Iemand ervaring met een axolotl?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

solarpleure

Iemand ervaring met een axolotl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:42

Ik heb een tijdje terug over een axolotl gelezen, en had geen idee wat het was. Ik dus opzoeken. Het blijk een (vind ik) super schattig interesant beestje te zijn.
Nou was mijn vraag of iemand er ervaring mee had. En daar mij informatie over wil geven. Ik zou er graag 1 willen, maar heb een kat. En dat lijkt mij niet zo'n goed idee...
Even een fototje van een axolotl.
Afbeelding

Siggislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:09

Wat voor beesten zijn het eigenlijk??
Maar ik weet er niets van!

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 21:21

Het zijn een soort salamanders. Alleen blijven ze hun hele leven in een soort larve fase. Ik heb er wel al wat over gelezen, maar neit hoe oud ze kunnen worden. Wat je ze presies moet voeren, hoe je ze moet houden. En belangrijkste: waar je ze kan halen...

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:32

het is bij globetje dat je moet zijn

edit: ik heb je de link van je topic doorgegeven en je kan altijd een kijkje komen nemen in het terrarium topic

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 21:35

Dankje heb d'r gepm't

Ktje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:37

Ik werk in een dierenwinkel en had laatst ook een klant die er 1 had. Die beesten eten levende tubifex (kleine wormpjes) en soms ook kleine visjes. Ik neem aan dat als je in een winkel die ook reptielen heeft vraagt of ze eraan kunnen komen dat dat geen probleem moet zijn. Ik durf niet te zeggen of ze in warm of koud water gehouden worden.

Tetris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:37

Je kan ook Muizje pm'en... die heeft er een aantal te koop staan en weet er wel veel van af geloof ik

Globetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:48

Hier wat algemene informatie:

Axolot (Ambystoma mexicanum)

The axolot is een van de beste en de meest prettige amfibiesoort om naar te kijken. Zijn blikvangende uiterlijk, zijn gehardheid en zijn vermakelijke bezigheden maken deze soort tot een van de ongelooflijkste dieren die te houden zijn in een aquarium. Waarschijnlijk kan geen enkele salamander zich evenaren met de grappige gezichten die een axolot kan trekken. Met zijn bizarre, op een embryo lijkende verschijning is de witte axolot de meest fantastische van allemaal.

Familie:
Axolots zijn strict genomen waterleden van de familie Ambystomidae, en zijn nauw gerelateerd aan de tijgersalamanders

Distributie en import
Deze intrigerende anfibieën worden gevonden in het Xochimilco meer in Mexico, waar ze nu een bedreigde diersoort vormen. De meeste exemplaren die leven in gevangeschap zijn afstammelingen van de wildvang die tientallen jaren gelden zijn geëxporteerd naar Europa.

Grootte:
Axolots worden 8 tot 12 inches lang, dit komt overeen met 20 tot 30 cm.

Leeftijd:
Als axolots in de juiste omgeving worden gehouden, kunnen ze zo'n 10 tot 15 jaar worden. De oudste axolot ooit is zo'n 25 jaar geworden.

Geslacht:
Het mannetje is kleiner en minder dik als het vrouwtje. Ook puilt de anus bij het mannetje iets meer uit, welke is gevormd door een klier bij de staartvin.

Soorten:
Hoewel ze in grote getale worden gefokt voor onderzoek, zijn ze maar weinig te vinden in de winkels. Axolots komen voor in verschillende kleuren en patronen. De wildvang axolot is zwart met groen of gele vlekken. De meest voorkomende axolot heeft een heldere goudgele kleur met oranje ogen.
Andere vormen zijn de witte albino's die oranje ogen hebben i.p.v zwarte, en de zeldzame zwart-wit gevlekte axolots. Informatie over de erfelijkheidleer van de vele mutaties kun je vinden op het internet.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:26

op marktplaats bied iemand er aan....

bij reptielen,moet je maar even kijken...

solarpleure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:05

Ja ga zowiezo geen dieren via marktplaats kopen!

Maar ik krijg een goude, uit dierentuin
Ben nu heel blij