Waarom wil niemand een oude kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Waarom wil niemand een oude kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 13:56

Zomaar een vraag naar aanleiding van een asielbezoek laatst. Oude katten blijven het langst zitten, iedereen lijkt een kitten te willen. Of per sé een zwarte, of per sé géén zwarte
Op sommige site van asielen staan opvallend veel zwarte katten. En dan vooral die zonder enig wit. Ook oudjes blijven vaak zitten, omdat ze nierdieet of hartpilletjes moeten hebben. Zoveel duurder is dat nierdieet helemaal niet (in vergelijking met Hill's, uiteraard ) en je hoeft het ze vanwege de leeftijd vast ook geen 15 jaar te voeren.

Ik kan natuurlijk niet in andermans portemonee kijken, maar het gevolg is dus wel, dat (oudere) katten geloosd worden wanneer er meer DA-kosten aan dreigen te gaan komen en dat ze moeilijk weer worden geplaatst om dezelfde redenen. Ik blijf het triest vinden....

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:00

ik kan me voorstellen dat je, als je aan ee nieuwe kat begint, geen oudere wil, omdat de kans dat je eerder afscheid moet nemen groter is...

Aan de andere kant, als ik een kat zou hebben zou ik m dus echt no way naar het asiel doen omdat ie ouder wordt en kwaaltjes krijgt. Zeker voor een dier als een kat geldt: eenmaal in huis dan ook niet meer levend weg...
(niet dat ik nu op mn studentenhuis een kat kan hebben, maar je snapt het idee)

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:10

Noukie schreef:
ik kan me voorstellen dat je, als je aan ee nieuwe kat begint, geen oudere wil, omdat de kans dat je eerder afscheid moet nemen groter is...

Klopt. Maar da's wel een milde vorm van egoisme Je onthoudt een dier een warm huis, omdat JIJ geen afscheid wild nemen (even hard gezegd). En dus slijten ze hun jaren in het asiel.

Wij wilden juist een oudere. Om die reden. Afscheid nemen moet je toch een keer. We hebben er wel een kleintje bijgenomen, zij was toen 5 maanden, dus ook al geen kitten meer. Was een soort "package deal" Ik hoop uiteraard dat zij nog minimaal 15 jaar meegaat, ze doen het in ieder geval allebei hardstikke goed.

Mocht het oudje er niet meer zijn, komt er wel weer eentje bij, maar dan van een jaar of 3, 4 denk ik. Niet een te groot leeftijdsverschil en die kunnen dan samen oud worden En inderdaad (tenzij er overmacht in het spel is): alleen maar met de pootjes omhoog de deur uit

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:20

Mijn eerste kat was een oudere kat.
Daar heb ik dus niet al te lang van kunnen genieten. Toen deze kat overleed heb ik daar zoveel verdriet van gehad dat ik dat niet op korte termijn weer wilde meemaken.

Daarom 2 kittens genomen.
Helaas is 1 van de twee op 9 jarige leeftijd overreden nadat hij was ontsnapt. Kat erbij genomen van dezelfde leeftijd.
Daarbij geen kat uitgezocht die dieetvoer nodig had omdat ze nu de hele dag brokjes tot hun beschikking hebben. Als 1 van de katten een dieet nodig heeft moet je ze apart voeren en dat wordt dus lastig. Dan zou ik de brokjes voor de ander ook weg moeten halen en die is het gewend de hele dag door af en toe een paar brokjes te eten. Zelf heb ik een voorkeur voor tabby katten en laat de zwarte dus ook zitten.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:24

Ik vind dat ook erg. Ook bij honden geldt hetzelfde, die blijven ook zitten .Zien er niet meer zo 'schattig" uit met hun grijze haren en zijn minder speels.

Wat Lindsey hierboven zegt weerhoudt mij ook ervan om aan een bejaarde hond te beginnen. Het verdriet is echt enorm. Ik begin ook alleen maar aan rassen met een hoge leeftijdsverwachting. Dus geen berner senner voor mij.....

