Mijn Cockertje is hoogzwanger!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke

Mijn Cockertje is hoogzwanger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:19

Mijn Cocker Spaniel is hoogzwanger en moet nog ong. 1,5 week.
Dit is haar 1e keer, en ook wijzelf hebben nog geen ervaring met een nestje.

Wie heeft dit wel, en kan mij een aantal handige tip's weetjes enz geven?
We gaan morgen naar de dierenarts, om even alles te laten checken.
Ook gaan we eerdaags een werpkist maken.

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:53

Aahhh COCKERSSS

*houdt van

Ik eis wel foto's hoor

Erg leuk

Heb zelf geen ervaring met nestjes..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 19:19

Ik ben gek op cockers! Vooral op zwartbonte. WAt voor eentje heb jij?

Anneke

Re: Mijn Cockertje is hoogzwanger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 09:58

Oeps topic vergeten *bokt is ook zo groot*

Het vrouwtje Lissy(bijnaam Diva, zo gedraagt ze zich altijd) is zwart bont met bruine 'wenkbrauwtjes' (die stipjes boven de ogen) en wat bruine sproetjes op haar neus.

Joep het mannetje is rood/ bruin, en officieel 'schimmel', want hij heeft een paar heel kleine vlekken die echt een schimmelkleurtje zijn (zie mijn profiel voor de foto van Joep:D Deze heeft een ontzettend braaf en speels karakter, dus het worden erg leuke puppy's!

We zitten thuis al weddenschappen af te sluiten hoeveel het er gaan worden. Waarschijnlijk zitten er een stuk of 5 in heb ik me laten vertellen. Ben ook erg benieuwd naar de kleur!

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:50

wat goed zeg... nog 1,5 week te gaan en er nu een keer mee bezig gaan om te vragen hoe het eigenlijk allemaal moet... echt goed voorbereid lees ik al, maar de kleur en hoeveel is natuurlijk het belangrijkste... daar word wel over gebabbeld... *sught* ...

Anneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 14:29

baroen schreef:
wat goed zeg... nog 1,5 week te gaan en er nu een keer mee bezig gaan om te vragen hoe het eigenlijk allemaal moet... echt goed voorbereid lees ik al, maar de kleur en hoeveel is natuurlijk het belangrijkste... daar word wel over gebabbeld... *sught* ...

We hebben uiteraard niets aan research gedaan. En we weten al helemaal niet waar we mee bezig zijn. En ook nog geen woord met de dierenarts gesproken. Uiteraard.

Ze heeft de eerste voorweeen al gehad... Enorm spannend dus!
Foto's worden natuurlijk gemaakt!

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:20

Oh heel erg spannend!

Ik heb ook een cocker, een flink beest nog. Hij kwam uit een nest van acht, waar de fokkers echt hun handen vol aan hadden.

Ben erg benieuwd naar het 'resultaat' erg veel succes!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:24

Spannend.

Zelf hebben wij een elfjarige zwartwitte cocker. Helaas heeft hij zijn beste tijd gehad.

Ben benieuwd naar de foto's.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 17:24

Ik houd jullie op de hoogte!

wendy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:51

Anneke schreef:
Ik houd jullie op de hoogte!

Spannend!!!
Wij hebben ook een keer een nestje gehad,en ja hoe bereid je je voor ehm werpkist,gaasjes en alchol,dettol om je werpkist te ontsmetten(voor als de navelstreng afgebeten is)
Je kan ook bij google intikken dan krijg je zn hele lijst,die heb ik toen ook gebruikt!
veel succes

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:28

Nog maar 1.5 week te gaan en nog geen werpkist... Die had er al moeten staan!

Hoop dat je dierenarts goede voorlichting heeft gegeven over heupfoto's en oogtesten.

