Paraat schreef:Een Saar is gefokt door Leendert Saarloos om de gedomesticeerde, "ingekakte" hond gezonder te krijgen. Dit was echter niet succesvol. Toch is het ras gebleven dankzij liefhebbers. Het is geen goede werkhond. Als je je hond mee wil nemen naar paarden e.d, zou ik toch echt kiezen voor een hond die daarop gefokt is, niet eentje die constant een aangepaste omgeving nodig heeft.
Idd! Mijn hond kan niet mee naar de paarden als ik ze naar buiten doe, als ze in de wei staan of als er iemand aan het rijden is. Tenzij ik hem aan de riem heb en ik hem vast heb want hij vertrouwd mij anders is het onbekend en gaat het ook niet goed. Wanneer hij niet aan de riem is springt hij over hen hek (kost hem geen moeite) en gaat hij erachter aan en dan probeert hij ze te pakken. Dat is mooi want ze vluchten weg voor hem. Maar mijn paard draait zich om en gaat achter de hond aanrennen, dan komt hij wel heel hard naar mij toe gerend en wilt hij zo snel mogelijk weer over het hek heen veilig staan 
Als de paarden op stal staan zal hij ook nog een paar keer blaffen, maar daarna lekker in de wei rondlopen, dan gaat het dus goed.
Ja het is geen hond die je lekker los kunt laten en naast je paard blijft lopen terwijl je een buitenritje maakt!