Maar het kan best zijn dat ik dat ik de volgende keer in het asiel toch voor een ouder hondje ga.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:26

Ik vind alle katten geweldig, ongeacht de kleur.

Leeftijd maakt me ook niet uit, onze eerste kat hebben we 13 jaar gehad, kwam wel als jonkie van een boerderij, maar daar kreeg ik de keuze als jong meisje "Of je neemt de kat mee, of we verzuipen het beestje" dan is de keuze gauw gemaakt.

En onze nieuwe poes hebben we een jaar en die was gedumpt bij een dierenzaak, als veels te jong katje.

Leeftijd maakt me niet uit, als ze maar gewend zijn aan honden. Die hebben we nu en die wil ik later ook hebben.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:27

Elles schreef:
Klopt. Maar da's wel een milde vorm van egoisme Je onthoudt een dier een warm huis, omdat JIJ geen afscheid wild nemen (even hard gezegd). En dus slijten ze hun jaren in het asiel.

daar heb je natuurlijk ook een punt

Samantha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:27

Het is wel sneu inderdaad. En dat mensen geen zwarte kat willen? Misschien vanwege het fabeltje dat die ongeluk brengen?
Ik moet trouwens wel eerlijk bekennen dat ik alledrie mijn katten van kitten af aan heb.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:29

Als ik wat vaker thuis zou zijn zou ik best wel aan een oudere kat kunnen beginnen, en die dan ook uit het asiel halen. Nu ben ik helaas nooit thuis, en dat is wel heel erg zielig voor zo'n dier, dan zou je er al twee moeten nemen, en wie garandeerd dat dat klikt?
Ik heb trouwens dan ook te maken met een voor dierharen allergisch familielid (het feit dat ik paardrij is al een probleem, een kat in huis kan en mag dus echt niet)

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:33

Ik heb mij kat ook als kitten genomen maar af en toe denk ik wel eens had maar een oudere uit een asiel gehaald. Hiervoor ook een oud manegepaard gehad (staat nu op de paardenkamp) dat vond ik ook een heel fijn gevoel om zo'n beestje wat meestal toch niet zo gauw een ander thuis vind een goede oude dag te geven. Denk ook dat een volgende kat (hoop nog lang niet de mijne is pas een jaar) een oudere uit het asiel word. De kleur enzo zou mij echt niet uitmaken hoor vind zo'n zwarte kat zelfs heel mooi.

Elles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:02

Cassidy schreef:
dan zou je er al twee moeten nemen, en wie garandeerd dat dat klikt?
Dat weet je nooit, da's een kwestie van proberen
Als het toch niet gaat, kun je een van de twee altijd nog terugbrengen. Hoewel je dat na zes weken waarschijnlijk echt niet meer wilt

Wij zijn nu zes weken verder met ons asielstelletje, en nog steeds zijn het geen vriendinnen. De oude blaast naar de jonge, maar alleen als die haar uit zit te dagen of te dicht in de buurt van haar etensbak komt. Verder zitten ze elkaar totaal niet in de weg. Liggen zelfs samen op de bank, hoewel er wel een meter tussenzit Het kleintje is niet bang van de oude, maar ze neemt wel beleefd afstand. Ze blijft proberen contact te maken, da's wel aandoenlijk. Ze geeft het gewoon níet op

Ik kan me voorstellen dat als je er net eentje verloren bent, je niet nog een keer zit te wachten op een afscheid. Onze eerste (oude ) poes overleed begin augustus. Nu hebben we sinds kort weer een oude en.... die stopte na vier weken acuut met eten Even schrikken.... ik zat er namelijk ook niet op te wachten op zo snel al de tweede weg te moeten brengen. Maar met een paar dagen dwangvoeren was alles weer in orde en mevrouw eet nu als een dijkwerker

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:06

Tja, blijft het probleem met het zwaar allergische familielid. Om iedere keer naar het ziekenhuis te rennen omdat diegene dreigt te stikken is dan ook weer zo'n gedoe....

