ik ben net door het tamme ratje van mn nichtje gebeten in mn vinger. het bloedde wel een beetje. moet je nu ook een tetanus prik? een vriendin van mij moest dit wel na een beet van een konijn.
Ik geloof dat dat niet hoeft. Weet het niet zeker, maar ik dacht dat alleen beten van wilde ratten gevaarlijk zijn. Ben zo vaak door een rat gebeten, en nooit wat gehad.
Evengoed de wond in de gaten houden, en als je het niet vertrouwd gewoon even naar de dokter.
Ligt aan je leeftijd en of je als kind alle inentingen hebt gehad. Dan ben je tot ongeveer je 18e (dacht ik) beschermd. Na een dieren of mensenbeet moet je in principe wel ingeént worden.
Ben ooit gebeten door een gerbil, en heb wel een enting gehaald. De huisarts vertelde dat als er een bepaalde tijd tussen de laatste enting en de beet heeft gezeten, je dus een nieuwe moet halen. Weet alleen niet meer hoelang er tussen gezeten moet hebben. Bel je huisarts even, die kan je zo antwoord geven.
ik vraag het dan maar wel even aan mn huisarts, ik ben nu 20. al wel een tijdje geleden dat ik dus ge ent ben mn vingers doen wel pijn zeg, gewoon kramp,dat zon dom klein beestje dat veroorzaakt.
Hiervoor heb je geen prik nodig hoor. Wondje gewoon goed schoonhouden, en niet teveel afdekken, zodat eventuele viezigheid er nog uit kan komen. Verder niks aan de hand.
Ik ben pas geleden gevallen bij de stal en toen heeft mijn moeder me ook naar de huisarts gepest, terwijl ik zeurde dat het nog lang geen 10 jaar is dat ik mijn laatste tetanus-prik gehad heb. Maar goed, toen kreeg ik op mn donder van de HA dat als je met paarden werkt je sowieso iedere 4-5 jaar je tetanus prik moet laten herhalen! Handig weetje
Wat die rattenbeet betreft zou ik vooral goed desinfecteren, ik word hier ook afentoe scheel gekrabt door de katten en denk daar geen twee keer bij na. Ratten, katten, 1 pot nat Benieuwd wat de huisarts zegt.