Dode kip! Help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spunky

Dode kip! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:02

Nee, dit is echt niet leuk....Mijn vader kwam een paar dagen geleden met het nieuws dat er een kip ziek was. Waarschijnlijk kwam het de rui niet door. Maar 2 dagen geleden werd ze opeens geel en kreeg ze een bleke kam! En nu, nu is ze dood! Mijn vader zei dat hij de DA zou bellen, maar hij had geen idee dat ze al zo ver ziek was.

We vrezen nu heel erg voor de andere kippen!
Ze was een leghoorn en hoorde bij een koppel van 3
(2 hennen 1 haan).
Verder hebben we ook nog 2 rasloze hennen en 2 raslozen hanen +kuiken in en andere ren zitten.
De leghorns hebben altijd al kalkpoten gehad. We hebben ze hiervoor behandeld en het hok ook. Maar het kwam altijd terug. (de poten met groene zeep insmerer, paar dagen later de korsten eraf halen en behandelen) Ook hebben ze altijd moeite met de rui. Op een of andere manier blijven ze er altijd in hangen.

Wie weet wat ze zou kunnen hebben gehad?
En wat moeten we nu met haar doen? De dierenambulance haar laten ophalen? Ik neem aan dat we haar niet zo maar in de kliko kunnen gooien....

Ik zal kijken of mijn vader er een foto van kan maken, van de doode kip.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:06

waarom niet in de kliko gooien? kan best hoor

Pluttersput

Re: Dode kip! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:08

Hej,
Het zou kunnen dat je kip geelzucht heeft gehad. Bij ons hebben ze dit ook wel eens gehad. Maar je kan, als het a besmettelijk is, antibioticum ervoor halen. Je moet maar even over informatie aan je da vragen, maar als het goed is is het niks heel erg ernstigs. Het is natuurlijk wel vervelend, maar behandelbaar. Veel succes!
Ow ja, je kan de kip begraven, en je kan haar ook gewoon in dee container gooien.
Groetjes, Barbara

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:17

Over de kalkpoten: Heb je ze na behandeling wel ingesmeerd met een schurftpreparaat (aangezien het veroorzaakt wordt door mijt)? Er is ook een medicijn die je in de nek kunt druppelen.

@knolliepower:
Dat zou wel kunnen, maar vind ik persoonlijk een beetje respectloos..

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:58

eventjes over wat je laatst zei..
Citaat:
Ik zal kijken of mijn vader er een foto van kan maken, van de doode kip.

vind je dat zelf niet een beetje wreed?
alé ja ik wel

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:25

Ik vraag me ook af waarom je een foto op bokt wil zetten van een dode kip?

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:59

Spunky schreef:
De leghorns hebben altijd al kalkpoten gehad. We hebben ze hiervoor behandeld en het hok ook. Maar het kwam altijd terug. (de poten met groene zeep insmerer, paar dagen later de korsten eraf halen en behandelen) Ook hebben ze altijd moeite met de rui. Op een of andere manier blijven ze er altijd in hangen.

Bij Kalkpoten moet je de poten dagelijks dat kan onder andere ook met sla olie besmeren, dit blijven volhouden tot het helemaal weg is.
hierinformatie over kalkpoten.

Over moeite hebben met de rui, het kan zijn dat je kip al wat op leeftijd is en daar meer moeite mee heeft. Maar het kan ook door vitamine tekort dat daardoor de nieuwe veren niet goed doorkomen.

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 02:54

ik begrijp dat de ziekteverschijnselen erg snel zijn komen opzetten en ze vrij plotseling overleden is.
Ik werk op een kinderboerderij en wij hebben de instructies gehad om de kip bij een dierenarts te brengen voor onderzoek op vogelgriep.