Vraagje over behendigheid voor honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yvanka_

Vraagje over behendigheid voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:08

Hallo,

Ik wil met mijn hond (jack russel) op behendigheid.. Maar hij is al 4
jaar. Is dit te oud? Van veel mensen hoor ik dat dit al te oud is en dat
hij het niet meer kan leren. Wat denken jullie?

Groetjes Yvanka

Pluttersput

Re: Vraagje over behendigheid voor honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:10

Nee hoor, is niet te oud. Mijn Golden is ook 4 jaar greworden, en die springt nu fleurig alles mee. Een hond is nooit te oud om te leren .
Groetjes, Barbara

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:16

De mijne was 7 toen we er mee begonnen. En hij was goed....., Hij vond het geweldig! We hebben het helaas maar twee jaar gedaan, ik werd zwanger en ben met mijn dikke buik op het gras onderuit gegaan. Toen gestopt en het daarna niet meer opgepakt.
Als je hond het leuk vind is hij echt niet te oud en kan hij het zeker nog makkelijk leren.

Yvanka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:45

Okee bedankt

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:51

Leuk dat je behendigheid wilt doen! Mijn labrador was 5 toen ze het leerde, ging heel goed! Onze andere labrador was ook 5 alleen die vond het gewoonweg te leuk! Hij sprong dwars door de tunnel en draaide dan rondjes in de tunnel, hahaha en een lol dat ie had! De wip was levensgevaarlijk voor hem, veel te druk! Onze jack russel heeft het ook gedaan, hij was er erg goed in. Jackies kunnen goed springen! Kortom, leeftijd speelt geen rol. Wel is het zo dat als ze al bejaard zijn het niet meer goed is voor de gewrichten, maar dat lijkt me logisch.
Veel plezier!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:52

xxyvjuhxx schreef:
Hallo,

Ik wil met mijn hond (jack russel) op behendigheid.. Maar hij is al 4
jaar. Is dit te oud? Van veel mensen hoor ik dat dit al te oud is en dat
hij het niet meer kan leren. Wat denken jullie?

Groetjes Yvanka

Als gediplomeerd behendigheid instructrice kan ik je gerustellen
Een hond is eigenlijk nooit te oud om te beginnen met behendigheid.
Het belangrijkste is dat de hond gezond is, niet te dik en in goede conditie.
Zelfs met veteranen (7 jaar en ouder) kun je nog beginnen. Op wedstrijden hebben ze daar aparte parcoursen voor.

Alvast heel veel plezier gewenst

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:14

nou dan weet jij me ook wel te vertellen vanaf hoe oud je daarmee mag beginnen ??
en wat moet je hond kunnen
mijn hond is nu 1 jaar pas en we hebben de beginners en gevorderden afgesloten. we hebben nu - vanwege onverwachtse pups - een stop tot maart.
Maar hoe oud moeten ze minimaal zijn ?
mijn andere hond is 4 jaar en die vind springen enz geweldig

miekelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:10

nee hoor kan makkelijk. Op school kregen we ook behendigheid en ik deed mee met mijn puppy van 5 maanden. We hebben 5 lessen gehad en ons hondje kan nu alles lopen. Gaat stik goed. Alles wel op puppyniveau.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:49

Tr3z3l_l0v3r schreef:
nou dan weet jij me ook wel te vertellen vanaf hoe oud je daarmee mag beginnen ??
en wat moet je hond kunnen
mijn hond is nu 1 jaar pas en we hebben de beginners en gevorderden afgesloten. we hebben nu - vanwege onverwachtse pups - een stop tot maart.
Maar hoe oud moeten ze minimaal zijn ?
mijn andere hond is 4 jaar en die vind springen enz geweldig

Dat ligt aan de grootte en zwaarte van je hond en aan de vereniging waar je gaat trainen.
Belangrijk is dat je hond is uitgegroeid. Hele kleine rassen zijn dat al met zo'n 10 maanden en grote rassen soms pas als ze anderhalf of twee jaar oud zijn.

De ene vereniging eist een bepaald gehoorzaamheidsdiploma (welke is ook nog eens per vereniging verschillend) en de andere vereniging stelt als enige eis dat je hond op je let en goed sociaal is naar andere honden. Aandacht voor de baas (niet te, want op den duur moet de hond ook goed op afstand van je kunnen werken) en sociaal zijn vind ik zelf ook veel belangrijker dan een bepaald gehoorzaamheidsniveau.

