werkelijk schokkende castratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

werkelijk schokkende castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 00:18

Ik heb vandaag een vreselijk schokkende ervaring achter de rug.. en kan nergens anders aan denken. Ben echt van slag en ben bang dat ik hier flink nachtmerries van ga krijgen.

M'n vriendin heeft een paar dwergschaapjes lopen, erg lief. Kreeg een weekje geleden een rammetje erbij...of zij nam 'm mee of hij moest naar de slager. Prima, meenemen...lief ding. Maar, hij moest gecastreerd worden anders kan ie niet bij de anderen.
M'n vriendin vroeg me om 'even' te helpen en de dierenarts te assisteren bij de 'simpele' ingreep. Prima, doe ik...ookal kan ik niet tegen naalden..en heb een zwakke maag...
Alles goed en wel. Ventje ligt klaar, nuts kaal, eerste balletje eruit.....goooodveeeer ...schiet de hechtdraad los en is de DA 3 bloedvaten 'kwijt'. Beesje bloeden als een ...rund, bloed spoot eruit.
DA begon nerveus te worden en probeerde die drie vaten te vinden. Wat een slachtpartij, wat een bloedbad. DA steeds nerveuzer...van slag...
Arm arm dier, wat had ik een medelijden...
Uiteindelijk vroeg ik de DA een collega erbij te halen of naar de kliniek. Nou, er kwam dus een collega bij. Ik ga verder maar niet in detail, en om het verhaal niet al te langdradig te maken...uiteindelijk hebben ze van buitenaf de slagader in de lies afgebonden zodat ie inieder geval niet in de buik kon bloeden. Er zat nog een bloeding en maar hopen dat ie spontaan ophoud te bloeden.

Na ruim 1,5 uur martelen moest ook nog het andere balletje, dat ging gelukkig goed. Ze zijn bij elkaar ruim 2 uur bezig geweest.

Het beestje staat gelukkig weer, hopen dat ie de nacht goed doorkomt.
M'n vriendin en ik hebben naderhand erg gehuild, ben toen naar huis gegaan en nogmaals een jankbui gehad, ik blijf van slag, heb erge maagpijn...
Deze 'slachtpartij' staat op m'n netvliezen gebrand...

QuarousIna

Re: werkelijk schokkende castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:49

was het wel een goede vee arts als ik vragen mag. Moet er niet aan denken dat hij mijn paard onder de handen zou moeten nemen. Wat een stuntelaar die kerel. Ik weet wel ik had hem van het erf afgegooit en naar zijn centen kon hij mooi fluiten, en ik zou nooit iemand naar hem toe sturen al was hij de laaste die beschikbaar is. Wat een domme idioot zeg.

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:50

Varkens worden altijd zonder verdoving geslacht, gaat heel snel, en gaat ook snel fout hoor. Maar daar kijkt niemand van op.

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:52

Ook veeartsen kunnen fouten maken. Bij iedere ingreep wéét je dat er een risico aan vast zit. Wil je zoveel mogelijk risico uitsluiten dan moet je bij voorbaat al naar een kliniek gaan. Enig idee wat een glibberig werkje het is?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 00:56

Tja, de volgende keer niet meer assisteren als je er eigenlijk niet tegen kan!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:31

Verschrikkelijk zeg... Maar kan me wel voorstellen dat die aderen glibberig zijn en uit je vingers kunnen glippen...

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 02:46

ja naar verhaal, maar goed, zulke dingen kunnen gebeuren, bij elke dieren/vee arts... ik zou idd de tip maar opvolgen om gewoon niet bij zulke dingen aanwezig te zijn als je er slecht tegen komt, dan vraag je er toch zelf om....

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 06:19

Tsja, als je er niet tegen kunt, moet je niet bij een castratie gaan zitten.
Als dat dier anderhalf uur gebloed heeft "het bloed spoot eruit" dan zou hij het vast niet overleefd hebben.
Beetje subjectieve beleving denk ik.
Daarbij denk ik niet dat de dierenarts er rustiger van wordt als er een licht hysterische dame naast hem zit die over de rooie gaat als er iets mis gaat tijdens een operatie.
Een castratie van zo'n klein dier is gewoon wat lastiger dan bij een groot dier, en als je dan geen goeie assistentie hebt, wordt het helemaal lastig.
Jammer dat het zo gelopen is, maar het kan gebeuren. Daarvoor hoeft de veearts nog niet slecht te zijn natuurlijk.

freespirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 20:55

Billy schreef:
Tsja, als je er niet tegen kunt, moet je niet bij een castratie gaan zitten.
Feit, maar laat jij een vriend(in) zitten zonder hulp ?.

Als dat dier anderhalf uur gebloed heeft "het bloed spoot eruit" dan zou hij het vast niet overleefd hebben.

Heb ik niet gezegd, het bloed spoot er echt uit, maar de arts kon al redelijk snel de belangrijkste ader terugvinden en afbinden. De ellende om 2 andere bloedvaten terug te vinden en af te binden heeft wel 1,5 uur geduurd, waarbij er 1 vat zelfs helemaal niet gevonden is.

Beetje subjectieve beleving denk ik.

LEZEN aub en niet denken!

Daarbij denk ik niet dat de dierenarts er rustiger van wordt als er een licht hysterische dame naast hem zit die over de rooie gaat als er iets mis gaat tijdens een operatie.
Een castratie van zo'n klein dier is gewoon wat lastiger dan bij een groot dier, en als je dan geen goeie assistentie hebt, wordt het helemaal lastig.
Waar heb ik geschreven dat ik licht hysterisch was ? Integendeel, ik heb me super rustig gehouden, zelfs aanwijzingen gegeven waar zich 'n vat bevond.

Jammer dat het zo gelopen is, maar het kan gebeuren. Daarvoor hoeft de veearts nog niet slecht te zijn natuurlijk.
Ik begin me nu een beetje aan je te ergeren....Waar heb ik geschreven of zelfs maar geinsinueerd dat het een slechte veearts was ? Dat vind ik namelijk helemaal niet...dit was domme pech.

Lezen aub, vooral niet denken en zeker geen 'feiten' verzinnen...