konijn erbij???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

konijn erbij???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 22:40

Hoi,
We hebben nu al 1 voedster van 2,5 jaar en ik wil er graag nog een konijntje bij, ik denk dat ze zich dan veel minder alleen voelt.. konijnen zijn nou eenmaal groepsdieren. Maar mijn moeder denkt dat als we er een konijntje bijnemen dan ons konijn het kleintje opeet... is dat zo??? volgens mij is ze heel sociaal namelijk, ze rent meteen naar je toe als je de deur naar buiten open doet..
We hebben nu een hok voor haar staan van:
Afmetingen:
Lengte 107 cm
Diepte 53 cm
Hoogte 108 cm
Owja, ik ben wel bereid eventueel een groter hok te kopen!!
en daar komt een trapje uit waar ze dan 3 bij 4 meter grond heeft waar ze kan lopen (tegels, met takken waar ze aan kan knagen)

Kunnen jullie mij vertellen of het goed zou gaan? mijn moeder vind het denk ik wel goed maar ze denkt dat ons konijn de kleine zal afmaken..... Maar ik vind ons konijn zo alleen nu

Wat zouden jullie doen?????

banish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:15

Kijk even op www.konijnen.nl (en als je dan op de pagina bent, heb je aan de linkerkant een kolom waar o.a. staat "2 konijnen koppelen" Daar staat heel veel goede info over het koppelen van 2 of meer konijnen.
Als je echt serieus bent, kun je waarschijnlijk het best naar een konijnenopvang gaan en daar jou konijntje brengen. Dan kunnen zij kijken wat voor karakter je nijn heeft en er een leuk vriendje voor uitzoeken.
Soms moeten ze wat meer tijd steken in een koppeling als bijvoorbeeld jouw nijntje niet zo makkelijk is als je denkt.
Ondertussen kun jij dan thuis je hele hok ontsmetten en anders inrichten (is belangrijk anders krijgt jouw eerste nijn misschien last van territoriumdrang omdat ze er zo lang in haar eentje gewoond heeft)
Ik hoop dat het lukt.
Als je een voedster hebt, zal waarschijnlijk de koppeling met een gecastreerd (!!!) mannetje het best gaan.

EN bedenk:
Het leukste wat je voor je nijnjte kan doen is haar een vriendje geven!!!
Konijntjes zijn nu eenmaal dieren die in de natuur in grote groepen leven en ze hebben het contact écht nodig!

Veel succes en plezier ervan!

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:46

een konijn erbij kan zeker wel je moet idd kijken wat voor karakter jou konijn heeft. voedsters verdedigen hun terrein dus in dit geval haar hok. als je er dan een andere voedster bij zet kan het wel eens vechten worden. dus wat banish zwgt zou idd een gecastreerd mannetje het beste zijn.

ik heb zelf ook meerdere konijnen en bij mij zitten ze allemaal appart in een hok. alleen als ze in de ren gaan zitten ze bij elkaar. voedster en ram gaat goed en meerdere voedsters bij elkaar wordt meestal vechten.

nou sucses ermee en hopelijk vind je een leuk maatje voor je konijn.

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:02

Wees er alsjeblieft voorzichtig mee!!! Ik heb ook twee konijnen gehad (de ene leeft nog de ander is inmiddels overleden). Ik dacht ze ook wel even bijelkaar te kunnen zetten, het zijn allebij vrouwtjes dus ik dacht, dat moet wel kunnen. Ik heb ze op mijn bed (dus niet in het terretorium van de een of de ander) bij elkaar gezet en ze zijn elkaar letterlijk naar de keel gevlogen (dus echt met de bek in/op de keel van de ander), terwijl ze allebij een vrij rustig karakter hebben/hadden. Ik heb zelf hun bekkies open moeten doen om ze weer van elkaar af te halen.
Let dus alsjeblieft goed op! Ik was er erg van geschrokken. Tis verder goed gekomen, gewoon niet meer bijelkaar gezet.
Het kan goed zijn dat jou konijnen dat niet zullen doen, maar wees gewaarschuwd!
Groetjes

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:36

Ik denk dat ik mijn konijn dan meeneem naar een opvang, een klein konijntje erbij nemen is geen goede beslissing? ik ben heel voozichtig, ik heb liever dat ik 3 plekken afga voor het juiste maatje dan dat ik er 1 bijin zet en dat het helemaal mis gaat! (vandaar ook dit topic )

ik ga op zoek naar een vertrouwde opvang hier in de buurt

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:41

De konijnen gaan 's nachts naar binnen, kunnen ze dan samen in dat hok? of moet ik dan een grotere hebben??
Afbeelding
dit is het hok dat ik nu heb. (afmetingen zie eerste post)

fluffie

Re: konijn erbij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:11

ik heb ook een gecastreerd mannetje samen met een voedster! heb ze gekoppeld toen ze allebei al volwassen waren! Het ging niet meteen goed, maar nu zitten ze al zo'n 6 maanden samen en ze kunnen elkaar geen seconde missen! op www.bunnybin.nl vind je goede info over koppelen (ik heb er veel aan gehad) en natuurlijk ook leuke opvang konijntjes die een thuisje zoeken succes ermee!! en idd konijnen zijn zo veel gelukkiger met 2...bij mij hebben ze een grote ren in de tuin met zo'n houten schuil/slaaphokje erin! ik sluit ze zelf nooit op, als het koud is of regent gaan ze er zelf in zitten! doei

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 16:59

ze mogen 's nachts niet buiten blijven omdat er 's nachts een hermelein actief is... een paar jaar geleden is ons konijn daardoor opgegeten geen leuk gezicht als je haar wil voeren en alleen botjes ziet )
Het kan zijn dat die nu wel weer weg is maar ik neem het risico liever niet!

