wanneer zouden jullie zeggen: Het is genoeg...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

wanneer zouden jullie zeggen: Het is genoeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:33

Beetje stomme titel misschien, maar ik weet niet hoe ik het anders moet neerzetten.
Ik zal het even helemaal uitleggen.
Wij hebben een konijn thuis die naar mijn idee al best oud is.
Ze word geloof ik volgend jaar (of dit jaar zelfs) al 12.
Ik persoonlijk vind dit best oud voor een konijn dat in huis gehouden word.

Nu kan je dus ook echt merken dat ze oud word.
Ze heeft af en toe vieze oogjes (die we schoonmaken), ze word wat magertjes (maar ze krijgt genoeg te eten hoor)
En er blijft elke keer poep aan haar kont hangen.
Mijn moeder doet bijna elke dag en soms om de dag haar kont wassen, omdat er dan een hele bal poep aangeplakt zit.
Inmiddels is haar ene achterpootje al helemaal kaal (omdat ze elke keer gewassen word) maar daar heeft ze op zich geen last van.
Ze vind het eigenlijk helemaal niet erg dat ze gewassen word.
Ik heb al vaker gezegd: Misschien moet ze maar een spuitje, maar de dag erna is ze dan weer beetje opgeknapt.

Ze eet gewoon, ze drinkt gewoon en ze is gewoon vrolijk.
Wanneer zouden jullie nou zeggen: het is genoeg zo, ze is lang genoeg bij ons geweest en nu mag ze uit d'r lijden verlost worden?

JulienSVU

Re: wanneer zouden jullie zeggen: Het is genoeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:35

Als de poep van je konijn erg waterig is zodat het aan zijn kont blijft plakken moet je eens nagaan of hij erg veel drinkt. Meestal is dit een verschijnsel van suikerziekte dat bij veel oudere konijnen voor komt. Ons konijn hadden we om die reden op 10 jarige leeftijd laten inslapen (en daarnaast had hij een tumor). Ik zou gewoon er eens mee naar de dierenarts.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:37

Het gekke is dat de poep helemaal niet heel erg waterig is.
Het plakt gewoon, maar het is geen echt diarree ofzo.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:41

Geven jullie erg veel brokjes ? Of ook genoeg groen voer (geen sla ) ?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 11:45

Ze krijgt russel rabbit voer.
Ze krijgt absoluut geen sla, want daar zit veel te veel water in.
Hooi krijgt ze wek af en toe, maar dan maar een heel klein beetje.
Want het gekke is: van hooi zou het eigenlijk minder moeten zijn, maar als ze hooi gegeten heeft lijkt het zelfs erger.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:52

Ik heb geen idee, ik zou het pas doen zodra ze pijn vertoont.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:53

Als ze lijden, dan is het genoeg. Zolang ie vrolijk is, en zich kan redden, waarom dan een spuitje?

tubby4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:54

mijn konijntje is dat jaar op 21 setember overleden ze [color=#FF0080]was nog maar 4. snif.snif.
ik zou je konijn pas in laten slapen alsze echt pijn heeft[/color].
mijn konijn werdt ook erg mager enzo.
dus als je merkt dat ze pijn heeft zal ik haar in laten slapen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:07

Zoals Mlies al zegt: zodra je merkt dat ze echt pijn lijden, is het voor mij genoeg. Zolang ze nog veel kan voor haar leeftijd, en vrolijk door haar hok huppeld zou ik haar dat zeker nog laten doen .

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 12:14

Maar zou ze geen last hebben van dat ze elke keer poep aan haar kont heeft hangen?
Ik bedoel dat lijkt me niet echt lekker lopen.
Het is een moeilijke beslissing vind ik.

Abaigeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:46

Als je echt merkt dat ze er geen zin meer in nheeft en dat ze pijn heeft zou ik haar pas laten inslapen. En als jullie de poep wel steeds weghalen is dat vast heel fijn voor haar.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:51

Probeer eens Selective voer, zit alles in wat ze nodig hebben en een stuk gezonder dan voer met veel snoepjes en suiker, in Russel Rabbit zitten veel dingen die helemaal niet zo gezond zijn maar vooral lekker. Ik combineer voer van Hope Farms (1/4e)met Selective (3/4e) (grote zak, te koop bij Pet's Place), gaat super. Andijvie en witlof is ook goed en makkelijk te eten voor wat oudere konijntjes, wel rustig opbouwen, elke dag een heel klein beetje meer. Ik zou gewoon ns naar de DA gaan om haar helemaal na te laten kijken. Succes!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:50

ik zo udr nog gewoon even houden mijn konijn was 8 toen ie dood gebten werdt door mijn hond(die inmiddels ook al dood is) en het peop blijven weghalen of dr kontje kaal knippen of scheren ofzo dat wil ook wel helpen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:54

er is een reden voor dat die poep blijft zitten, het konijn van onze buren had dit ook, normaal maken ze het namelijk snacht zelf schoon.....als ze een tekort of teveel van een bepaalde voedingstof krijgen doen ze dit dus niet meer......even langs de DA dus of anders idd ander voer proberen......

