mijn zus heeft dus 2 hondjes, Smokey, eentje van 5 jaar kruising mechelse herder X hollandse smoushhond [of hoe je dat schrijft

Sylvana, de andere is een kruising, waarvan ze niet precies weten wat erin zit waarschijnlijk ook iets van herder, leeftijd ook onbekend, maar mijn zus heeft hem al 6 jaar en toen ze hem kreeg zei de dierenarts dat ze rond de 4 jaar oud was.
het gaat hier Sylvana, die heeft de laatste week al haar haren uit de rug getrokken, wij dierenarts gebeld zei die dat ze heel erg gestressed was en dat ze zo'n lampekap om moet..
nou vraag ik me af of wij hier iets aan kunnen doen????
de hond heeft al behoorlijk veel meegemaakt in haar leven, ik zet het hier even neer want misschien weten jullie wel of het er iets mee te maken heeft..
mijn zus heeft haar weggehaald bij een man, die haar tot ze haar heeft weggehaald mishandelt is, heeft altijd in een hokje gezeten en werd niet uitgelaten, werd altijd geslagen enzo.. ze heeft er ook ongeveer 2 jaar erover gedaan totdat ze iemand écht vertrouwde, je kon namelijk niet eens een krant oppakken zonder dat ze in een hoekje kroop en zo onder zich uitplaste..
al met al is dat beter geworden, vooral toen smokey erbij kwam, want ze kon niet eens kwispelen gelukkig weet ze nu wel hoe het moet..
ze is heel erg op smokey gesteld, want als ik smokey alleen ergens naartoe neemt gaat ze het hele huis onderzoeken en de hele tijd voor de deur zitten totdat ze terug is..
nou zijn een aantal maanden geleden mijn vriend en haar zus uit elkaar gegaan, waar ze ook helemaal gek op was. in het begin kwam die ze nog wel vaker halen om te wandelen ofzo, maar de laatste 2,3 maanden eigenlijk helemaal niet meer..
ik weet niet of dit er ook iets mee te maken kan hebben, dat ze hem misshcien heel erg mist ofzo.. ik probeer in ieder geval zo vaak mogelijk daar te zijn maar dat lukt ook niet altijd met school..
weet iemand misschien hoe ik [en mijn zus natuurlijk] haar anders kunnen helpen? of heeft iemand dit ook al eens met zijn hond meegemaakt? en wete iemand misschien hoelang dit kan duren??
Alvast bedankt!!!