Boerboel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Boerboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:47

Wie kent dit ras?

Sinds vandaag enorm verliefd geworden op deze hondenras. Wij willen er 1 aanschaffen, wie kan me er iest meer over vertellen en heeft suggesties voor fokkers e.d.?

kimmie261

Re: Boerboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:02

zowiezo is er erg veel te vinden op het internet over de boerboel,ik ken het ras,omdat 1 van mijn argentijnse doggen bij een fokker vandaan kwam die ook boerboels had...

probleem met de boerboel is dat de hond uit zuid afrika komt,en daar leeft op grote ranches...
daarbij mag de hond alles aanvallen wat er op het terrein komt,dit is er niet uitgefokt,en de honden hebben dan ook een erge verdedigingsdrang,en zullen het niet laten iemand aan te vallen die gewoon "op visite" komt.

Bij die mensen waar mijn argentijn vandaan kwam,zaten de honden weggestopt als er mensen kwamen,ook als hun kinderen vriendjes meenamen,waren die hun leven niet zeker...

en dit waren mensen die de honden zeer sociaal opgevoed hadden...

persoonlijk zou ik zeggen,neem een ander ras,een bourdeaux dog ofzo,lijkt erop en minder problemen later.

ik vind het een ras waar over een paar jaar zulke vreselijke ongelukken mee gaan gebeuren dat ik voorzie dat er een soort pittbull wet op gaat komen...

een vriendin van mij wil er ook 1,die laat een teef overkomen uit afrika,omdat ze de fokkers in nederland en belgie geen mooie honden vind hebben,dus blijkbaar haal je de mooiste toch bij een zuid afrikaanse fokker...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:39

ik vind ze op een grove brede ridgeback lijken

wij hebben bij mn ouders 2 ridgebacks, en ken meer mensen die een RR hebben, en dat zijn al niet allemaal schatjes maar over de Boerboel heb ik idd ook die extreme waakverhalen gehoord, oa van de fokker van 1 van onze ridgebacks die ook een boerboel heeft gehad

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:54

onze buurman heeft er 3 en die zitten allemaal met huidproblemen,
ik weet niet of dit aan het ras ligt of die stamboom.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:55

AM > BB

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:59

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 09:41

het ras is gewoon een "a"- sociale hond,dus niet geboren om leuk en lief te zijn,ze hebben ze daar nodig op de grote boerderijen,en ik vind persoonlijk dat het niet echt past in zo'n klein kikkerlandje als nederland.

we hebben nu al 5 rassen die de gebeten hond zijn,ik weet 2 "nieuwe" rassen die voor vreselijke problemen gaan zorgen in de toekomst..

echt 2 van die super extreme rassen,de presa canario en de boerboel...

beide sterk in opkomst,nu de fila's,argentijnen enz op een verboden lijst staan..

ik zal je zeggen,een argentijn en een fila zijn watjes vergelijken bij deze 2 geboren killers...

daarnaast nemen mensen die nog nooit een hond gehad hebben ook nog eens zo'n hond,dat maakt nog meer problemen.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:29

als je geen ervaring hebt met honden absoluut niet een boerboel aanschaffen, je moet daar zo sterk voor in je schoenen staan als het om opvoeding gaat. en inderdaad in afrika zitten de goede boerboel's. maar denk er heel erg goed over na er zijn meer leuke hondenrassen, kijk anders maar eens op www.hondenland.nl staan zat leuke hondenrassen op.

echt waar neem niet zomaar een boerboel in huis, als je er niks over weet. pluis alles goed uit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:04

ik vind ze wel wat weg hebben van de Tosa-inu.

tosa's zijn eigenlijk vechthonden, maar de dieren die ik ken zijn naar andere honden soms wel erg dominant maar in huis ontzettende knuffels!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:13

een tosa inu is niet gefokt voor het opeten van mensen,de boerboel wel....

zijn zeer zeer berschermende honden,sommige reuen wegen 80 kilo...en om die niet 100% in de hand te hebben,in ons kleine kikkerlandje.

ik ben gek op honden,vind het persoonlijk redelijk mooie honden,als zou ik er niet voor kiezen,maar ik vind dat deze rassen verboden zouden moeten worden te houden in nederland,het houden van een simpele rottweiler geeft al meer als voldoende problemen,er beginnen teveel mensen aan die geen overwicht hebben op een hond,en het beginnen aan een hond met het kaliber van een boerboel,moet je echt heel stevig voor in je schoenen staan,en je hele leefwijze voor aanpassen...

