Vraag aan vogelkenners >> Wat is dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraag aan vogelkenners >> Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:09

Een van mijn jonge parkieten heeft iets raars op zijn hoofd, eerst dacht ik dat het natte veertjes waren van de regen maar nu ik het van dichtbij heb gezien is dat het volgens mij niet.

Ik kon helaas geen duidelijke foto ervan maken, Peer wilde niet goed blijven zitten en bewoog steeds.

Het lijken harde pennetjes.
Afbeelding

Misschien is het wel iets heel normaals en veel voorkomends bij vogels, maar dit zijn mijn eerste twee vogeltjes dus uit ervaring kan ik nog niet echt spreken.

Chichiba

Re: Vraag aan vogelkenners >> Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:15

Dat zijn gewoon dopjes van de nieuwe veertjes...soort schilletjes...Weet niet hoe ik het anders moet uitleggen...Nieuwe veerstjes groeien en daarop zit een soort velletje...valt er vanzelf af...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:16

Gelukkig maar

Bedankt

lovemika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:19

Onze kippen hebben dat ook, toen we ze net hadden dacht ik ook wat is is dit nu weer? Maar valt dus reuze mee

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:10

vogel is gewoon in de rui. Hier hebben ze ook allebei stekelhoofdjes. Altijd weer een leuk gezicht

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:24

Dat is inderdaad van de rui.

Hebben mijn kippen en parkieten nu ook. Vooral bij mijn Zijdehoenkriel zijn dat op haar kuifje echte rare stekeltjes.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:37

whehehe, zo ziet mijn duif er nu ook een beetje uit

met je vingers kun je heel voorzichtig die dopjes wat losfriemelen,maar de meeste vogels doen dat bij elkaar wel....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:55

Nou we het toch over vogels hebben stel ik gelijk nog een vraagje

Hoe ontworm je vogels?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:01

Sorry maar daar heb ik nog nooit van gehoord...Hebben al jaren parkieten maar ontwormen? Nee nog nooit van gehoord en dus ook nog nooit gedaan...Ben nu wel heel benieuwd...

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:28

Je hebt druppeltjes en pilletjes. Ik dacht beide verkrijgbaar bij de DA en dierenspeciaal zaak. Op de bijsluiter staat als het goed is ook bij hoe de vogels het moeten in nemen.
Maar de meeste middelen moet je door het voer of water mengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:42

Chichiba schreef:
Sorry maar daar heb ik nog nooit van gehoord...Hebben al jaren parkieten maar ontwormen? Nee nog nooit van gehoord en dus ook nog nooit gedaan...Ben nu wel heel benieuwd...

Als je ze buiten houdt op bijv. een zandbodem, dan schijn je ze te moeten ontwormen.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:47

Dat is inderdaad de rui oude veren vallen uit en ze krijgen nieuwe veren. vaak zijn ze in deze periode enorm lelijk.
één parkiet van mij had het nu ontzettend erg en had gewoon een hele kale plek ineens op zn kop (denk dat ze door het weer van slag zijn ) heb poeder gehaald bij de dierenzaak en wat van die stokjes die ook voor de rui zijn. Gelukkig komen de veren nu al wat beter door en ziet ie er weer een beetje toonbaar uit
Eivoer voeren wil ook nog wel eens helpen aangezien daar veel extra's in zit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 09:34

Ze krijgen elke dag eivoer (en onkruidzaad).

Ikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:41

ha zo als iedereen hier zegt zit ze in de rui. eiwitten, fruit en soms een beetje rosevice in de drinkwater.

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 12:28

Dat zijn toch zeg maar, die veer worteltjes.