droge brokken, natte brokken of allebei????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

droge brokken, natte brokken of allebei????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:13

Hallo,

Mijn vriend en ik zouden in de toekomst graag een kat willen adopteren. Nu zijn wij allebei een beetje tegen het eten van vlees en zouden dit graag op onze dieren overbrengen. Daarom vroegen we ons af of een kat genoeg heeft aan droge brokjes alleen.

Groetjes
Sylvia

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Re: droge brokken, natte brokken of allebei????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:16

In die droge brokjes zit ook vlees vermengd. Kijk maar is op de verpakkingen. Katten blijven nou eenmaal vleeseters. Wat ga je doen als ze is een muis of vogel oppeuzelt

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:19

Trouwens, één van onze katten had is een soort nierstenen door die brokjes. Doordat ze zo droog zijn moeten ze eigenlijk extra veel drinken maar ja maak dat ze maar is wijs. Het is echt wel aangeraden dat ze daarnaast nog natte voeding krijgen.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:20

Dat is iets in de natuur van die beestjes zit en we kunnen daar natuurlijk niets aan doen. Het beestje zal er ook niet op afgestraft worden. Maar we zouden gewoon liever geen natte brokken geven, iets waar geen vlees in verwerkt zit. Bestaat er zo niets?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:22

Katten zijn echte vleeseters en kunnen je echt niet veranderen in vegetariers.
En inderdaad in brokjes zit ook vlees of vis.

Wij geven onze katten allebei. 's ochtends een half blikje per kat en voor de rest krijgen ze harde brokjes.

En ik heb nog nooit gehoord van kattenvoer zonder vlees.

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:23

Eigenlijk geen idee of er iets op de markt is voor katten waar geen vlees in vermengd is? Ga er is op letten als ik nog is poezeneten ga kopen
Mijn grootouders vertelden ook dat de katten vroeger ook wel overleefden op melk met daarin brood. Ze zullen er alleszins niet dood van gaan maar of ze het even lekker vinden als hun vleesbrokjes....?

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:29

lijkt me ook niet erg gezond voor die katten en als ik kijk naar de katten die ik ken; ze komen regelmatig thuis met een muisje/konijntje/vogeltje. Daar geven ze toch echt de voorkeur voor vaak en natuurlijk moet je wel zorgen dat ze alle voedingsstoffen binnen krijgen (en zie die kat maar eens wijs te maken dat vitamine pilletjes oid lekker zijn )

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:31

Denk dat de meeste huiskatten voornamelijk jagen door hun instinct en niet omdat ze honger hebben.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:32

Het was trouwens ook maar een vraagje.
Maar dan nog wat is het beste, droge brokken, natte of allebei?

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:33

Ik zou sowieso de beide geven. Mede dat ze door alleen droge brokken echt wel nierstenen kunnen krijgen.

Sjintoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:38

Cirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:43

Inderdaad, is een interessante site. Hebben we weeral iets bijgeleerd

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 04:33

Mijn ouders maken zelf eten voor de honden, vroeger kregen ze enkel van deze voeding, nu ook gemengd met droge brokken. Maar dat is buiten de kwestie

Onze ondertussen overleden kat kreeg vroeger ook enkel van dit zelfgemaakte voedsel en was er zot van. We deden daar rijst en groenten in (welke hing van het seizoen wat af, worteltjes zaten er altijd in, er zat ook vaak prei in, courgetten, selder,...) en ook vlees. Eventueel kan je ook zoiets maken zonder vlees (zorg wel dat dat juist uitgebalanceerd is -ik veronderstel dat een kat toch ook de nodige hoeveelheid eiwitten binnen moet krijgen die ze vooral uit vlees haalt?-).

Het werk om dat eten te maken valt nogal mee, mijn ouders waren er een voormiddag per maand mee bezig. Ze maakten meestal meteen twee van die immense soepkommen en vroren de porties dan in. Ze waren vooral tijd kwijt door de verse groenten te snijden, maar je kan even goed groentenmengelingen uit de diepvries gebruiken.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 04:42

T kan wel.
Maar een kat is niet voor niks een vlees eter!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 05:02

Sjintoo schreef:
http://www.vegetarisme.be/php/EM15_geen ... ss=2&sss=1

Heb net nog een interessante site gevonden die zegt dat je dieren dus wel degelijk vegetarische voeding kunt geven.

P.S. bedenk wel dat sommige beesten erg last hebben van eiwitten..
(er staat iets in van eieren)

Lennon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:53

Tja, die site... Zou die ook niet een beetje subjectief zijn? Het staat immers op een site voor vegetariërs?

Ik zou eens langs de dierenarts gaan voor advies. Eerst eens vragen of het goed is om je kat 'vegetarisch' eten voor te schotelen.. en dan het probleem van de natte voeding voorleggen.

Maar ik twijfel eraan of het voor het beestje beter is om ze geen vlees te geven. De mens zelf heeft de keuze om vlees te eten of niet, maar een huisdier is toch nog altijd afhankelijk van ons om haar evenwichtige voeding binnen te krijgen.