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:29

hey hey, nu niet meteen de tosa erbij halen

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:17

Ik vind het zo moeilijk en echt helemaal verkeerd een hond te verbieden omwille van zijn ras. Niemand maar dan ook echt niemand kan me op dat punt op andere gedachten brengen.
Maar ik vind dat we met de hele honden kwestie gewoon helemaal de verkeerde kant opgaan. Waarom komt er niemand op het idee een soort "hondenbewijs" te verplichten?
Dat zou pas een oplossing zijn. Wil je een hond oké dan moet je wel verpilicht een cursus volgen van een bepaalde tijd en samen met je hond een diploma halen. Haal je dat diploma niet (wat toch echt haalbaar moet zijn met deskundige begeleiding) dan mag je niet met je hond op straat komen. Doe je dit toch volgen zware boetes.
Zo kan iedereen et hondenras houden dat hij verkiest en het onder controle hebben. Dat is pas een oplossing niet een ras verbieden om wat er kan gebeuren je kan echt niet alle honden van 1 rasover dezefde kam scheren.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:40

In duitsland is dat verplicht voor bepaalde rassen. Tot ze geslaagd zijn voor een soort test, waarvoor een cursus gevolgd moet lopen ze met een muilkorfje of id.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:12

Quinzy schreef:
Ik vind het zo moeilijk en echt helemaal verkeerd een hond te verbieden omwille van zijn ras. Niemand maar dan ook echt niemand kan me op dat punt op andere gedachten brengen.
Maar ik vind dat we met de hele honden kwestie gewoon helemaal de verkeerde kant opgaan. Waarom komt er niemand op het idee een soort "hondenbewijs" te verplichten?
Dat zou pas een oplossing zijn. Wil je een hond oké dan moet je wel verpilicht een cursus volgen van een bepaalde tijd en samen met je hond een diploma halen. Haal je dat diploma niet (wat toch echt haalbaar moet zijn met deskundige begeleiding) dan mag je niet met je hond op straat komen. Doe je dit toch volgen zware boetes.
Zo kan iedereen et hondenras houden dat hij verkiest en het onder controle hebben. Dat is pas een oplossing niet een ras verbieden om wat er kan gebeuren je kan echt niet alle honden van 1 rasover dezefde kam scheren.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens.
Wel heel apart dat mensen hier het houden van een boerboel helemaal afraden en nog maar niet te spreken over het feit dat ze getraind zijn om mensen OP TE ETEN??

Van het weekend zijn we bij een 2 tal fokkers in Belgie wezen kijken, daar liepen zowel volwassen- als puppyhondjes. En super lief en sociaal! Mijn zoontje van drie kon er gewoon tussen lopen en de honden deden niks!

Ik denk idd ook dat we niet alle honden over 1 kam kunnen scheren, er zullen vast geen lieverdjes tussen lopen, maar volgens mij zijn die bij elk ras wel te vinden.

Puppycursus etc. vind ik persoonlijk ook erg belangrijk!!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:25

ach siko,weet je,ik loop al een heeeeeeeeeel poosje mee in de hondenwereld,en dan vooral in de hondenrassen,met een potientiele kans om verboden te worden vanwege ongelukken...

maar doe het,neem zo'n beest,gezelli,over een paar jaar denk je er wel anders over!!!