Wat erg prettig is zijn vetbeds, deze 'kleden' kan je heel makkelijk wassen en zijn ook weer heel snel droog.
Bevalling zou ik op kranten laten doen, dan kan je er iedere keer een nieuwe overheen leggen zodat moeder droog ligt. Pups doen wij als de moeder druk is met bevallen altijd in een klein doosje onder de warmtelamp. Moeder is op dat moment toch altijd heel druk met graven, rondjes draaien etc en op deze manier blijven de pups lekker warm. Wat ook heel nuttig is om te hebben is een slijmzuigertje, dit hebben alleen niet alle dierenartsen helaas. Hiermee kan je het slijm uit de bek van de pup zuigen na de geboorte. Wat ook belangrijk is om goed bij te houden is dat alle negeboortes er af komen, vaak komt het met de pup mee maar soms ook iets erna. Moeder zal nageboorte willen opeten, dit is heel goed voor de melkproductie. Zorg dat de moeder drinkwater binnen bereik heeft. Als de moeder moe wordt tijdens de bavalling is het handig om haar wat water met druivensuiker (=energie) te geven. Wij wegen iedere pup direct na geboorte en noteren geslacht, gewicht, kleur en ligging. Als je pups hebt die erg op elkaar lijken dan is het handig om een stukje gekleurde wol om de nek te doen zodat je ze uit elkaar kan houden. Door minimaal 1x per dag de pups te wegen en dat te noteren kan je goed zien of ze allemaal goed groeien.
Succes ermee, als je nog vragen hebt stel ze gerust. Wij zijn ervaren Cocker-fokkers.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 23:44

Een echte werpkist hebben we niet nee, maar wel haar eigen 'inham'in de muur, wat geisoleerd is en beschut, maar waar ik zelf makkelijk bij kan. Daar heb ik een plank voor gemaakt, zodat ze er zelf zo uitkan, maar de pups niet.

Mijn moeder is vroeger heel vaak bij bevallingen van hun toenmalige herder geweest, en weet precies hoe alles in zijn werk gaat, dus geheel onervaren zijn we niet. Alleen ik wel, en aangezien mijn ouders dit weekend weg zijn, knijp ik hem wel een beetje.

Mijn dierenarts zegt dat het niet nodig is om helemaal langs te komen, voor check up oid, omdat het bij honden helemaal vanzelf gaat, ik hoefde me geen zorgen te maken. Of ze moet echt niet lekker worden, of ik moet echt het idee hebben dat er iets misgaat.
Dus ik vertrouw erop dat het idd 'vanzelf'gaat.

Zit nu helemaal in twijfel, doe ik het nou allemaal wel goed??
Het is pas sinds twee weken dat we zoiets hebben van 'Goh die word opeens wel erg dik' Toen heeft iemand (die zelf fokt) gevoeld, en ons meegedeelt dat onze dame hoogzwanger is.
Oke! Surprise surprise...
Ga nu wel een beetje stressen...

wendy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:57

Anneke schreef:
Een echte werpkist hebben we niet nee, maar wel haar eigen 'inham'in de muur, wat geisoleerd is en beschut, maar waar ik zelf makkelijk bij kan. Daar heb ik een plank voor gemaakt, zodat ze er zelf zo uitkan, maar de pups niet.

Mijn moeder is vroeger heel vaak bij bevallingen van hun toenmalige herder geweest, en weet precies hoe alles in zijn werk gaat, dus geheel onervaren zijn we niet. Alleen ik wel, en aangezien mijn ouders dit weekend weg zijn, knijp ik hem wel een beetje.

Mijn dierenarts zegt dat het niet nodig is om helemaal langs te komen, voor check up oid, omdat het bij honden helemaal vanzelf gaat, ik hoefde me geen zorgen te maken. Of ze moet echt niet lekker worden, of ik moet echt het idee hebben dat er iets misgaat.
Dus ik vertrouw erop dat het idd 'vanzelf'gaat.

Zit nu helemaal in twijfel, doe ik het nou allemaal wel goed??
Het is pas sinds twee weken dat we zoiets hebben van 'Goh die word opeens wel erg dik' Toen heeft iemand (die zelf fokt) gevoeld, en ons meegedeelt dat onze dame hoogzwanger is.
Oke! Surprise surprise...
Ga nu wel een beetje stressen...

Niet stressen!
Wij kwamen er pas achter toen ze al 7 weken zwanger was!
Heb toen een echo gedaan en daar agen ze ook dat ze er maar 3 had(is wel fijn te weten dat je dan ongeveer weet hoeveel het er moeten zijn!