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:06

het is absoluutn niet gezond om een kat vegetsarisch te laten eten!!!!

het dier zal veel sneller ziek worden, en gebreken vertonen!!
als je hem geen vlees gaat voeren , komt ie vanzelf thuis met een stel muizen of een lekkere vogel,,, ik vlees zit zoveel wat zoal katten en honden nodig hebben,,,

je hebt dan ook nog de kans dat ze hun eigen uitwerpselen gaan eten !!!

ik zou zeggen neem dan een cavia of huiskonijn!!!

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:46

Sjintoo: ik heb mijn hele leven tussen de katten doorgebracht en 10 jaar zelf gefokt. Een kat is een carnivoor. Die moet vlees eten. Het is een onmisbaar bestanddeel voor een kat.

Een kat kan prima op droge brok leven (Royal Canin is een ontzettend goed voer) maar daar zito ok vlees in verwerkt. Ik snap, en heb respect dat jullie geen vlees eten maar alsjeblieft, doe dat niet je kat aan. En als je dat wel een eis vidnt, neem dan alsjeblieft geen kat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:54

als je het liever vegetarisch houd vind ik dat je geen kat moet nemen, neem dan een of twee konijnen, die kun je net zo zindelijk maken, en die eten alleen groenvoer.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:58

Cirano schreef:
Ik zou sowieso de beide geven. Mede dat ze door alleen droge brokken echt wel nierstenen kunnen krijgen.

Dat hangt af van welke droge brok je geeft. In een goed voer (Royal Canin, Hill's etc. ) zit voldoende in waarmee dit tegengegaan wordt. Daar wordt al rekening mee gehouden. Goedkopere voeders zijn vaak het probleem hierin.

HIer krijgen de katten alleen droge brok maar WEL met vlees.

Ik wil je echt nog eens op het hart drukken dat je een kat geen vlees moet ontnemen Sjintoo. Ik twijfel niet aan jouw bedoelingen want ik weet hoe stapel je met dieren bent maar laat zo'n dier niet het belangrijkste voedingsbestanddeel moeten missen. Neem dan inderdaad een konijn of iets dergelijks. Die zijn hardstikke leuk tam te maken en beregezellig in huis.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:59

Sjintoo schreef:
http://www.vegetarisme.be/php/EM15_geen ... ss=2&sss=1

Heb net nog een interessante site gevonden die zegt dat je dieren dus wel degelijk vegetarische voeding kunt geven.

Maar is het eerlijk? Omdat zij vegetarisch willen zijn moet hun dier dat ook zijn. Ik vind dat heel erg egoistisch.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:04

Sylvia, ik ben ook vegetariër, en heb altijd overal gelezen dat je honden eventueel wel op een vegetarisch dieet kan zetten, maar katten niet.

Het is perfect mogelijk je kat alleen droge brokjes te geven. Maar daar zit dus wel vlees in.

Onze kat lust niks anders dan droge brokjes. Hij komt uit het asiel, en wsch heeft hij bij zijn vorige baasjes ook nooit iets anders dan droge brokjes gekregen. Maar hij weigert dus pertinent alle vlees en vis en nat voer. Eerlijk gezegd, ik vind het wel prima zo, het is lekker gemakkelijk, de kattenbak ruikt niet (is met nat voer wel eens anders) en volgens de DA is alleen brokjes zeker niet slecht. In het begin gaven we Whiskas-brokjes, maar toen deed hij niets anders dan overgeven, en toen zijn we op advies van de DA overgeschakeld op Royal Canin Sensible. Hij eet nu al twee jaar uitsluitend deze brokjes en doet het super, hij is rond en gezond

Dus uitsluitend brokjes kan prima, vleesloze brokjes volgens mij niet.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:35

Syl, ik zou inderdaad overwegen om niet toch liever een konijn te nemen, die is van nature al een planteneter en ik weet uit ervaring dat je met konijnen veel kan, zijn hardstikke handtam te maken en kunnen erg goed luisteren en zijn beregezellig! Tenminste dat waren die van mij wel

Een kat heeft vlees nodig! Daar kom je niet onderuit, wel kun je een kat aanleren op droogvoer te leven, dat is niet zo moeilijk. Katten zat die het alleen op droogvoer doen! Maar....gaat ie naar buiten? Want dan moet je dus ook rekening houden met levende have die al dan niet half afgeslacht thuis gebracht wordt.....en ja ook hier spreek ik uit ervaring. Ons Elmootje vindt het fantastisch om half afgevreten jonge vogels mee naar huis te nemen. Daarom hebben wij dus ook echt geen kattenluik! Ik wil dat niet binnen hebben! Nu liggen ze slechts in de tuin waarna ik ze maar in de kliko gooi, want levend krijg ik ze toch niet meer

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:43

In droge brokjes zitten op voldoende voedingsstoffen. Bovendien zijn droge brokjes beter voor de tanden, zo heb ik me laten vertellen althans. Minder kans op tandsteen. Mijn katten krijgen 's ochtends wat brokjes, 's middags deel 2 en 's avonds krijgen ze een minibeetje blikvoer voor het lekker.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 09:50

@JoT: dat klopt. Droog is beter voor de tanden. Nat vlees uit een blikje schoont de tanden niet. Heel vroeger gaven wij de katten dode kuikentjes omdt er toen nog niet zoveel goeds op de markt was qua brok. Nooit tandsteen gehad. Nu is dat niet meer vand eze tijd (alhowel ik de katten er een plezier mee zou doen ) en zijn de brokken dusdanig dat dit voor het gebit goed is.