Deze honden,verdiep je eens in het ras,en niet in een fokker die je een leuk verhaaltje verteld omdat ze GRAAG van hun honden af zijn,en lees dan waarvoor ze gebruikt worden,en LUISTER ook naar fokkers met negatieve ervaringen!

en ja,ze vermoorden mensen in zuid afrika,het zijn waakhonden,geen huishondjes,en dat is het probleem,dat willen wij nu juist weer bewijzen dat dat dus WEL weer kan,tot de dag dat je zo'n beest 1 sec niet in het oog hebt en er loopt iemand binnen of voorbij....en weet je,dan is het altijd de hond zijn schuld,deze bkoopt het met de dood,de eigenaar had slimmer moeten zijn,en een ras moeten kiezen die wel als huishond te houden is!!!

deze beesten,gewoon laten daar waar ze horen!!en niet in een uintje in een woonwijk...afschaffen die beesten,gaan echt voor mega problemen zorgen,helaas!!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 09:48

Hee Kimmie261 (naamgenoorje )

Moet je luisteren, ik wil je niet afvallen maar het klinkt me zo ongelooflijk gek in de oren dat deze honden zo gevaarlijk zijn als jij zegt! Kijk al die websites eens na inclusief het SABT en je zult lezen wat ik ook gelezen heb, dat dit de meest lieve huishonden/ familiehonden zijn die je als gezin maar kunt hebben. Ze zijn juist uniek omdat ze niet naar 1 maar naar álle gezinsleden luisteren. En dat ze waaks zijn staat er ook, maar ook dat ze op het gevoel van hun baas afgaan op momenten dat ze niet weten wat ze moeten voelen/doen.

Bovendien staat er op de site dat mensen die zo'n Boerboel willen aanschaffen ook eerst "gescreend" worden omdat dit geen alledaagse honden zijn (niet persé omdat ze gevaarlijk zijn!!) maar omdat het kostbare honden zijn, stamboekpapieren etc. en of de combinatie klikt...

Mag ik vragen hoe jij aan deze verhalen komt? Ken je mensen of heb je er zelf 1?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:52

ja ,als je leest kan je lezen dat degene die mijn dogo heeft gefokt ook boerboels fokte,en die mensen waren zeeer sociaal,en namen de puppies in huis,en walgden uiteindelijk van deze honden,...

waarom??

omdat de boerboel zijn eigen leven lijdt,en kindlief kwam thuis met vriendje,en vriendje kon met half afgescheurde arm naar het ziekenhuis en hond richting 1 malige rit dierenarts....

ze zijn niet betrouwbaar,daarnaast ken ik een aantal mensen die deze honden ook willen hebben(helaas),en is een andere dogo fokker waar ik zeer goed bevriend mee ben een buurman van een boerboel fokker(ja in belgie)

en ook daar hoor je heel slechte ervaringen van...

en ik loop nu zo'n kleine 10 jaar mee in het circuit "gevaarlijke hondenrassen" 10 jaar geleden was men al bang dat het alternatief de boerboel zou worden,en de presa..en ja hoor....oliebol happens...

oja ,de mensen die ze willen hebben(die ik ken),zijn niet de mensen die een schoothond willen...deze willen ze om vooral stoer te zijn,en er mega vechtmonsters van te maken..en dit komt dan in nederland wonen???

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 09:57

Meld je anders eens aan op een hondenforum en ga daar eens praten met ervaren BB eigenaren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:03

het gaat met een simpele rottweiler al mis in nederlan,en of dat nog niet genoeg is,neemt men een boerboel...

daarnaast neem ik aan,als je een boerboel mooi vind ,dat je ook een mastiff mooi vind.ga daar dan voor,die zijn veel socialer...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:09

Ik heb ze voor het eerst "ontmoet" in Zuid-Afrika, ik trainde daar wat paarden en kwam daardoor bij diverse ranches. Ik was ook gelijk verliefd, wilde zelfs een pup meenemen maar vond het toch heel zielig want toen moesten ze nog in quarantaine voor het overvliegen. Weet niet hoe dat nu zit trouwens. Het ras is in Europa nog geen erkent ras.

