Hoe kom ik hier over heen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Hoe kom ik hier over heen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:43

Hallo,

Mijn angst voor spinnen is erg groot en ik baal daar zelf erg van.

Als ik een kamer binnen loop, ga ik met mijn ogen de hele kamer na of er geen spinnen zitten, als ik eten maak check ik het aanrechtblad op spinnen, als ik mijn bord of/en beker op de tafel wil zetten kijk ik eerst naar het plafond of daar toevallig geen spin hangt.

Laatst op mijn werk, dit is in de productie, wilde ik een doos pakken, ik schrok omdat ik dacht dat er een spin(netje) op de doos liep en liet de stapel met dozen vallen, gelukkig geen grote stapel

Gister bij het douchen ook, kijk ik omhoog... loopt er een spin op het plafond

Ik ben zo ontzettend panisch voor alle spinnen! hoe klein ze ook zijn.

Hier wil ik eens overheen komen, omdat het gewoon heel vervelend is, volgens mij niet alleen vervelend voor mij, maar ook voor de mensen om mij heen.

Wie heeft er tips?

ellepel

Re: Hoe kom ik hier over heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:39

nee eigenlijk niet...ben er zelf ook best bang van, maar t is wel zo dat zo'n spinnetje natuurlijk heel wat minder gevaarlijk is dan een groot boos paard he?

probeer het volgende te doen, als je een spin ziet, niet meteen weglopen maar ga het diertje bekijken, kijk wat het doet waar het heen gaat.
na een tijdje beslis je of je hem doodmaakt of niet, probeer het kijken naar zo'n beest zo lang mogelijk te gaan doen...

dat werkt!! als je lang kijkt overwin je je angst namelijk al een beetje, klinkt een beetje gek, maar zo zou een therapeut het ook aanpakken.

als je een tijdlang dat kijken hebt gedaan, probeer je of je dichterbij kunt komen en weer blijven kijken en desnoods toch killen als je er zat van bent.

je bent een tijd bezig maar je overwint het op een gegeven moment wel!!!

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:51

Was zelf ook altijd erg bang van spinnen, maar sinds ik veel in de stallen bezig ben is dat een eind minder geworden. Ik schrok me steeds kapot van die beesten, en op een zeker moment is dat gewoon minder geworden. Maar er echt actief iets aan doen is echt heel moeilijk... Je zou kunnen beginnen met niet meer zoeken naar die beesten. Ze vallen je alleen lastig als je weet dat ze er zitten, en je maakt jezelf echt erg paranoide. Want je ziet een spin, ontwijkt hem, de dag erna is hij er nog, en daarna nog, en nog. En dan komt de dag dat ie ineens weg is. PANIEK. Want dan is hij vast ergens verstopt om jou te komen laten schrikken!! En dat is natuurlijk niet zo.

Tellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:50

Misschien plaatjes van spinnen bekijken. Boeken over ze lezen. En misschien bij het kleinste spinnetje beginnen. Onder een glas zetten. steeds dichter bij het glas gaan zitten en dan het glas aanraken. enz enz. snap je het idee. Gewoon steeds een stapje verder dus

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:54

Ik vind dat wat ellepel zegt wel een goed idee .. denk ook wel dat dat zal helpen..
ik ben zelf absoluut niet bang voor spinnen .. dus ik weet verder ook niet echt iets .. succes !!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:31

Ik was ook altijd héél bang voor spinnen.
Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om uit een rijdende auto te springen omdat er een spinnetje naar beneden kwam vanaf het zonnescherm....
Maar sinds we in Oudenbosch wonen is die angst een heel stuk minder geworden. Je went eraan denk ik.
Vroeger lag ik ook in bed elk hoekje en gaatje na te kijken of ik iets zag.
Nu kijk ik hoe rustig de spin zit. Zit hij kalm, mag hij blijven tot mijn man hem 's morgens buiten vrij laat.
Is hij in mijn ogen te druk met bewegen en bestaat er een kans dat hij boven mijn bed eindigd moet hij weg. Vrijwillig of niet!
Door hier te wonen kom ik wel gemiddeld 10 keer per dag in aanraking met een spin.
Binnen, buiten of in de stallen. Ik was het zat om elke keer helemaal in paniek te raken en niet meer verder te kunnen met mijn werk.
Je moet je vooral bedenken waarom je bang bent.
Ik kon namelijk geen antwoord op die vraag bedenken en vroeg mezelf écht af waarom ik nou eigenlijk zo bang was...

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 12:47

Ylana, ik ben nog niet uit rijdende auto's gesprongen, maar wel erg in paniek geraakt toen er een spinnetje naar beneden kwam, ik kon geen kant op Gevaarlijk dat wel.

Bedankt voor de tips, ik ga een wat moed verzamelen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:15

Bij mij was het ook zo erg dat ik letterlijk en figuurlijk stijf stond van de schrik, ik kon m'n eigen dan gewoon niet meer bewegen en m'n rikketik sloeg compleet op hol.
Dat was voor mij de druppel en ik ben toen via de huisarts doorverwezen naar het GGZE, en daar heb ik twee sessies van 2 uur gehad bij een psycholoog en dat heeft heel goed geholpen en het werd vergoed door het ziekenfonds.
Kijk , het zijn nog steeds mijn vrienden niet, maar ik raak niet meer in paniek en durf ze voort zelf te vangen met een glas en zet ze dan buiten (zels van die grote renspinnen) terwijl vroeger er geeneen levend de deur uit ging ,want dan moest mijn man ze eerst killen, anders was ik bang dat ze weer naar binnen zouden komen.
Veel succes ermee !!

PrulLunie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:39

ik ben ook heel bang voor spinnen!
dat begon toen ik eens wakker wrd met een spin op mijn hoofd!
sindsdat is gebeurd krijg ik een hard verzakking als ik een spin bij me in de buurt zie! geen kleine...
het word nu al minder,
ik bekijk ze heel veel van dicht bij!
of dat helpt?
weet ik niet..

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:46

Ik kijk in ieder geval niet meer een kamer na op spinnen..
Waardoor ik gisteravond aan het douchen was en mijn vriend ineens achter mij een spin zag lopen.. met shampoo en al in mijn haar ben ik er mooi onderuit gestapt voor het beest weg was.... IEHK!

Het lijkt wel of ze me echt moeten hebben.
Maar ik blijf het doorzetten..

Spinnen op stal overigens, vind ik niet zo eng, die loop ik met een grote boog voorbij of schuif een schep onder ze en zet ze in het weiland.

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:50

Neem een kijkje in het profiel van Immanitas hier op bokt

Ik denk dat je met het advies van ellepel het verste komt.