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:54

Wij hebben onze katten niet uit het asiel maar wel van de straat gered. In het asiel hebben ze gelukkig onderdak en eten maar op de straat is het leven nog harder.
Het waren 2 katten die we hadden genomen (teminste die zijn in de val getrapt van voer in een doos zodat ze gevangen konden worden) van 3 maanden oud. Het heeft denk ik 2 maanden geduurd voordat we ze normaal konden aaien.
Er zaten nog 2 katten die over bleven en die heeft een kennis in huis genomen, één ervan was zwanger van 2 kittens die dus op straat tussen houtstukken zijn geboren de moeder was ernstig ziek dus daar zaten we toen met 2 kittens van 3 weken oud die om de 2 uur gevoerd moesten worden. We hebben er eentje gehouden en de ander heeft ook die kennis in huis genomen.
Helaas is er eentje van huis weg gelopen (toen was ze al ruim 2 jaar bij ons) door de hond denk ik die we kregen.

Onze hond hebben we wel bij een fokker vandaan vanaf pup zijnde. Puur omdat we een Rottweiler wilde en toch de rottweilers in het asiel zitten daar 9 van de 10x met een gedragsreden. Maar ook omdat we gewoon een hond vanaf kleins af aan wilde hebben.

Mocht ik later een dier aanschaffen zal ik zeker eerst in het asiel gaan kijken! Gewoon puur omdat die dieren een goed tehuis verdienen met meer ruimte dan een "kooi" en meer aandacht. Toch ben ik blij dat er asiels bestaan, zonder asiels hadden er 1000den dieren op straat beland.
Een dier gaat hier ook nooit weg als het hier eenmaal is. Ik vind als je eraan begint je het ook z'n levens lang verzorgen tot hun dood.

Mandarijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:59

Mijn moeder en ik willen juist persé een oudere kat
Waarom precies weet ik niet, maar we willen beslist geen kitten (niet dat die niet leuk en schattig zijn hoor) maar we hebben nu 3 kittens gehad en zodra we een halfuurtje weggingen sloopten ze het hele huis(oke oke beetje overdreven )

En ik vind het onzin dat mensen geen oudere kat willen omdat die eerder dood gaan!!!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:16

Toen ik 12 jaar geleden op mezelf ging wonen ben ik naar het asiel gegaan voor een "oude" kat. De oudste twee die er zaten waren slechts tien jaar oud! Eén van die twee, Gerrit, is met mij mee naar huis gegaan.....hij bleek veeeeeel te wild om op een bovenwoning te houden en daarom is er een kleine bij gekomen. Toen Gerrit op 15-jarige leeftijd op was, heb ik na lang wikken en wegen opnieuw de gang naar het asiel gemaakt. Elmo (de kleine) kon niet alleen zijn!

In het asiel liep ik naar het kattenverblijf en vlak nadat ik binnengekomen was, kwam er een enorme kat kordaat op me afstappen, keek omhoog en zei: mauw! Waarop de verzorgster zei: Hé hij heeft jou uitgekozen..... Op zich leuk, maar.....Kobus bleek 16 te zijn. Iedereen raadde het me af, maar een week of wat later heb ik hem toch opgehaald! Vanaf dag één heb ik er een geweldige kat aan gehad, Elmo vond m ook super!
Iedereen verklaarde me voor gek, want.....daar had ik hooguit een half jaar plezier van! Mijn argument was al snel: Nou dan heeft ie het toch nog een half jaar leuk gehad!

Kobus is afgelopen zomer ingeslapen op de enorme leeftijd van 23 jaar.....drie verhuizingen, één hond, later twee honden meegemaakt en een fantastisch laatste deel van zijn leven gehad. Nooit één moment spijt gehad van het in huis halen van een bejaarde. Dit was Kobus in zijn laatste dagen....

Afbeelding

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:23

Ik besloot anderhalf jaar geleden (eindelijk een eigen huis) weer een kat te nemen. Ik ben toen (kandidaat wereldverbeteraar ) in asiels op zoek gegaan naar de zieligste kat die ik kon vinden, 'goed doen = goed voelen' zeg maar....

