ouders overhalen voor 2 cavia's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

ouders overhalen voor 2 cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 00:03

Help mij!
Ik heb op dit moment 1 cavia, hij is al behoorlijk oud, en ik moet eerlijk toegeven, ik denk dat hij het geen jaar meer haalt.
Bij zijn achterbeen heeft hij een gezwel zitten, zijn er niet mee weg geweest, hij heeft er geen last van, dus wil niet dat een dierenarts er vanalles mee gaat lopen doen enzo, zodra hij er last van heeft, gaat hij er heen, maar het is toch niet weg te halen helaas, dat is het probleem met zulke kleine diertjes.

Als deze er niet meer is, komt er een nieuwe ,daar is geen twijfel over mogelijk, iedereen thuis is verknocht aan dit diertje en niemand kan zich voorstellen zonder caaf te zitten.
Ik wil sowieso een buitenhok, wil zo'n diertje niet constant binnen hebben. 's Winters komt hij naar binnen, of in het binnenhok van nu, of gewoon het buitenhok binnen zetten, dat moeten we even kijken.

Maar mijn probleem, ik wil graag 2 van deze diertjes. Deze krijgt genoeg aandacht, maar het is niet hetzelfde als een soortgenootje. Ik wil gewoon 2 vrouwtjes, maar mijn moeder is er op tegen.
Ze is bang dat de winkel een fout maakt en we een mannetje en een vrouwtje krijgen, begrijpelijk. Ik heb haar al gezegd dat je van tevoren vaak kan regelen dat je ze dan weg kan brengen, terug naar de winkel, maar ze weigert het aan te nemen en wil per sé geen 2 caafjes.
Hoe zouden jullie zo iemand overhalen?

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:08

ze overhalen er 2 te nemen en miss de DA laten checken of het wel degelijk 2 vrouwtjes zijn

Chichiba

Re: ouders overhalen voor 2 cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:56

Ik zou naar een cavia fokker gaan...Dan weet je zeker dat je 2 vrouwtjes krijgt...
Zoek eens wat info op over caafjes op internet of een boek...en laat dit je moeder lezen...

CrackerHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:01

Of haal eens een cavia uit de opvang. Daar zitten ook vaak jonge cavia's en daar weten ze ook precies wat het geslacht is
www.stichtingcavia.nl

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:02

CrackerHorse schreef:
Of haal eens een cavia uit de opvang. Daar zitten ook vaak jonge cavia's en daar weten ze ook precies wat het geslacht is
www.stichtingcavia.nl

oh god dat geluidje als je die site opent haha

Maar inderdaad, goed laten checken of het wel degelijk vrouwtjes zijn..

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:39

naar een goede fokker toegaan (helaas zijn er vele broodfokkers) of naar een opvang toegaan. Ik dacht dat Knoevel of 't Kuufke in Limburg zat. Dierenwinkel ben ik geen voorstander van. Je kan namelijk niet zien waar ze geboren zijn, onder welke omstandighden en of ze eventueel een ziekte onder de leden hebben waarbij je op de fokker kunt terug vallen.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:14

mja, ik ben het met jullie eens, maar we hebben hier een dierenspeciaalzaak zitten, daar worden beestjes speciaal gefokt enzo, nemen ook wel dieren aan van andere mensen, maar grotendeels fokken ze alles zelf. Staan ook niet midden in de winkel enzo, echt een goede dierenwinkel.
We hebben daar ook nog nooit gehad dat het geslacht niet klopte, maar mijn moeder blijft er heel bang voor.

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:38

je kan toch checken of het vrouwtjes zijn? daar hoeft je moeder toch geen schrik voor te hebben..

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:42

Jammer dat jou moeder het er niet mee eens is....ik vind het juist goed dat je er 2 wilt. Hoewel mijn cavia 'alleen' zit (met een konijn, niet echt alleen but still, geen soortgenoot) ben ik er toch erg voor cavia's altijd met minimaal 2 te houden! Cavia's zitten erg vaak alleen maar ik vind echt dat je ze eigenlijk niet alleen moet houden, 't zijn hele sociale dieren.
Probeer je moeder dit ook in te laten zien.
Zelf zou ik, na de cavia die ik nu heb, ook zeker weer aanschaffen, maar dan absoluut 2 hoor

Hopelijk kun je je moeder overtuigen.
Succes.

BigMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:47

Ik zou eerst natuurlijk wachten tot die oude dood is en daarna gewoon naar dierenwinkel gaan vragen of ze 2 vrouwtjes hebben die dan ook bij elkaar in het hok zitten daarna als verassing met je ma nasar de dierenwinkel en laten zien wat je gezien ehb ik denk dat ze ze dan seller neem dan dat ze allebij van een andere dierenwinkel zijn of in een appart hok zitten zelf heb ik 1 vrouwtje 1 mannetje en nog 2 baby cavia mannetjes van hun en me oom heeft het vrouwtje en het zijn echt mannetjes:Pbij de dierenwinkel egvraagd:P

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:24

Wil je perse jonge cavia's trouwens?
Als het niet uitmaakt kun je natuurlijk ook al wat oudere cavia's nemen, dan weet je het zeker!

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:36

nee, ik wil wel jonge cavia's hebben. Dit simpelweg omdat ik ze dan zelf tam maak enz. enz. We hebben ooit oudere gehad, maar ik vind dat ze dan op een nieuwe plek schuw zijn en niet echt tam meer worden, niet zoals die jongkies.