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 17:39

Lottew schreef:
Probeer eens Selective voer, zit alles in wat ze nodig hebben en een stuk gezonder dan voer met veel snoepjes en suiker, in Russel Rabbit zitten veel dingen die helemaal niet zo gezond zijn maar vooral lekker. Ik combineer voer van Hope Farms (1/4e)met Selective (3/4e) (grote zak, te koop bij Pet's Place), gaat super. Andijvie en witlof is ook goed en makkelijk te eten voor wat oudere konijntjes, wel rustig opbouwen, elke dag een heel klein beetje meer. Ik zou gewoon ns naar de DA gaan om haar helemaal na te laten kijken. Succes!

Thanks voor de tip.
Het probleem is dat we al eens ander voer geprobeerd hebben.
En het enigste wat ze eet is dit voer.
Ze is dus misschien een beetje verwend hihi....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:27

toen ik klein was had ik ook een konijntje. die is ook behoorlijk oud geworden, en had ook idd allemaal peop aan zn achterkant hangen. wij deden hem ook elke dag even in een warm badje. vond ie geen probleem. later raakte hij verlamd aan zn achterpoten, en hij kwam zelf soms niet meer omhoog. toen hebben we heb een spuitje gegeven. maar hij at nooit zijn biks op, en daar zit vitamine c in, dat miste hij en daardoor raakte hij verlamd. misschien is dat ook wel de oorzaak van die peop die blijft plakken, maar dat weet ik niet zeker. zolang jouw konijntje het zo best vind zou ik het gene spuitje geven dus.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:26

Ivystoeter: ik snap wat je bedoelt, mijn konijn eet normaal gesproken ook echt niks anders dan t 'lekkere voer', maar dit is speciaal ontwikkeld voor kieskeurige konijnen en mijne is er echt dol op, zou t gewoon ns proberen als ik jou was! Baat t niet schaadt t niet , en zo'n plakpoep is wel erg vervelend dus misschien helpt t wel!

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:32

de kans is groot dat hij/zij tweinig vitamine c krijct even naar de dieren winkel en vragen om vitamineC en die daar elke keer een paar druppels in zijn/ haar drinken dan is de kans groot dat het weg blijft

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 19:34

Straks doe ik van die vitamine C druppels door haar drinken en drinkt ze niet meer.
Dat moet ik ook niet hebben natuurlijk.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:47

Brokjes minderen en altijd zorgen dat ie hooi kan eten. Hooi is belangrijker dan brokjes.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 00:16

Sommige dieren sterven ook een natuurlijke dood!
Het lijkt wel eens dat alles een spuitje moet krijgen. Ik denk dat jouw konijn zelf wel laat merken dat zijn einde naderd.
Ik heb ook voor zo'n keuze gestaan:
twee jaar geleden constateerde de DA bij onze kat suikerziekte. Ik kreeg toen te horen dat hij ingeslapen kon worden als ik dat wou. Ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan. Hij kwakkeld wel met zijn suikers en ik moet hem 2 keer per dag spuiten, soms bloed prikken en vocht geven per infuus maar hij heeft daar nauwelijks last van en sukkeld lekker door. Inmiddels is hij 17 jaar maar ik zie wel waar het eindigd.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:34

De tip van lottew zou ik zeker proberen.
De vorige keer dat je ander voer probeerde, heb je het toen in het begin wel gemengd met je oude voer? En dan steeds meer nieuw voer erbij, zodat ze niet van de ene op de andere dag ander voer heeft. Want volgens mij helpt dat bij de meeste kieskeurige dieren wel.

Spuitje lijkt mij ook niet nodig, wel zou ik kijken of de plakpoep echt geen medische oorzaak heeft. En anders... ze vindt het niet erg om gewassen te worden, dus dan dat maar. Zolang je ziet dat ze vrolijk is is het goed hoor.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:52

Dat die poep aan de kont blijft plakken kan ook andere oorzaken hebben.
Als je konijn bijv te dik is, kan ze er niet bij om het schoon te maken.
Of inderdaad verkeerd voer.
Een vriendin van mij haar nijn had dit ook altijd, en het beestje was nog jong. Ze is toen naar de DA gegaan, die zei dat het konijn snachts geen eten meer mag, dus het voerbakje savonds weg halen. En het beestje zit nu op kranten met hooi, dus geen zaagsel en stro meer.
Verder had het konijn allemaal maden in z'n buik, die hebben ze operatief weggehaald.
En nu gaat het goed.