lik/knaag/zoutstenen voor konijnen gevaarlijk!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VeraW

lik/knaag/zoutstenen voor konijnen gevaarlijk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:32

ik hoor dus niet van mijn vriendin van dat lik/knaag/zoutstenen voor konijnen gevaarlijk zijn. Ze kunnen er blaastenen van krijgen. Door de blaastenen kunnen ze niet meer plassen.

Als je nog wel op tijd bent kunnen de blaasstenen door een operatie verwijderd worden.

Dus pas op met die stenen.

Op deze site staat meer informatie: http://www.konijnen.nl/zijsprong/knaagstenen.htm

kritegirl

Re: lik/knaag/zoutstenen voor konijnen gevaarlijk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:15

ik geef ze al 4 jaar en ze hebben er geen last van dus het kan wel. en anders zouden ze het ook niet verkopen bij dierenwinkels, dierenartsten en kennels enzow.

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 20:20

kritegirl schreef:
ik geef ze al 4 jaar en ze hebben er geen last van dus het kan wel. en anders zouden ze het ook niet verkopen bij dierenwinkels, dierenartsten en kennels enzow.

ja oke het zou wel kunnen maar ik waarschuw alleen maar dat het ook gevaarlijk kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:23

dat heb ik ook wel eens gehoord van cavia`s, ik heb de mijne dat dan nooit gegeven, maar je gaat dan toch twijfelen

Stefaaah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:38

Sommige konijntjes of caafjes kunnen misschien niet tegen bepaalde stoffen ofzo en daarmee gaan ze zeggen dat het gevaarlijk wordt terwijl sommige konijntjes (zoals die van Kritegirl)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:38

ik heb nooit van die dingen gehad, vind ze eigenlijk ook onnodig. als je gewoon goed voert zijn ze dacht ik ook niet echt nodig...

Patty14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:49

Ik had dat ook gehoord ja. Mijn konijnen hebben die dingen altijd gewoon gehad en nooit hebben ze er iets van gekregen. Als het gevaarlijk zou zijn zouden ze het toch ook niet verkopen?

bren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:08

lijkt me erg stug anders zouden ze die dingen idd
niet verkopen.een konijn die binnen/buiten in een hok
zitten hebben die dingen gewoon nodig,
vooral zo'n knaagsteen om de tanden kort te houden

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:20

kritegirl schreef:

En toch is het gevaarlijk. Kan me ook niet voorstellen dat er dierenartsen zijn die het wel verkopen. Dierenwinkels hebben vaak weinig verstand van medische dingen en verkopen alles wat er leuk uitziet en wat geld verdient.
Door de stoffen die in die stenen zitten is de kans dat je konijn blaasstenen krijgt groot. En dat kan dodelijk zijn.
http://www.dierenkliniekputten.nl/pages/verhalen_details.php?id=P100_0_13_0_C

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:53

Mijn da heeft me verteld dat de tanden van de konijnen niet slijten, al geef je ze een boomstam. Voor de knaagbehoefte hebben ze alleen hooi en stro nodig. Op konijnen.nl staan al jaren berichten over de knaagstenen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 16:22

Sjen schreef:
Mijn da heeft me verteld dat de tanden van de konijnen niet slijten, al geef je ze een boomstam. Voor de knaagbehoefte hebben ze alleen hooi en stro nodig. Op konijnen.nl staan al jaren berichten over de knaagstenen

Tanden van konijnen slijten wel degelijk, maar dat doen ze ook door normaal knaagwerk zoals hooi. Als tanden niet zouden slijten (komt nog wel eens voor door verkeerde stand) dan krijg je zgn olifantstanden. Als je daar niets aan laat doen is het uiteindelijk einde konijn.
http://home.tiscali.nl/konijnenknaagdier/Eigenschappen.htm Hier staat nuttige info over tanden.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:40

Idd, gewoon flink hooi voeren, is ook meteen goed voor zn darmen. De tanden van je konijn moeten niet op iets hards van buiten afslijten, die slijten op elkaar af. Zo'n knaagsteen ziet er alleen leuk uit voor jou als eigenaar maar voor het konijn heeft het geen nut en hij kan er bij overmatig gebruik inderdaad stenen van krijgen.

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:51

Ellebel schreef:
Idd, gewoon flink hooi voeren, is ook meteen goed voor zn darmen. De tanden van je konijn moeten niet op iets hards van buiten afslijten, die slijten op elkaar af. Zo'n knaagsteen ziet er alleen leuk uit voor jou als eigenaar maar voor het konijn heeft het geen nut en hij kan er bij overmatig gebruik inderdaad stenen van krijgen.

ja ik ga mijn jonge konijntje straks ook veel hooi voeren, maar ik hoorde dat dus van een vriendin en schrok dus wel erg. Ben idd geval blij dat ik nog niet zo steen gekocht had.

weet iemand toevallig of dit ook schadelijk is voor andere knaagdieren? heb namelijk in de zomervakantie op twee hamsters gepast en die hadden er ook een. nu vraag ik me af of het dan ook niet gevaarlijk voor hen zal zijn.

MiiGurl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:51

hahah mijn konijn die heeft een stenen bakje die bijt ze gewoon stuk en der tanden zijn nog gewoon heel. dus de mijne heeft gelukkig geen liksteen of wat dan ook nodig

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:14

Te veel van iets is bijna altijd slecht. Zo ook zo'n liksteen. Het is gewoon niet nodig, dierenwinkels verkopen ze omdat eigenaren het nou eenmaal leuk vinden om iets "extra" te doen voor hun dieren. Maar die hamsters hebben het dus ook helemaal niet nodig.