Aquariumvraagje, makkelijke algeneter advies gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Aquariumvraagje, makkelijke algeneter advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:22

Ik heb een aquarium met een stel guppen, aquarium is verwarmd +- 24 graden, en niet zo groot, ik geloof 40 liter. Ik heb eerst ook neontetra's gehad maar die zijn na een jaar of 1/1/2 allemaal naar de vissenhemel :/

Ik heb in de in dit aquarium twee verschillende algeneters gehad, één is doodgegaan omdat het aquarium toen nog niet verwarmd was en de meneer in de winkel zei dat het wel kon, maar de algeneter het daar toch niet mee eens was.
Eén is waarschijnlijk het leven zuur gemaakt door m'n tetra's, en overleden/opgegeten.

Is er een makkelijke soort algeneter die het goed doet samen met guppen? Ik zou het niet leuk vinden als ik weer een vis zou kopen die binnen korte tijd het niet meer doet.

Wendy_Komen

Re: Aquariumvraagje, makkelijke algeneter advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:50

Guppen zijn naar mijn weten rustige vissen, die een andere vis met rust laat. Ik heb zelf dan geen algeneter bij mijn guppen. Ik zou er in ieder geval voor waken, dat je niet zo'n kleintje neemt, die binnen een jaar je bak uitgegroeit is Maar verder ben ik bang dat ik je niet verder kan helpen..

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:45

PB Rainie eens, die hebben thuis verschillende aquaria staan (van groot tot klein) met verschillenden soorten (en combinaties) vissen er in.

Ook hebben ze guppen, en daar is vast een algeneter bij.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:48

Wij hebben thuis ook een aquarium met neon tetra's en een algeneter, ik kijk ff welke het is

edit: Ik weet het merk niet Alleen dat ie Sorbo heet
Ik Google wel even

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:56

volgens mij hebben we deze:
Crossocheilos siamensis
Deze vis wordt ook wel de koning onder de algeneters genoemd. De meeste soorten algen worden gretig gegeten door deze soort en vooral baardalgen worden effectief bestreden met deze soort. In zijn jeugd is deze soort werkelijk een ongelooflijke algeneter, maar ook als volwassen vis blijven het goede algeneters. Deze soort dient bij voorkeur in een school gehouden te worden (min. 3 stuks, maar liever meer). Vanwege het drukke karakter komt deze soort het best tot zijn recht in een groot aquarium. Deze soort kan beter niet gehouden worden met rustige schuwe vissen, aangezien deze meestal minder gecharmeerd zullen zijn van het drukke karakter van deze algeneter. In een ruim aquarium met wat grote vissen die zich niet storen aan actieve medebewoners is deze soort echter een leuke en nuttige aanwinst voor het aquarium.
Bron: http://www.dewinters.nl/artikelen/algen-2.htm

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:35

oh ik heb er zo een soort slakken in gestoken, die hielden de aquarium héél netjes de naam weet ik jammer genoeg niet..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:45

Bedoel je een appelslak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:18

Oh, ik heb guppen (en neon tetra's) gehad samen met een algeneter. En dat ging prima samen

Die algeneter was een *zoekt op;
Gyrinocheilus aymonieri
geloof ik. Ofwel, Siamese algeneter? (Maar dan lijkt het me de Crossocheilos siamensis
. Nouja. Ik heb ook maar gegoogled.)
In ieder geval, zo zag mijne er ook uit; http://www.salonhogar.com/ciencias/anim ... s/0066.jpg

En dat ging bij mij perfect samen met de guppen. Als ze wat te dichtbij kwamen joeg de algeneter ze wel eens weg door naar ze toe te komen, maar meestal konden de guppen vanalles bij h'm (haar?) doen, zonder problemen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:20

Ik heb zo'n hele grote, volgens mij een siamese. Hij wordt wel erg groot, dus waarschijnlijk niet geschikt voor jouw aquarium. De chinese variant hiervan blijft een stuk kleiner. Mijn siamese is nu 25cm.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 23:25

Plaatje gevonde. Het is een Gibbiceps Algeneter die ik heb.
Afbeelding

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 15:11

Dankjulliewel voor de reacties tot nu toe

Paulientjuh: gezien het feit dat ik echt een klein aquarium hebt lijkt me die van jou niet zo'n goed plan, een vis waarbij staat dat ie het beste doet in groepen houden doe ik liever niet als het niet hoeft.

MissJapke: na verschillende slakkeninvasies heb ik liever geen slakken meer in m'n aquarium. één of twee vind ik prima, maar ik heb er meerdere malen 30+ gehad (die beesten fokken maar door!) en dat is echt helemaal niets

Melanie5: die past niet inderdaad

Wildwings: ziet eruit als een goede kandidaat, ga ik naar kijken

Fairie: dank, ik zal Rainie eens pb-en.