Tetris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:28

Als je er een konijntje bij wilt hebben zal ik ten eerste een jong konijntje nemen.
Als je 2 oudere bij elkaar zet gaat dit meestal niet goed.
Maar verder ligt het inderdaad vooral aan het karakter van beide konijnen.
Mijn aller eerste konijn kon heel makkelijk bij andere konijnen erbij.
Maar ik heb nu een konijn dat echt niet meer bij andere konijntjes kan, ook niet jonge konijntjes. Die maakt ze echt af, ze gaan vechten tot dat 1 van de 2 dood is.. echt waar!
Maar weer een ander konijntje van mij is ook nog niet zo oud, en we hadden er een jong konijntje bij gedaan (is vandaag overleden.... ) en dit ging echt super goed!

Het wisselt dus per konijn.

Casca schreef:
een klein konijntje erbij nemen is geen goede beslissing?

Volgens mij juist wel...
Als je 2 oudere konijnen bij elkaar wil doen gaat moeilijker dan als je een jong konijntje bij een oudere doet.. zeker als jou konijn ook nog niet zo oud is.
Jongere worden sneller geaccepteerd.

Je moet ook nog goed onthouden dat ze altijd aan het begin gaan uitvechten wie de baas is.
Daar moet je je niet door laten afschrikken.. dit is niet te voorkomen.
Alleen als je ziet dat ze elkaar echt naar de keel gaan vliegen en haren uit de anders vacht gaan trekken enzo moet je ze uit elkaar halen.
Maar ze kunnen best even achter elkaar aan gaan rennen en de een bovenop de andere springen (is onderdanigheids gedrag enzo he).
Daar moet je ze de kans voor geven.

Hoe oud is jou konijn?
Ik denk dat het best zou kunnen hoor, als je een jong konijntje erbij doet.
Bij een oudere twijffel ik een beetje eigenlijk.. maar dat kan merk je vanzelf denk ik!

Edit: Wat ik ook nog wilde zeggen..
Ik denk dat als ze eenmaal aan elkaar gewend zijn ze ook gewoon bij elkaar in het binnenhok kunnen.
Als je sochtends een nieuw konijntje erbij zet dan zijn ze aan het einde van de middag wel gewend en kunnen ze savonds vast wel in het binnenhok. Als ze gewend zijn natuurlijk...
Anders zou je misschien een tijdelijk hokje ofzo binnen kunnen maken voor het andere konijntje dat hij de volgende dag weer samen met die andere naar buiten gaat en dan is hij de volgende dag zeker wel gewend!
Als het klikt natuurlijk! Als ze gaan vechten merk je dat de eerste 5 minuten al!

succes

ilske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:41

ik heb ook een konijn, een mannetje en dacht er ook een kleine bij te zetten.. een half uur, toen was die kleine dood.. echt zielig maar ik had dit echt niet verwacht!

Tetris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:45

Je had ze eigenlijk meteen uit elkaar moeten halen als je zag dat ze gingen vechten... jammer...

Mannetjes gaan volgens mij trouwens over het algemeen minder makkelijk samen met andere konijnen dan vrouwtjes..

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 17:47

Ik las net ook op bunny bin dat het ook een goede kans van slagen heeft!
Mijn konijn is 2,5.. (niet echt heel jong meer maar wel heel ondeugend ). ik ga zo nog even met mijn ouders praten, konijnen zijn groepsdieren, paarden horen niet alleen, konijnen ook niet
Mijn konijn is ook wel eens schijnzwanger geweest, dus dacht ik dat ze misschien het kleintje wel zou zien als die van haarzelf??

Dat vind ik mooi dat ze dan samen in dat hok kunnen ik heb voor in het begin nog wel een binnenhok, die kan ik dan wel buiten zetten voor het jonge konijntje waar die dan 's nachts in kan. (natuurlijk wel met een deel afgedekt )

heel erg bedankt voor je lange verhaal en natuurlijk de anderen ook nu heb ik nog wat argumenten om er 1 bij te nemen

edit: leest nu het verhaaltje van Ilske: Ach wat jammer!! echt erg voor je!

Tetris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:59

Succes
2,5 is niet zo oud en het is een vrouwtje.. Als je een kleintje erbij doet denk ik dat je wel kans hebt dat het lukt hoor
En inderdaad, ze zullen een jong konijntje sneller accepteren dan een oudere.. misschien omdat ze die zou zien als die van haar zelf, of dat jou huidige konijn ouder en groter is en daardoor gewoon eigenlijk al de lijder/baas is.. Dat word sneller geaccepteerd en hoeven ze het minder uit te vechten.
Denk ik...
Nou, heel veel succes
Laat je het horen wat je ouders ervan zeggen? En als je het hebt geprobeerd?
Ben benieuwd
Als je nog meer vragen hebt moet je maar pb'en