Tik op google bevalling of dracht hond in,dan krijg je hele lijsten

Je mag me ook altijd pben als je wat wilt weten

Owja een handige tip,moedermelk een flesje en kruiken

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 03:07

En? Zijn de pups er al?
Cockers weet ik wel wat vanaf, maar van bevallingen maar weinig.
Enige keer dat er een bevalling van een dier in ons huis plaats vond, sliepen wij allemaal.
Toen wij s'ochtends beneden kwamen, had moederpoes haar jonkies al naast zich liggen .

Op het Spaniel-forum kun je vast veel info vinden over het ras en het ervan fokken in het specifiek, en op Barfplaats over bevallingen en de problemen erom heen (met de bevalling alleen ben je er nog niet, er kan ook een hoop misgaan na de tijd).
En ten alle tijden het nummer van je dierenarts snel kunnen vinden (opslaan op je mobieltje ofzo) voor het geval dat er wat mis gaat...

Succes, of moet ik ondertussen al gefeliciteerd zeggen?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 11:15

Dank jullie wel, daar heb ik een stuk meer aan dan een preek.
Ik ben al druk bezig met allerlei informatie opzoeken, heel spannend.

Nee het is nog niet zover, maar mijn gevoel zegt dat ze niet lang op zich laten wachten...

wendy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:08

Chelsea hangt heel erg aan mij,en die kwam me halen toe ze ging bevallen!
Heb ook tempratuur opgemeten en daaran kan je zien wanneer het gaat ebginnen.
Je ziet het vanzelf draaien hijgen en liggen en opstaan

Mandyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:11

Oeh spannend. Ben benieuwd.
Wel fotos maken he als ze geboren zijn.

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:43

Ik wil er 1.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 18:47

wendy1 schreef:
Chelsea hangt heel erg aan mij,en die kwam me halen toe ze ging bevallen!
Heb ook tempratuur opgemeten en daaran kan je zien wanneer het gaat ebginnen.
Je ziet het vanzelf draaien hijgen en liggen en opstaan

Temperatuur opmeten is inderdaad erg goed, was ik nog vergeten te melden.
Wij beginnen meestal 1.5 week van te voren daarmee, iedere dag op hetzelfde tijdstip. Rond de uitgerekende datum doen we het 5x per dag. Als de temperatuur opeens heel hard daalt (duurt ook maar even) dan is de kans groot dat de bevalling binnen 24 uur begint.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:26

Vraag aan je dierenarts of en hoe hij/zij 's weekends bereikbaar is. Ken al zo veel mensen die tijdens de bevalling naar de Da zijn geracet. En dat waren ervaren fokkers. Ik vind het een raar advies van de DA. Vanzelf gaan?
Vaak wel, vaak ook niet......Hoe lang mag er tussen 2 pups zitten? Wat als de nageboorte niet komt? Hoe weet wanneer een pup niet goed ligt?

Heb je wel een auto paraat als je ouders er niet zijn?

Misschien nog ff bij een ander DA langs gaan, die wel goede info geeft.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:30

En en en? Hoever is het nu?

Ik heb wel eens gehoord dat als er te weinig pups in de buik zitten, de weeen niet eens op gang komen en dat er dan dus ingegrepen moet worden.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:50

Gefeliciteerd!
Foto's laten zien hè .

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:29

En is het al tijd voor beschuit met muisjes?

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 14:06

Nee nog steeds niet! Maar het is echt een dezer dagen, je merkt het heel erg aan d'r, ze heeft 't echt wel gehad.
Ze heeft echt een heel grote buik! Ze ruikt melkachtig/ weeig, is moe, nesteld veel, tutteld veel met pluche knuffelbeesten

Heb me veel laten voorlichten, gisteren nog heel lang met de dierenarts gepraat. Voorgesteld om langs te komen voor de zekerheid, en ze zei al dat dat eigenlijk niet eens nodig is. Het gaat bijna altijd goed, en als het niet goed gaat merk je dat absoluut zegt ze.
We hebben een erg mooie werp 'kist', heel groot, lekker een warmte lamp, een aparte lage doos, waar we tijdelijk de pup's indoen als ze bezig is, zodat ze geen puppy's plet, en waar ze lekker door de lamp warmgehouden worden.

Wij zijn er klaar voor! De babyfoon staat aan s'nachts, en je hoort elk geluidje.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:31

Is je hond inmiddels bevallen of zitten jullie jullie nog steeds in spanning af te wachten?