Kat zit onder de vlooien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Kat zit onder de vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 10:40

Ums ja...onze kat zit helemaal onder de vlooien!
Zou je zeggen ontvlooi hem dan!
Dat hebben we zo'n 3 weken geleden gedaan maar het heeft niet geholpen. Gisteren nog een keer gedaan dus hopen dat dat helpt.
Maar tjeempie arm beest...hij word er helemaal gek van...
Onze andere kat heeft er niet zo veel last van maar hij dus wel.
Iemand daar een logische verklaring voor?
Ik snap er namelijk niks van....

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:50

heb je het in de hals gedruppeld, want spray helpt niet goed bij katten, komt niet tot de huid nl.

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:55

loopt hij binnen? want anders zit je huis onder de vlooien en loopt hij telkens weer opnieuw die vlooien op..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:31

Wat voor vlooienmiddel gebruik je?

Ylana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:43

Astragirl schreef:
heb je het in de hals gedruppeld, want spray helpt niet goed bij katten, komt niet tot de huid nl.

Het ligt er maar net aan hoe je de spray gebruikt.
Wanneer ik mijn twee katten inspray, wrijf ik ze met de spray helemaal in. Dus tot op de huid.
Dan werkt hij wel goed.

Ik denk dat alle vragen die in dit topic gesteld zijn erg belangrijk zijn.

Ik wil je alleen waarschuwen dat je er echt op moet letten dat je je katten niet over dosseerd met vlooienmiddel!

swoeky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:53

gebruik tea tree, kan je bij de reformzaak halen. ook goed je ontsmetten anders moet je Quillian (zo goed geschreven?) vragen die heeft er ook last van gehad

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 15:55

Ja het is in de nek gedruppeld.
Kat loopt zowel binnen als buiten.
Hoe het vlooienmiddel heet weet ik niet maar dat kopen we altijd op advies van de dierenarts.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:31

Frontline? Da's wel erg goed overigens.

Wij gebruiken dat ook altijd (spray) en de vlooien springen er dan gewoon van af.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:34

Voortaal als het over is je kat knooflook pilletjes geven elke dag 1 werk super.
en voor nu, ik zou hem in bad doet of hij het nou wel of niet leuk vindt .doen wij ook.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:35

ik volg het even

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:43

Sammm schreef:
Frontline? Da's wel erg goed overigens.

Wij gebruiken dat ook altijd (spray) en de vlooien springen er dan gewoon van af.

jaaahaaa lekkah OP mij

Nouska

Re: Kat zit onder de vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:19

Wil het niet helpen om hem na het ontvlooien preventief een vlooienband te laten dragen? Als hij er echt zo n last van heeft.

En ik had ooit nog een handige tip gekregen: Stop een ongebruikte vlooienband in de stofzuigzak zodat je de vlooieneitjes niet door het huis verspreid tijdens het stofzuigen, anders blijf je aan de gang . Bij ons heeft het geholpen!

-x- Nouska

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:20

Nouska schreef:
Wil het niet helpen om hem na het ontvlooien preventief een vlooienband te laten dragen? Als hij er echt zo n last van heeft.

En dit is de grootste fout die iemand kan maken.
Zo krijg je een overdosis aan vlooienmiddel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:34

eigenlijk is t niet zo moeilijk hoor, haal in elk geval frontline, trek handschoenen aan , neem je kat in de houdgreep en sprayen maar!!!

tweede en heeeeel belangrijke regel:

stofzuigen!!! en dan ook overal, onder de bank, achter de kastjes en vooral bij de plintjes langs, daar houden de vlooien zich namelijk schuil.

dan haal je een bus van exil geloof ik, dat is spray voor de omgeving van je kat en daarmee spray je elke ruimte van je huis goed in, ook weer overal achter en bij de plinten langs..

aller belangrijkste, want je kunt je kat wel heel goed ontvlooien maar als ze in je huis zitten dan helpt dat niet erg veel.

succes!

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:40

wij hebben 5 katten met 4 jonkies en een hond.
vlooien, vlooien en nog is vlooien.

mijn hond is net gewassen, en helemaal met frontline ingesprayed.
en de kleine katjes moet ik een beetje met speciale poeder insmeren.
en de grote katten hebben druppels in de nek.

nou wij komen niet van de vloooien af. ze lopen buiten en binnen,
alleen zijn mijn ouders weer te lui om spray te halen en alles van boven tot beneden schoon te maken en insprayen.

Ktje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:50

Het is belangrijk je te realiseren wat voor middel je hebt gebruikt. Er zijn namelijk middelen die alleen de eitjes en de larve bestrijden die op de kat aanwezig zijn, de vlo kan dus geen nakomelingen meer krijgen en gaat na 2 tot 14 dagen dood. De poppen kunnen op geen enkele manier bestreden worden, want die kunnen tegen alle middelen, dus als de poppen in de omgeving nog uitkomen, dan kan het zijn dat je steeds vlooien op je kat blijft zien. Het beste is dan de omgeving goed behandelen met omgevings spray en eventueel het anti conceptie middel combineren met een Knock down middel (wel goed de bijsluiter lezen of beide middelen gecombineerd kunnen worden).
Als je nog meer vragen heb beantwoord ik ze graag.
(ik heb afgelope maandag net een cursus over ontvlooien gehad, dus het ligt allemaal nog fris in het geheugen)

Ktje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:51

Ukster schreef:
wij hebben 5 katten met 4 jonkies en een hond.
vlooien, vlooien en nog is vlooien.

mijn hond is net gewassen, en helemaal met frontline ingesprayed.
en de kleine katjes moet ik een beetje met speciale poeder insmeren.
en de grote katten hebben druppels in de nek.

nou wij komen niet van de vloooien af. ze lopen buiten en binnen,
alleen zijn mijn ouders weer te lui om spray te halen en alles van boven tot beneden schoon te maken en insprayen.

