Jonge zeearend gespot in Uden
UDEN - Leden van Vogelwacht Uden hebben afgelopen weekend de zeldzame zeearend in de Maashorst gespot. Tijdens het trektellen vloog de jonge arend, die vanuit Schaijk kwam, langzaam richting Uden. Deze majestueuze roofvogel heeft een spanwijdte van ruim twee meter en wordt ook wel de ‘vliegende deur’ genoemd. De laatste zes jaar is hij in Nederland maar 29 keer op een trektelpost waargenomen, waarvan vijf keer in het binnenland.
Op vogeltelpost ‘Brobbelbies’ in de Maashorst worden elk najaar van augustus tot december alle overvliegende trekvogels geteld. De afgelopen dagen was er een ongekend aantal vogels op trek. Hierdoor ontstond een drukte van jewelste op de Udense telpost. Van vrijdag tot en met zondag zijn er bijna 60.000 vogels geteld, een ongekend aantal voor de telpost. “Dit aantal wordt normaal in één heel seizoen geteld”, vertelt Peter Noy van de Vogelwacht Uden. “Het was dit keer zo druk dat de notulist het niet meer kon bijhouden. Het waren vooral de houtduiven, spreeuwen, vinken en veldleeuweriken die doortrokken”, aldus Peter Noy.
Bron: kliknieuws.nl
Prachtig toch dat deze dieren steeds meer uit hun zelf in nederland gespot worden. Alleen vraag ik me af over welke zeearend ze het hebben, er staat namelijk een foto bij van de amerikaanse, maar dat lijkt me echt heeel zeldzaam.