Mijn vriend heeft altijd valkparkietjes en vogels gehad, veel ervaring dus ermee. Nu heeft hij sinds een jaar een nieuw vogeltje, gonzo, en het lijkt wel of het dier niet helemaal helder is... Hij komt dagelijks uren uit de kooi, staat op de kamer waar mijn vriend de meeste tijd doorbrengt, zijn kooi hangt en ligt vol met speelgoed en is erg groot (grote papegaaienkooi) en nog, zodra hij niemand ziet begint hij te krijsen, achetr elkaar door. We hebben hem geprobeert dit af te leren door hem pas uit de kooi te nemen als hij stil was, negatief gedrag negeren en positief te belonen, als hij aan de gang bleef een doek over de kooi en weer eraf als hij rustig was en dan belonen, hem er ook aan gewend dat hij nu eenmaal niet altijd uit de kooi kan, maar niets helpt. Zodra 's ochtends iemand in huis (zijn ouders bijvoorbeeld, ie vaak heel vroeg opstaan) beweegt, begint hij te krijsen. als je vanuit de kamer even naar de keuken loopt, begint hij te krijsen, het gaat zelfs zover dat als hij naar een andere kamer vliegt en daar gaat zitten en je niet direct kan zien, hij begint te krijsen, terwijl hij dus gewoon naar je toe kan komen. Hij is deels met de hand opgevoed dus heel erg tam, gaat ook bij iedereen zitten, dus ook daar ligt het niet aan. We zijn een beetje ten einde raad, we willen nog proberen hoe hij reageert als er een tweede vogeltje bijkomt, maar anders moet hij toch echt weg, zelfs de buren klagen erover.'s nachts kan er wel een donkere doek over, maar om zo'n dier nou de hele dag in het donker te laten zitten vind ik ook zielig. Hij kan ook niet in een andere kamer staan omdat mijn vriend nog thuiswoont. Als hij weg gaat gaat hij naar een grote voliere waar hij met een hele groep andere valkjes kan zitten, maar willen hem niet kwijt.. maar veel plezier hebben we ook niet aan hem nu. Hopelijk helpt een ander vogeltje. Dit heb ik nog nooit meegemaakt met een vogel, en mijn vriend ook niet, terwijl hij echt veel van vogels weet en er veel ervaring mee heeft. normaal krijsen ze alleen als ze te weinig aandacht krijgen, maar hij lijkt wel een tik in zijn hersenpannetje te hebben... Vinden jullie dat een slappe reden? of wat zouden jullie doen? voel me zo schuldig dat ik het beest af en toe wel wat kan doen, vind het echt niet leuk... tis best een lief diertje, maar we weten niet zo goed meer wat we er mee aanmoeten..
Ik denk dat hij gewoon graag heel veel aandacht wil. Omdat hij dus ook met de hand is opgevoed en alleen zit, ziet hij jullie als vriendjes, als een valkparkiet bij soortgenoten zit zitten ze ja ook de hele tijd bij elkaar (het zijn groepsdieren). Dat jullie niet de hele tijd hem aandacht willen geven vind hij natuurlijk niet leuk! Dus roept hij naar jullie. Misschien houd hij wel op met schreeuwen als hij een soortgenootje heeft, maar dat weet je nooit zeker, het is een kwestie van proberen. Maar als het mislukt, moet je 2 vogels weg doen.
De grijze roodstaart op mijn stage krijst ook als hij aandacht wil.. Erg vervelend. Misschien kun je tijdelijk een valkparkiet van iemand 'lenen' om te proberen hoe dat gaat?
2e vogel erbij halen! Valken zijn echt dieren die minimaal met zijn 2en willen zitten. Die van ons krijste ook behoorlijk toen ie alleen zat. Inmiddels heeft hij ruim 8 maanden een vriendje en hij is ze stil als wat.