Zoals de titel al zegt,welke bodembedekker gebruiken jullie?
Ik heb eigenlijk altijd (5 jaar) basic micro gebruikt,de fijnste korrel,maar ik vind dat deze bedekker heel slecht geurtjes absorbeert.
Ik heb ook al corbo geprobeert,in principe hetzelfde spul,maar ik vind de korrels te groot en te scherp voor de voetjes en het absorbeert ook geen geurtjes.
Nu heb ik russel bedding in de kooi liggen,met daarop een laag no smell,het lijkt beter te werken,minder geurtjes,maar nu vind ik de bedding toch net even te stoffig,en alleen no smell vind ik ook niks.
Wat gebruiken jullie voor de ratjes? En hoe bevalt het? Qua geurtjes en absorptievermogen? Wat zijn verder goede trucjes om geurtjes te laten verdwijnen?
ik heb geen ratje. maar een konijn. maar voor haar heb ik een hele fijne bodem bedekking namelijk hele fijne houtsnippers. misschien is dat wat voor je rat.
Lontje
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!
Hoihoi, Ik gebruikte Hemparade (ja wat je voor paarden ook gebruikt), is niet zo ruw voor de voetjes, ruikt veel minder en stoft niet/nauwelijks. Tot voor kort had ik 4 ratjes en inmiddels is er nog maar 1tje over maar aangezien die ook al bijna 2 is zal ze er niet zo lang meer zijn vrees ik. Nadeel van Hemparade zou kunnen zijn dat het zo'n groot pak is.
mijn vriend heeft ratten. En heeft ook al van alles geprobeert, zaagsel,kranten,houtsnippers. Het blijven stinkers . Ze hadden een houten hok. heel groot. maar al die urine trok in die kooi. Nu heeft hij een nieuwe kooi gekocht zo'n platic ding. en het stinkt een heel stuk minder op zijn kamer.
Corbo gooien die van mij altijd direct de kooi weer uit, met bakken tegelijk Zouden ze hun mening willen geven of zijn het gewoon etters ?
Ik heb nu no smell, op zich wel lekker zacht spul maar ze gooien het allemaal op 1 grote hoop om er een nestje van te bouwen, en op het kale gedeelte gaan ze dan zitten poepen en plassen. Of liever nog, op de verdiepingen waar ook geen bodembedekking ligt Ben de ideale combinatie nog niet tegen gekomen.
Ik gebruik aubiose (ik denk dat dat hetzelfde is als hemparade?) Ik ben er wel tevreden over qua absorveren enz... Maar ik vind dat er toch nog wel een redelijk aantal stof inzit Maar ik denk dat overal toch nog werl stof inzit. Ik gebruik ook onder mijn bodembedekking Copolit, dat is iets tegen de stank wat bij mij wel zeer goed werkt!
ikhadeerst altijd zaagsel voor me ratje tot die niet zo goed tegen het stof meer kom toen ben ik hele fijne houtsnippers op de bodem gaan doen en dat werkte goed en ze vond het leuk genog om 4 jaar en 3 maanden te worden net zo als me andere ratten toen die zijn ook alletwee bijna 4 jaar geworden wel oud voor een ratje heb me altijd laten vertellen dat de 2 of 3 jaar zouden worden maar volgens mij vonden deze ratjes mij erg lief nu heb ik helemaal geen ratjes meer en neem ze ok niet meer niet omdat ik ze niet leuk meer vind want dat vind ik ze wel
Lontje
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!
@Soprano: Aubiose is niet hetzelfde als Hemparade althans niet zover ik weet, kan wel dat er hetzelfde in zit (hennepvezels)? Hemparade of Biobase (zit iets eucalyptus in een vleugje) zijn wel van dezelfde. Maar goed komt op hetzelfde neer denk ik. En ja... volgens mij zit er overal wel iets stof in. Die van mij had ik eerst op berkensnippers maar dat vond ik zo ruw voor de poten en het nam heel slecht vocht op.. (stank dus).
Ik vind houtsnippers heel erg stoffig,dat gebruiken wij als bodembedekker bij de kaketoe's op mijn werk,mijn keel prikt gewoon als ik het hok aan het doen ben en de stof inadem...
Aan de mensen die verschillende "laagjes" gebruiken: Laten jullie ratten dat dan netjes liggen? Die van mij krijgen extra nestmateriaal, mogen minstens een paar uur per dag buiten de kooi rondcrossen en NOG vinden ze het nodig om de hele zooi ondersteboven te halen.
Waar kun je trouwens dat ontstofte zaagsel en het hennepspul krijgen?
ik had altijd van die natuurlijk kattenkorrels die namen de geur prima op en het viel dan uitmekaar dat werkt prima nu heb ik zelf onderste laag kranten daarover kattenkorrels en daarover stro doet het ook prima maar ik heb naar buiten verbannen en zitten in een buiten kooi maar ik gebruik dit zelfde ook voor mijn muizen kattenkorrels en daaroverheen zaagsel werkt prima en ze zitten ze nu al bijna 1 week en ik ruik nog niks
Hebben jullie ervaring met dat nieuwe spul dat, volgens mij is het een katoenrestant, van Puik geloof ik? (Hemparade heb ik bij een veevoer handelaar gekocht waar ze ook paardenbrok etc. verkopen).
wij hebben gewoon hoi. eerst hadden we zaagsle maar omdat daar giftige stoffen in zitten hebben we nu dit. je ruikt niks( ook nooit iets geroken) en dit is niet zo stoffig. ze kan d'r ook lekker ganetjes in maken enzo(doet ze ook). dus ik vind het wel goed zo
Alsof hooi zo goed is in hooie en stro zitten mijten die overkunnen gaan op je ratten. Hierdoor krijgen ze heel veel jeuk en krabben ze zichzelf kapot.
Kattenkorrels zijn prima maar dan moet je wel wat vaker schoonmaken i.v.m. het stof.