Gisterochtend kwam ik op het werk. Even later kwam mijn collega er ook aan. Erg vreemd, was die was die ochtend en middag vrijdag en zou pas om 16:30 hoeven te komen. Wat bleek: ze had die avond ervoor een hondje mee naar huis genomen. Maar dat ging spijtig genoeg niet met haar eigen honden. Wat is het verhaal: Een familie komt met hun hondje op de praktijk. Hij plast in huis. Na doorvragen blijkt ie ook veel te drinken, enorm veel. Daarbij opgeteld zijn enorme vetzucht, wees het al snel in de richting van diabetes. Na urine en bloedonderzoek werd die diagnose vastgesteld. Nu heeft de eigenaar zelf ook diabetes en hij ziet het niet zitten
om de hond ook nog eens te behandelen. Er is hem heel duidelijk verteld dat als de hond flink zou afvallen er een heel goede kans in zit dat de diabetes ook weggaat, of dusdanig is dat je het met een speciaal dieet af kan. Er hoeft dus niet meteen insuline gespoten te worden. De eigenaar ziet het allemaal niet zitten en het hondje moest dus maar dood.
Een hondje van nog geen 4 jaar! Die ziek is door toedoen van die zelfde baas!Mijn collega was woest.
Helemaal omdat het best een grappig hondje is om te zien. Nou ja, dan nam ze hem zelf wel mee. de eigenaar vond het allemaal wel best, hij hoefde niet te weten wat er van het beestje geworden was. Hij heeft de kosten voor een euthenasie betaald, daar konden we dan eventueel de eerste kosten aan voer en dergelijke van betalen.Affijn, mijn collega heeft een dominante jack russell, maar dat was geen probleem. Ze heeft ook een veel grotere reu van ruim 45 kilo, en die was er al tot 2x toe bovenop gedoken. Haar man was al boos: je neemt ook altijd je werk mee naar huis. Oftewel, met tranen in haar ogen heeft ze hem gisterochtend terug gebracht naar de praktijk.
Euthenasie willen we geen van allen, desnoods moest ie maar op de praktijk blijven tot ie goed was afgeslankt en diabetes-vrij een ander plekje zoeken. Ook niet echt een leuk bestaan voor het hondje, maar wat moet, dat moet.
Ik heb me even terug getrokken voor een telefoontje naar marc. Ik vertelde het verhaal en hij zei meteen: laten we het proberen.
Dus heb ik hem gister meegenomen. 't is een enorm lief beest, ook naar de kids toe. nadeel is dat mijn katten geen hondje gewend zijn en dus de heel dag boven zitten. behalve vannacht, heeft het hondje in de bench geslapen en de katten ook in de keuken (hoewel ik vermoed dat de katten geen oog dicht hebben gedaan
).Engy bengi (hoe schrijf je dat? van die animatie-kinderserie, officieel heet ie benji) is een kruising chihuahua/kooiker/pekinees achtig geval. Ik denk dat een gezond gewicht voor hem zo rond de 3.5-4 kilo zal liggen. Het beest weegt dus 7.7 kilo! Is echt tonnetje-rond. Staat nu op een afvaldieet, en moet regelmatig beweging hebben. Gelukkig hebben we een grote tuin. Hij luistert best wel heel goed
, wijkt buiten geen seconde van je voeten af (alleen als ie moet plassen), is een gecastreerd reutje, maar totaal geen vlaggende reu (gelukkig!)Ik hoop echt dat ie in ons gezinnetje opgenomen gaat worden, dat ie ook met de katten beste vriendjes wordt!
Voordeel van een hondje is dat ik nog meer beweging krijg. Ik was al behoorlijk afgevallen (afgelopen donderdag woog ik 76.5!!!) Duimen jullie dat het goed gaat!?

) 
. En een goede daad van jullie!!