Help onze kat plast binnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Help onze kat plast binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 22:19

Wij hebben thuis 2 hele leuke en lieve katten (gecastreerde poezen), maar sinds ongeveer 1,5 is de jongste kat begonnen met plassen in huis. We zijn in eerste instantie naar de dierenarts gegaan om te laten checken of ze geen blaasontsteking heeft, maar dit was ''gelukkig'' niet het geval.

Vervolgens hebben we 3 maal een feliway verdamper gekocht, ik heb zelf stage gelopen bij een dierenkliniek en hoorde hier niet zulke geweldige verhalen over (het zou in kleine ruimtes gevaarlijk zijn), dus katten mochten niet meer boven en in de woonkamer kwam de verdamper te hangen.

Helaas werkte dit allemaal niet...Ze plast werkelijk overal, over de computer, de tv, de video, vazen, de boekenkast en niet op kleedjes en schone was, zoals je ook wel eens hoord. Sinds kort begint onze andere kat ook binnen te plassen en nu wordt het echt te gek (was het eigenlijk al, maar goed).

Het klint vreemd, maar het zou echt een reden zijn om die katten weg te doen of overdag het kattenluik dicht te doen. Na een hele dag werken is het absluut niet leuk om thuis te komen en heel je huis ondergeplast te vinden. Je snapt dat wegdoen geen optie is en ze in de winter de hele dag buiten laten is ook weer zo iets.

Maar is er nou geen oplossing, je hoord zo vaak dat katten binnen plassen?

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:16

Helemaal niemand die een oplossing heeft?

Dancer_joey

Re: Help onze kat plast binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:26

onze kat doet het sinds kort ook
dus ik blijf het even volgen
maar volgens mij is er niet echt een oplossing

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:12

kan stress zijn, als je de mogelijkheid hebt om ze naar buiten te laten,dan zou ik daar zeker voor kiezen..
dus katteluik dicht en ze overdag naar buiten doen, kan prima!

vaak is het toch een vorm van aandacht als ze verder gezond zijn.
katten in elk geval niet in de kamer laten als je weg bent,doe ze in een schuur of slaapkamer, of dus buiten.

zorg voor een extra kattebak, en probeer eens andere vulling, pak ze om het uur op en zet ze erin, net als bij jonge katten, doen ze een plasje dan belonen....

verder heb ik geen ideen wat je nog kan doen...

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:20

Zijn er sinds kort dingen veranderd? Andere kattenbak vulling, andere buurtkatten waardoor ze gepest worden? Dat soort dingen.

Een andere mogelijkheid is om ze op te sluiten in een kennel waarin een kleine kattenbak past en ze er ook nog naast kunnen zitten. Ze zullen doorgaans niet zo snel hun slaapplaats bevuilen.

Suc6!

=^.,.^=

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 13:49

Er is eigenlijk helemaal niks veranderd en ze doen het ook niet sinds kort, maar al een behoorlijke tijd. Alleen begint het nu echt te erg te worden.

Echt alles wat je terug vindt in de boekje is geprobeerd. Andere kattenbakvulling, ze hebben 3 kattenbakken gehad, nu weer 2 (zijn 2 katten), voeren op de plaats waar ze plasten, schoonmaken met azijn (2 laatste werken perfect, alleen zoeken ze dan een andere plaats om te plassen...).

Naja eigenlijk worden we er een beetje wanhopig van, het enige wat we graag nog willen proberen is de katten een weekje uit huis te plaatsen. Want het zou gewoontegedrag kunnen zijn geworden, en door de gewoonte te doorbreken, het hele huis grondig te reinigen en ze dan weer terug te plaatsen zouden ze dit gedrag kunnen veranderen...Maar goed wie wil er nou 2 ''mogelijk'' plassende katten in huis?

En dan misschien een kattenpension, maar of dat echt werkt...

Jootje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:55

Misschien een beetje een stomme oplossing.
Maarre de kat van mijn vriendin poepte in huis. Plassen weet ik niet.
Maar zij hebben toevallig net een nieuwe vloer gelegd, en nu is het over...........
Dusssss, moet je nog een nieuwe vloer?
Mijn kat heeft het ook gedaan, was toen nog een jonkie, ging ook maar niet over, na alles geprobeert te hebben. Uiteindelijk hebben we katteluikjes geplaatst, en dat hielp. Maar ik lees dat je ze al hebt.

ilovejuno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:40

1 ( van de 6 ) katten van mijn vriend die doet dat ook, binnen plassen, tegen kastjes en zelfs op de schone was ook al een keer. Ik ben ook wel benieuwd naar tips wat je er tegen kunt doen.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:48

Ik heb een tip: Ga naar de dierenwinkel en vraag om "Catitude" van Sire, dat is een sprayflacon tegen sproei- en krabgedrag bij katten. Onze kater is er toen mee gestopt. De spray verspreidt stoffen (feromonen of zoiets) die kalmerend werken, want sproeigedrag ontstaat door stress (bijvoorbeeld door concurrentie van een andere kater). Deze stoffen stellen de kat als het ware weer op zijn gemak, waardoor de behoefte om te sproeien verdwijnt.
Het spul was vrij prijzig, kan ik me herinneren, maar ik was er wel erg tevreden over.
De kat afstraffen heeft geen zin, want daar krijgt 'ie alleen meer stress van!!!
Het beste is: direct opruimen, liefst met alleen water of wat afwasmiddel (geen bleek e.d., dit geurt te sterk en dat zorgt ook voor stress, alleen piest 'ie dan ergens anders, zoals je hebt gemerkt).
Ik hoop dat het werkt! Succes!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:51

Aanvulling op bovenstaande:
Ik zie dat jij 2 poezen hebt, en geen sproeikaters, maar als het goed is moet het dan ook werken!!

xilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:01

jiehaaa schreef:
Ik zie dat jij 2 poezen hebt, en geen sproeikaters, maar als het goed is moet het dan ook werken!!

naja...gecastreerde poezen . De poes wordt gesterriliseerd en de kat wordt gecastreerd...