Als je je hond een beetje bij je kunt houden (dus niet dat hij na elke sprong als een dolle over het terrein heen gaat rennen op zoek naar andere speelmaaktjes ) is dat voor mij voldoende.
De meeste honden vinden behendigheid al snel zo leuk dat de aandacht voor de baas snel komt.

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:10

Ik doe ook behendigheid met m'n Yorkshire Terrier en je hond is nooit te oud alleen 7 jaar en ouder horen ze bij veteranen en die hebben een ander parcours.

Yvanka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 23:05

Okee, bedankt

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 00:17

Ik ben in juni gestart met mijn 6 jaar oude hond, hij vindt het prachtig en het gaat hardstikke goed! Ik ga altijd met de fiets er naartoe, nou ik moet flink fietsen om hem bij te houden als we die kant op gaan. Dat zegt mij genoeg over hoe leuk hij het vindt.

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:22

Esther schreef:
Ik ben in juni gestart met mijn 6 jaar oude hond, hij vindt het prachtig en het gaat hardstikke goed! Ik ga altijd met de fiets er naartoe, nou ik moet flink fietsen om hem bij te houden als we die kant op gaan. Dat zegt mij genoeg over hoe leuk hij het vindt.

hahahaha dat ken ik ja. Zodra we de bocht omgaan naar hondentraining gaat m'n hond opeens een stuk sneller

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:24

ik heb een bouvier. ze is vandaag 1 jaar geworden.. was t bijna vergeten

nja, ik heb nu mijn 2de gehoorzaamheidsdiploma behaald en heb nu ff een stop. en ga daarna weer verder.
dus na deze cursus, die begint in maart ong , kan ik wel behendigheid meedoen?
Ze luisterd heel goed en let ook op. niet erg kijkerig ofzo.
en ik denk dat het wel zal lukken om haar bij me te houden na de hindernisjes. maar we gaan het volgend jaar gewoon proberen.. we zien wel

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:25

Tr3z3l_l0v3r schreef:
en ik denk dat het wel zal lukken om haar bij me te houden na de hindernisjes.

Ena sl dat niet lukt, is er geen man overboord hoor De trainingen zijn ontzettend gezellig, en er gebeuren soms rare dingen

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:39

Ja op die leeftijd kan je hond wel meedoen. Ik weet wel dat er een minimale leeftijd aan zit omdat het slecht is voor jongen honden maar geen idee wat dat ook alweer was.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 00:03

Tr3z3l_l0v3r schreef:
ik heb een bouvier. ze is vandaag 1 jaar geworden.. was t bijna vergeten

nja, ik heb nu mijn 2de gehoorzaamheidsdiploma behaald en heb nu ff een stop. en ga daarna weer verder.
dus na deze cursus, die begint in maart ong , kan ik wel behendigheid meedoen?
Ze luisterd heel goed en let ook op. niet erg kijkerig ofzo.
en ik denk dat het wel zal lukken om haar bij me te houden na de hindernisjes. maar we gaan het volgend jaar gewoon proberen.. we zien wel

Haha, Gefeliciteerd dan met je hond

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:49

ja ik ga naar les om natuurlijk zowel ik als de hond te leren, en omda het ook nog eens super gezellig is en bloopers zijn nog t leukst

Ja bedankt xxyvjuhxx

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:43

Ik wil ook behendigheid gaan doen. Maar omdat er een wachtlijst was ben ik maar met flyball begonnen, dat is ook erg leuk!

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:46

wachtlijst?? Bij ons hebben ze juist mensen te kort en worden vaak beginnerlessen in Schagen gegeven omdat we gewoon niet genoeg mensen hebben om les aan te geven.

Flyball lijkt me idd ook erg gaaf maar ik heb er geen hond voor. M'n Golden heeft HD en ik zie m'n Yorkie nog niet echt achter een bal aan gaan volgens mij rent die er eerder voor weg. Scheiterd! En m'n Newfoundlander gaat niet eens springen en gaat dan liggen slapen Maar als ik er wel een hond voor had had ik dat ook zeker gedaan.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:29

Mijn vader is met onze hond op behendigheid gegaan toen hij een jaar of 3 was (de hond dan he ). Het beest was er eigenlijk te groot voor (zat altijd klem in de buis ) maar had er vreselijk veel lol in, en mijn vader ook. Ik zou het zeker doen, ben je lekker sportief bezig met je beest!