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:15

MissJapke schreef:
je kan toch checken of het vrouwtjes zijn? daar hoeft je moeder toch geen schrik voor te hebben..

idd

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 01:58

Ik zou tegen me ouders zeggen dat het groepsdieren zijn, en ze het met zijn 2tjes veel meer naar hun zin hebben dan in hun eentje (ook al krijgen ze genoeg aandacht). Bij ervaren fokkers kan je je caafs het beste halen, aangezien hun al vanaf de 1e dag weten wat het geslacht is. En anders inderdaad zelf kijken. Op deze foto kan je het geslacht vrij duidelijk zien:

Afbeelding

Ik weet niet of je een specifiek ras zoekt en of het persee bij jullie in de buurt moet zijn? Anders zou ik je wel willen helpen voor fokkers. Als je dat wilt, zou je me het beste kunnen PBen of toevoegen op msn.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 09:05

ja, ik weet het, allemaal argumten die ik heb aangevoerd, maar ze blijft bang dat het een vergissing is en dat het dan toch 2 verschillende zijn.
Ras maakt niets uit, moet wel een beetje in de buurt zijn ja.

Relliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:16

En in welke provincie ligt Venray?

knollebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:20

je kunt sowieso beter 2 cavias hebben ,,1tje zal altijd wat missen

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:37

Relliej schreef:

Venraij ligt (even grof genomen) tussen Venlo en Boxmeer / Nijmegen in.

Heb je al geprobeerd om je moeder te informeren (aan de hand van een boek of internet) over cavia's?
Overal is wel te lezen dat het beter is om ze met z'n tweetjes te houden.

Over het geslacht kun je makkelijk duidelijkheid krijgen, desnoods rijd je er even mee langs de DA zodat je het 100% zeker weet.

Vroeger verkochten ze bij Coopmans in Venray levende have.
Ik ben er al een tijd niet meer geweest, maar indertijd was het een nette winkel en de dieren zaten er ook heel netjes bij.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:50

secricible schreef:
Ze is bang dat de winkel een fout maakt en we een mannetje en een vrouwtje krijgen, begrijpelijk. Ik heb haar al gezegd dat je van tevoren vaak kan regelen dat je ze dan weg kan brengen, terug naar de winkel, maar ze weigert het aan te nemen en wil per sé geen 2 caafjes.
Hoe zouden jullie zo iemand overhalen?

Is dat echt haar enige bezwaar tegen 2 caafjes?? Waarom is ze er zo overtuigd van dat ze zich gaan vergissen?? Ik zou niet weten wat voor andere argumenten dan degene die hier al gegeven zijn haar over zouden halen. Of is er nog een andere reden waarom ze er geen twee wil?

Kun je niet met haar om de tafel gaan zitten en samen met haar een lijstje maken met voors en tegens? Dan kan zij haar argumenten geven en jij de jouwe en als ze op papier ziet dat die van jou overwegen sta je misschien al wat sterker.

-x- Nouska

Annechien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:11

als ze echt zo bang is, een goede fokker opzoeken! Op cavia.pagina.nl staan een behoorlijk aantal fokkers die een website hebben!

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:18

Maar het is echt wel duidelijk te zien of het een vrouwtje of een mannetje is hoor .
Ik heb er vrijdag ook eentje erbij gekocht voor mijn andere ventje .
En bij mij was het inderdaad zo dat je hem terug kon brengen als het niet ging met zijn tweeën oid.

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:23

Verschil is duidelijk te zien, als je de twee naast elkaar houd kun je gemakkelijk zien of ze inderdaad van hetzelfde geslacht zijn.
Dat is op zich geen argument om een ontzettend sociaal diertje zoals een cavia alleen te laten zitten. Want cavia's horen absoluut bij soortgenoten, dan zijn ze veel gelukkiger.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:21

Oscar schreef:
Relliej schreef:

Venraij ligt (even grof genomen) tussen Venlo en Boxmeer / Nijmegen in.

Heb je al geprobeerd om je moeder te informeren (aan de hand van een boek of internet) over cavia's?
Overal is wel te lezen dat het beter is om ze met z'n tweetjes te houden.

Over het geslacht kun je makkelijk duidelijkheid krijgen, desnoods rijd je er even mee langs de DA zodat je het 100% zeker weet.

Vroeger verkochten ze bij Coopmans in Venray levende have.
Ik ben er al een tijd niet meer geweest, maar indertijd was het een nette winkel en de dieren zaten er ook heel netjes bij.

Over Coopmans heb ik het ook. Verreweg de beste dierenwinkel hier in de buurt. Beestjes zitten achteraf, dus niet constant getik tegen het ruitje en geroep en geaai en weet ik wat. Alleen het voer weigert mijn cavia te eten

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:54

Kyaralover schreef:
Maar het is echt wel duidelijk te zien of het een vrouwtje of een mannetje is hoor .
Ik heb er vrijdag ook eentje erbij gekocht voor mijn andere ventje .
En bij mij was het inderdaad zo dat je hem terug kon brengen als het niet ging met zijn tweeën oid.

ehhh na een aantal weken wel ja. Als ze net geboren zijn wordt het een beetje lastiger. Het zal niet voor het eerst zijn dat ik lees: ik dacht een zeugje.... blijkt het toch een beertje te zijn of: Het is nu 100% zeker dat het een zeugje/beertje is (omdat je het niet goed kan zien of een twijfelgeval hebt). Maar na 3 weken weet je het vrijwel zeker, de beertjes waggelen namelijk altijd brommend achter mama en zusje(s) aan (brrrrr ik ben een beertje en jullie zeugjes brrrrrrr )

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:16

Precies, en aangezien een dierenwinkel vaak geen pasgeboren cavia's verkoopt zal dat wel meevallen.