepel

Re: Konijnen en kou.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:40

lekker veel stro en hooi in het hok doen en s'nachts een deken voor de voorkant hangen zodat er geen koude wind in waait.

zo doe ik het al jaren met alle soorten konijnen en dat gaat altijd goed!

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:41

Op zich moet het inderdaad wel kunnen, mits het niet tocht in het hok en het konijntje niet nat kan worden.
Als het echt koud wordt, kun je ook een kleedje oid voor het gaas hangen (bijv. 's nachts), zodat hij minder last van de kou heeft.

edit: je was me net voor

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:43

Ik heb 2 konijnen dus opzich houden ze elkaar warm maar in de winter krijgen ze altijd extro stro en snachts een kleed over het hok (voor het gaas) tegen de wind en gaat prima!

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:49

Onze konijnen krijgen extra veel hooi en stro en een of ander plastic plaatje voor het gaas tegen de wind.
Vorig jaar ook een deken maar we hebben nu geen oude dekens meer sinds het konijn de deken heeft verscheurd

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:56

Veel stro heeft ie idd al, dat vind ie volgens mij ook wel fijn want hij gaat er echt inliggen. Hij heeft in een deel van zn hok een deurtje, waardoor hij daar zoiezo uit de wind ligt, maar de kneus blijft gewoon in het open deel. Verder staat hij direct achter de schutting, uit de wind (is over nagedacht ). Een deken oid vind ik wel een goede tip, ga morgen even op zoek naar iets geschikts. Bedankt allemaal voor de tips!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:03

ehm, wat was nou precies je vraag? of je konijn tegen de winterkou kan? of hoe je kunt zien dat een konijn het koud heeft?? nu snap ik em even niet meer :S

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 23:22

Eigenlijk beide. Dat hij tegen de kou kan snap ik wel, anders zouden niet zoveel mensen een buitenkonijn hebben. Ik vroeg me alleen af hoe een konijn laat merken dat ie het koud heeft, zodat ik er wat aan kan doen mocht dat nodig zijn.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:26

Toen het die ene nacht van vorige winter een keertje snachts -20 was geweest heb ik mijn konijn ook gewoon buiten laten staan. Ik heb extra veel stro in het nachthok gedaan en in het gewone hok wat extra stro. In het nachthok is ze helemaal niet geweest, en in het gewone hok heeft ze van haar eigen plukken haar een nestje gebouwd en is daar in gaan zitten. Ik denk dat ze het toen koud had

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:45

achter de oren in dat kuiltje in de nek kun je voelen of je konijn het koud heeft... maar in de meeste gevallen is dat niet zo die van mij staan ook gewoon de hele winter buiten...

Zorg wel dat je nachthok van je konijn niet direkt op de grond staat maar dat er nog een aantal cm's tussen zit ... zo kan de kou van de grond niet het hok in trekken ...

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:43

ik zou je konijntje dik in het stro zetten, dan hoef je je geen zorgen te maken dat ze kou gaat lijden!

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:16

mijn konijn gaat ook voor de 1e keer de winter buiten mee maken. Binnen vond hij er niks aan in een kooi. Dus nu mag hij lekker buiten slapen. Mijn ander konijn met cavia zit binnen. Omdat mijn caaf niet echt goed tegen de kou kan. Die blijven lekker binnen zitten.

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:48

Mijn konijn krijgt altijd meer stro en we hangen altijd een jute-zak op de hoek van het hok, omdat er nog wel eens wat wind in waaien wil.
Maar mijn konijn heeft een goede vetlaag hoor.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:56

Wat nou als je zo'n konijn als de mijne hebt? Het vrouwtje PeiPei gooit altijd alle stro uit het nachthok...Ze graaft het gewoon allemaal naar buiten...Ik weet echt niet wat ik hieraan moet doen...
Ze zitten heel weinig in het hok...nu ook...gewoon buiten onder de tafel op het balkon...Eigenlijk nooit in het nachthok...al weet ik dus niet hoe dat 's nachts is...Zal eens goed opletten...maar er blijft dus niets in liggen...Alles graaft ze uit het nachthok totdat het uiteindelijk allemaal op de grond (van het trapje af) ligt...Iemand tips?

_Tarzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:02

Ik doe niets anders dan meer stro en hooi geven
en iets meer voer (voor energie om zich warm te houden) ..
Verder doe ik er niks aan, hij heeft al zo'n 6 jaar buiten overwinterd
dus hij is het gewend ..

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:19

De mijne smijt ook continu alles uit zn nachthok en slaapt ook nooit in zn nacht hok, daar heeft ie zn poep hok van gemaakt dus in het open gedeelte leg ik nu maar heel veel stro en hooi, en nu heeft ie zelf al helemaal n kuiltje gemaakt waardie inligt samen met zn handdoekje, ze zijn echt onafscheidelijk en mocht het echt koud worden hang ik ook meestal n doek voor het gaas

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:29

Frouk schreef:
De mijne smijt ook continu alles uit zn nachthok en slaapt ook nooit in zn nacht hok, daar heeft ie zn poep hok van gemaakt dus in het open gedeelte leg ik nu maar heel veel stro en hooi, en nu heeft ie zelf al helemaal n kuiltje gemaakt waardie inligt samen met zn handdoekje, ze zijn echt onafscheidelijk en mocht het echt koud worden hang ik ook meestal n doek voor het gaas

Precies als bij mij dus...Alleen heb ik dus wel 2 nijnen...en vind het voor de ander heel vervelend...PeiPei het vrouwtje gebruikt het nachthak ook als poep/plashok....vind ik heel niet erg...maar plassen in iets waar niets ligt is ook weer zoiets...Houtskorrels gooit ze er ook uit...
Ik zal het stro en hooi ook eens in de rest van het hok gooien...Het is dus alleen dat ze er een trappengat middenin hebben...Het stro valt dus ook allemaal naar beneden...een zooitje...Maar goed ik ga het wel proberen...Heb jij dan iets bijzonders in het poep gedeelte? Zat er al aan te denken er een kattenluikje ertussen te zetten...kunnen ze er wel in en uit...maar niet zo makkelijk alles er meer uit graven...
Ik ga zo toch eens kijken waar ze nou eigenlijk liggen 's nachts...

Groetjes Barbara

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:31

Ik heb kattebakgrit onderin, hij vinnet verschrikkelijk spul, t stuift en dus komt hij er niet meer aan, en gewoon regelmatig schoon maken helpt bij mijnes ook wel

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:05

Haha die van mij halen steeds al het zaagsel en stro naar 1 deel, dus ze zitten daar op een halve meter stro [ Bij wijze van dan ]
Ook hangt er een deken voor, zodat er geen wind etc in waait. Ach, ze overleven het al jaren zo, dus zal nu ook wel goed komen.

JustNanno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:16

Probeer eens Rhapsody! Werkt heel goed kou isolerend, en bij mij scheelde het zeker ook in het schoonmaakwerk!

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:38

zorg dat zijn nachthok uit de wind staat. doe extra stro in zijn hok zodat hij een soort van holletje gaat maken.
Bij doen altijd als het erg koud word een deken voor het hok (natuurlijk nog wel een luchtgat)