Nina (Konijn) wordt morgen geopereerd aan een tumor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Nina (Konijn) wordt morgen geopereerd aan een tumor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 00:39

Al een poosje had mijn Lotharinger Nina een bult aan de zijkant van haar lijf.
Omdat ik dit al eerder meegemaakt had en toendertijd veel te snel naar de DA rende, wilde ik dit keer even aankijken wat het zou doen voor ik een DA ging raadplegen en er weer eens weinig tot niks aan de hand bleek te zijn.
Echt groeide de bult afgelopen week in korte tijd tot 3 keer de grootte die het had! Echt huge, over de hele zijkant. Daarbij had ze ook nog een klein abcesje naast haar oog wat niet over wilde gaan. Kortom: DA-Alarm!
Dus gisteravond naar de DA geweest.
De tumor zat met een strengel van nek tot lies van de achterpoot, met in het midden de dikke bult. Gelukkig zat het wel los, dus het kan verwijderd worden.
En dat gaan we dus ook doen, ik vind het wel een beetje eng gezien ik huiverig blijf voor narcoses bij kleine (knaag)dieren en konijnen, maar goed, ze kan hier ook niet mee blijven zitten.
Morgen wordt ze geopereerd. Ik breng haar morgenochtend, morgenmiddag mag ze als alles goed is gegaan weer mee naar huis, en als het helemaal meezit hoeft ze niet eens binnen te zitten. ( ze zit al van jongs af aan buiten in een grote ren dus die weet niet eens wat het is om in een kleine kooi binnen te zitten )
Dat ligt er even aan hoe de naad gehecht kan worden, als die netjes in 1 keer recht gehecht kan worden dan kan ze hoogstwaarschijnlijk naar buiten, is het echter een onhandige bubbelnaad, dan moet ze misschien even binnen blijven.
Gelukkig drukte mijn DA me op het hart dat ze niet nuchter moest zijn, dus dat zit goed Hij vroeg me om zelf hooi mee te nemen, omdat hij 9 van de 10 keer zelf naar huis moet om hooi op te halen :cheese:
Natuurlijk doe ik dat, de reiskoffer met hooi, groenvoer en hardvoer staat al klaar.

Ik hoop dat alles goed verloopt en ze er weer netjes bovenop komt, zodat ze gauw weer met haar maatjes kan buiten spelen ( als die haar nog accepteren met haar vieze DAluchtjes na de tijd )

We nemen meteen Pip mee, die kon er nog wel bij om gecatreerd te worden, dus drukke ( en dure! ) dag morgen

Ik zal zien of ik morgenochtend nog even een foto kan maken van de tumor, en dan na de operatie weer, dan kunnen jullie het voor-en na-verschil zien

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:48

ik hoop ook dat alles goed verloopt
laat zeker iets weten !

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 01:06

Zo, Nina is weer terug.
Ik heb haar vanmorgen heengebracht en mocht om half 1 bellen hoe het ging. Toen ik belde om half 1 waren ze nog met haar bezig, het bleek moeilijker te zijn dan ze gedacht hadden. Ik mocht een uur later weer terug bellen. Ik natuurlijk zwaar in de stress, hoezo moeilijker ?! Help!
Een uur later belde ik weer terug en toen kreeg ik te horen dat alles gelukt was en Nina lag bij te komen. tussen 4 en 5 kon ik haar ( en gecastreerde kat Pip ) weer ophalen.
Ik ben tegen 5en heen gegaan zodat ze nog zo lang mogelijk onder hoede en goede zorgen van de DA was.
Toen ik eraan kwam werd mij verteld dat ik niet moest schrikken van de wond, het was groter dan ze hadden gedacht. Het viel de DA tegen, ze zijn er een dik uur mee bezig geweest!
Het probleem was dat de tumor zat verstrengeld met allerlei belangrijke bloedvaten, er zijn 4 hoofdbloedvaten die ze zowiezo in de gaten moeten houden, maar bij Nina zaten er een heleboel belangrijke bloedvaten in de weg. Ook vond de DA in de lies nog een kleine tumor. Het was zoals hij gevoeld en benoemd had idd een strengel vanaf de nek, met in het midden een dikke bult, en dan weer een strengel die in de lies eindigde met nog een bultje.
Dat is allemaal verwijderd en daar is een hele grote wond van overgebleven. Ook hebben ze het kleine abcesje bij haar oog leeggehaald en schoongemaakt. Ze mag absoluut nog niet naar buiten , moet gedwangvoerd worden met Olvarit's eerste babyhapje ( daar had ik gelukkig nog de wereld van in de kast staan ) en moest vooral warm blijven.
Ik heb haar op mn kamer bij de cv gezet, 2 kruiken er bij in, trui over haar heen.
Ze mocht niet op stro of hemperade i.v.m vuil in de wond, dus zit ze nu op een dik dekbed met daaronder kranten voor de warmte.
Morgen moeten we terugkomen voor controle, pijnstillers en om vocht toe te dienen.
Nina maakt het redelijk goed, het dwangvoeren is niet echt dwangvoeren aangezien ze vrij netjes het babyhapje aanneemt en oplikt. Ook heeft ze alweer een andijvieblad verorberd.

Nu de foto's, schrik net zoals ze tegen mij zeiden niet van de wond, die is dus nogal huge.

Vanmorgen voor vetrek, je kan de tumor goed zien
Afbeelding

Zover liep de tumor, en achteraf gezien dus nog verder, tot onder in haar lies
Afbeelding

Van achteraf
Afbeelding

In de reismand, je kan nu ook het kleine abcesje zien
Afbeelding

En zo kreeg ik haar weer terug ( het zilvere is wondspray )
Afbeelding

Een deel van de hechting, het loopt door tot onder haar buik, vlak voor haar staart
Afbeelding

Ze was hier nog een beetje onder invloed en wankelig
Afbeelding

Met een oude trui van mij over haar heen proberen haar warm te houden, allerlei voedsel voor het geval ze zelf wil en kan eten
Afbeelding

Het 'dwang' voeren, wat dus best meevalt, ze heeft vanavond al bijna een potje leeggegeten
Afbeelding

Afbeelding

Hier kun je (helaas) zien dat er een beetje bloed met wondvocht uit de hechting liep, het is allemaal nog hartstikke vers natuurlijk
Afbeelding

Afbeelding

Ze ligt nu languit tegen de kruik aan. Opzich gaat het goed, alleen schokt ze steeds een beetje. Vannacht houden we de lachel lekker aan, de deur van mn kamer dicht en dan maar zien hoe het gaat.
Zo nog een keer voeren en dan hopen dat ze fatsoenlijk de nacht door komt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:33

Ah wat een lief en schattig konijn. Ik ben blij dat ze goed door de operatie heen is gekomen, narcose is en blijft altijd een risico natuurlijk... Nu maar hopen dat ze spoedig weer herstelt!