Ik kwam thuis met twee oude dikke bevriende katers. De een op een blaasgruisdieet en met (kreeg ik pas later te horen) zindelijkheidsproblemen. De ander mishandeld, ont-zet-tend bang, en met een ontstoken oog dat dichtgenaaid moest worden om te kunnen genezen.

Nu hebben we twee heeeele lieve, schattige, dankbare, gezonde, ouwe je-weet-wel-katers in huis, en ik voel me er wel goed bij

Trouwens: jonge katten zijn veel avontuurlijker: met dus weer een veel groter risico dat ze verongelukken.
Die van mij liggen lekker op de bank, en zullen daar volgens de dierenarts nog wel heel wat jaartjes lekker blijven liggen.

(Saai zijn ze nu ook weer niet hoor: eigen staart vangen en rondracen --> minimaal twee keer per dag )

Ik heb trouwens ook mijn ouders en broertje een oude kat aangepraat, naar volle tevredenheid!

Zip

Re: Waarom wil niemand een oude kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:29

Hmm de echt hele oude katten, denk aan ouder dan 10 jaar, zijn eigenlijk heel snel geplaatst bij ons in het asiel.

Katten van een jaar of 8,9, die blijven vaak wat langer hangen. Zo hebben wij nou een poes van 9 jaar (dacht ik), ook een zwarte, en die zit er al heel lang. Heel lief dier is het, ze kan alleen niet met andere katten overweg.

En inderdaad, heel veel zwarte of zwart-witte katten hebben wij dit jaar ook.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:24

Ik heb mijn kat bij mensen opgehaald omdat ze anders naar het asiel zou gaan. Zo heb ik haar denk ik zo een hoop stress bespaart doordat ze hierdoor maar 1 keer hoefde te verhuizen.

Sera is nu 12, toen ik haar overnam was ze 11, dus gemiddelde leeftijd, ze kan nog heel wat jaartjes mee

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:19

Wij hebben een heleboel opvangbeestjes. Mijn hond is derdehands, twee ratten komen uit de opvang, de overige vier zijn gered uit een zeer slechte dierenwinkel, mijn pony is een traumageval en één van onze katten komt uit de wilde kattenopvang. Inmiddels is er niks wild aan onze Atilla, maar toen we hem kwamen halen, was het een niet zo'n aantrekkelijke je-weet-wel-kater: hij gromde, blies en siste zo hard dat je wel uitkeek voor je vingers! Hij zou een verwilderde kat zijn van ongeveer 8-9 jaar en voor overlast zorgen. Hij was naar de opvang gebracht voor een castratie en zocht een nieuw plekje om weer rond te kunnen struinen. Destijds hadden wij drie verwilderde kittens van de dood gered die naar de opvang gebracht konden worden om tam gemaakt te worden en die kittens hebben wij toen geruild voor Atilla. Na 5 weken grommen in onze schuur kwam hij opeens miauwend op me af. Inmiddels hebben we hem tussen onze andere katten lopen en Atilla is inmiddels een echte huiskat. Hij wil niet eens meer naar buiten, vindt het veel te leuk tussen de dames en is bovendien ook veel jonger geschat nu hij al een tijd bij ons woont (5-6 jaar). Kleur, uiterlijk en zelfs karakter zijn voor ons totaal onbelangrijk. Bij ons mogen de dieren gewoon zichzelf zijn met als gevolg dat we hele lieve en aanhankelijke dieren hebben. Alle volgende dieren zullen ook weer gewoon uit een opvang/asiel komen. Helaas is het nog steeds zo dat heel veel mensen te impulsief een huisdier nemen, waardoor er veel dieren eindigen in het asiel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 20:29

Ik hoop binnenkort dan eindelijk eens het asiel binnen te lopen om een lekkere knuffel uit te zoeken.

Kan niet wachten.

Ik weet niet of er nog iemand in Hilversum een oude kat zoekt maar in het dierentehuis Creilo zit Yahoo, hij is 16 jaar.
http://www.petproducts.nl/dierenasiel/yahoo%201165r.htm

Het is alleen zo'n eind weg voor mij.