Maargoed,
wij hebben ook een kat gehad en die plaste ook ineens in huis. Ook echt heel erg!! Niet normaal.... overal waar tie kwam... sproeide die. Bij ons was er ook echt helemaal geen oplossing meer!! De da wist ook echt niet meer wat we moesten doen..

Dus bij ons was er ook niet echt een oplossing: Ja...boenen boenen boenen.

NoaC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:17

Heb ook zo'n huispisser; gek wordt ik ervan!

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:35

xilly schreef:
jiehaaa schreef:

naja...gecastreerde poezen . De poes wordt gesterriliseerd en de kat wordt gecastreerd...

Maargoed,
wij hebben ook een kat gehad en die plaste ook ineens in huis. Ook echt heel erg!! Niet normaal.... overal waar tie kwam... sproeide die. Bij ons was er ook echt helemaal geen oplossing meer!! De da wist ook echt niet meer wat we moesten doen..

Ook poezen worden vaak gecastreerd...dwz alles wordt weggehaald niet alleen de eierstokken (zoals bij sterilisatie) maar ook de baarmoeder...
Laatst bijgewerkt door Chichiba op 15-11-05 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Chichiba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:36

jiehaaa schreef:

Ook poezen kunnen sproeien. Al komt dit veel minder vaak voor dan bij katers...
Schoonmaken met schoonmaakazijn of idd een beedje afwas...

minka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:58

Chichiba schreef:
Chichiba schreef:

Maargoed,

Ook poezen worden vaak gecastreerd...dwz alles wordt weggehaald niet alleen de eierstokken (zoals bij sterilisatie) maar ook de baarmoeder...

Ze zijn inderdaad gecastreerd, ben zelf paraveterinair en de reden dat ze castreren is dat je zo baarmoederontsteking voorkomt.
[/quote]

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:04

2 kattenbakken (of 3) helpt alleen als je ze op fatsoenlijke afstand uit elkaar zet. Bijvoorbeeld 1 op elke etage waar ze kunnen komen. Waar is de andere kat als de ene in huis plast? "Blokkeerd" ze het pad naar de kattenbak? Hoeft niet letterlijk te zijn, als ze in de buurt is kan het al dreigend genoeg zijn. Staat de bak in de buurt van het kattenluikje? Zo ja, verplaats 'm eens.

Kattenbakvulling, welke gebruik je? Je kunt evt. eens kijken voor spul dat je door de vulling moet doen, één of ander wit poeder. Ruikt fris in huis en mijn katten zijn er gek op. Vaak schoonmaken, desnoods 2 a 3 keer per dag kan helpen. Heb je er een kap op met evt. een luikje? Dat kan nl ook problemen opleveren; mijn kater weigerd op een bak te gaan die niet helemaal open is. Ook ineens begonnen...

Je zegt dat ze het al lange tijd doet, 1,5? Week, maand, jaar? Het zal gedeeltelijk gewoonte zijn, maar met een week uit huis plaatsen los je helemaal niks op, je jaagt dat beest alleen maar verder de stress in. Plus dat, als het probleem aan de andere kat te wijten is, het helemaal niks uit maakt.

Wat heb je trouwens in huis liggen? Bij vloerbedekking loop je tegen 't punt aan dat de geur helemaal in de ondervloer is getrokken en dat de kat het blijft associëren met kattenbak... En daar is maar 1 oplossing voor: nieuwe vloerbedekking. Bij laminaat kan het er ook wel onder gekomen zijn, maar dat zou je moeten zien...

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:11

als het al zo lang duurt, acht ik de kans klein dat het nog af te leren is.
een kat kun je niet straffen net als een hond.
het kan zijn dat ze door de catrstie hormoonproblemen hebben, al zou dit naar gelang van tijd toch wel op hebben moeten houden.
die catitude is het proberen waard.
ik heb veel katten in huis, in huis leven alleen de kittens en de (fok)poezen. de katers zitten buiten.
de katers stralen wel,en ik heb een kat die wel eens een ongelukje heeft, alleen weet ik niet welke.
meestal is dit als ik die dag de bak niet heb schoongemaakt.
als ik vrij ben doe ik het smorgens en savonds, en anders alleen savonds.
de bak schoonhouden is dus een must !
je kunt eventueel wat kattenkruid of valeriaandruppels in de bakken doen, zodat de bak wat aanlokkelijker is voor de poezen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:25

Plast de kat wel of niet op zijn bak? Dus weigert ie op zijn bak te gaan?
In dat geval is het zinnig om een medische oorzaak als blaasontsteking of -blaasgruis uit te laten sluiten door de dierenarts.