Waarom behandel je alleen de hond met frontline, het is het beste alle dieren met een evenwaardig middel te behandelen. Frontline spray mag je al gebruiken vanaf dat de kittens 2 dagen oud zijn.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:07

Frontline helpt niet altijd hoor... Tenminste, bij die van ons niet (meer). Jammere is dat vlooien er resistent voor worden.

Exil helpt indd nog wel eens.

Ook zijn er sprays te krijgen die je in je huis kunt spuiten op bijv. vloerbedekking en gewone vloer, want daar zit meestal de bron van al het 'kwaad' . Die sprays kan je geloof ik ook gewoon bij de Hema krijgen of een goede dierenwinkel. Die sprays hielpen hier goed. Helaas alleen maar tijdelijk, paar maanden hooguit (zoals bij alle antivlooien middeltjes...).

Wij gebruiken voor de katten druppels die je in de nek kan druppelen. Geloof dat die ook van Exil zijn. Helpen goed, helaas niet erg lang

Maar we hebben de vlooien'plaag' nu aardig onder controle...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 22:30

Als je pipetjes frontline etc. gebuikt : niet alles op een plaats druppelen, dan kan het lichaam het niet goed opnemen. Doe het volgende: doe het haar opzij zodat je een druppeltje op de huid kan doen, ga een stukje verder en herhaal. Zo ga je langs de rug van het dier totdat het pipetje leeg is.

Om herbesmetting te voorkomen moet je te gelijkertijd ook je huis ontvlooien. Let wel de eieren zijn immuun voor deze middelen. Je moet het bestrijden in huis dus herhalen als deze uitkomen. Dat is ong 2 weken (staat op de bus met bestrijdingsmiddel).
Verder dagelijks stofzuigen als je dieren hebt, zeker in het vlooien seizoen.

Ga anders met je kat langs de dierenarts. Het kan zijn dat de weerstand minder is of dat je kat allergisch is voor vlooien en daarom zo duidelijk aangeeft last te hebben en de andere niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:12

Je moet 2 dingen doen: zorgen dat de volwassen vlooien doodgaan en zorgen dat er geen nieuwe vlooien meer komen.

Ik ben niet zo'n voorstander van uitwendige bestrijding. Op Frontline is inderdaad al resistentie gesignaleerd. Exil en andere uitwendige middeltjes werken ook niet 100%.
Daarnaast kunnen druppeltjes of sprays zgn hotspots veroorzaken. Het is ontzettend giftig spul én lastig goed aan te brengen. Daarbij mag je je hond/ kat niet meer aaien, niet laten zwemmen en niet door de regen laten lopen.

Ik kan je Program in combinatie met Capstar aanraden. Bij een ernstige vlooienplaag eventueel te combineren met een huisspray (denk ook aan de onderzijde van je bankstel!).

Program maakt de vlooien steriel (er komen geen eitjes meer) en Capstar doodt op zeer korte termijn alle levende vlooien die zich op het dier bevinden. Beiden zijn in pilvorm, voor katten is er ook een Program Injectable die 6 maanden werzaam is.

Program kun je best het hele jaar door geven (elke maand 1 behandeling). Capstar kun je geven om de plaag nu te bestrijden en sporadisch als er een vlo van buiten opgepikt is (meestal in de warmere maanden).

Denk erom dat vlooien ook wormoverbrengers zijn. Na/ tijdens het bestrijden van de vlo moet je dus ook goed ontwormen! Hiervoor is er overigens ook een "Program Plus" (dus vlooienmiddel gecombineerd met wormenmiddel) op de markt.

Nog een tip: behandel álle dieren in huis. Dus ook knagers, andere honden en katten. Als je beest vaak mee op visite gaat, ook die dieren daar behandelen. Voor de juiste middelen voor bijvoorbeeld knagers kun je best even overleggen met een dierenarts.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:01

Amethyst schreef:
Frontline helpt niet altijd hoor... Tenminste, bij die van ons niet (meer). Jammere is dat vlooien er resistent voor worden.

Als dat bij jou het geval is, misschien kun je dan eens beaphar gebruiken?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:11

Op Beaphar (druppels) is nog veel meer resistentie ontwikkeld!

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:14

Werkt zo'n vlooienbandje eigenlijk?

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:25

Vinaba schreef:
Werkt zo'n vlooienbandje eigenlijk?

Zeker weten!

Heb al jarenlang meerdere katten en slechts eenmaal last gehad van vlooien. Sindsdien nooit meer.

Belangrijk: op tijd verwisselen voor een nieuw bandje en je dieren ook goed ontwormen, want wormen kunnen ook vlooien overdragen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:29

Citaat:
Belangrijk: op tijd verwisselen voor een nieuw bandje en je dieren ook goed ontwormen, want wormen kunnen ook vlooien overdragen.

Het is andersom: vlooien kunnen wormen overdragen!