In ieder geval (las het net al bij iemand anders) lopen de honden daar gewoon op het erf, de honden die ik mee heb gemaakt daar waren heel rustig en lief maar ook verschrikkelijk waaks. Ook vond ik ze qua type heel stoer maar wat minder "vechthond", de boerbullen die ik in Nederland heb gezien vind ik veel enger. Zo'n hond moet je echt alleen nemen als ze een erf kunnen bewaken, anders krijg je hetzelfde verhaal als met soortgelijke (stoere) honden. Op een flatje en 3xdaags uitlaten is niets voor dit soort honden.

Over dat verhaal hiervoor dat ze ook mensen vermoorden, daar kan ik wel inkomen. Weet niet of het echt waar is maar op het platteland daar is de apartheid nog helemaal niet zo erg afgeschaft en de honden moeten inderdaad ook waken tegen aanvallen van mensen. In de strijd tussen zwart en blank vallen daar behoorlijk wat doden bij huisovervallen.

Ik zou zeggen, als je goede omstandigheden hebt om zo'n soort hond te houden dan zijn het goede honden, maar ik weet niet hoe ze in Nederland fokken. Dit zijn naar mijn mening toch andere honden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:20

het ras is niet erkend,heeft niet eens een officiele stamboom,evenals de amerikaanse bulldog...

weet je wat het is,een reu kan 80 kilo wegen,en daar win je het niet van,soms lopen er op die ranches 3 of 4 boerboelen,en die doden dan een mens...
de honden in nederland en belgie,zijn vooral veel import honden,en daar weer puppies van...

ach,we hebben zat hondenrassen,die stoer zijn,en waar mensen echt een blokje voor omlopen...laten wehet daar maar bij houden..

zo'n 5 jaar gelden was er een vreselijke hetze tegen 5 honden rassen,en dit gaat weer gebeuren,of je krijgt tafrelen zoals in de deelstaat Hessen in duitsland,waarbij ze een razzia hielden tegen alle grote honden...

daar zijn zoveel honden afgemaakt,en ook ik ben benaderd voor het opvangen van deze honden,en steun ik met een goede kennis en grote boerderij waar iemand 150 honden gered heeft van de dood...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 10:43

Afbeelding

De Boerboel is op het eerste gezicht een ruwe waakhond, maar als we hem van naderbij bekijken zien we een enorm goede verdediger met een groot hart voor zijn familie en kinderen.

Hij hecht zich niet aan één baas, maar beschouwt zijn familie als één geheel.
Een onverschrokken Zuid-Afrikaan, die als het moet zijn mensen met zijn eigen leven verdedigt, maar die tevens, rustig en gedwee alles toelaat wat de kinderen des huizes met hem aanvangen.
Een goeie lobbes die er staat als het van hem wordt verwacht.

In nood neemt hij het leiderschap over.

Zijn natuurlijke gereserveerdheid t.o.v. vreemden en zijn onverschrokkenheid op volwassen leeftijd maken het beeld volledig.
De opvoeding vraagt veel inzet, doorzettingsvermogen en aandacht, de Boerboel is een redelijk harde hond.

Hij is zelfredzaam en bijzonder intelligent, wat hij dan ook uitspeelt wanneer je een fout begaat.
Een consequente opvoeding zorgt ervoor dat er tussen de baas en de hond een wederzijds respect ontstaat, waarin echter steeds de familie hoger in rang blijft dan de Boerboel.
Zo zal de Boerboel het meesterschap van de baas respecteren, maar als de familie in gevaar komt neemt hij het heft in eigen handen. Een mooie karakterbeschrijving luidt als volgt: "Hij moet een goed temperament hebben, intelligent en standvastig zijn met een hoge prikkeldrempel en zijn baas gehoorzamen tot aan zijn dood."

Wanneer je daarbij nog telt dat een goede Boerboel over een grote portie zelfvertrouwen moet beschikken, dan kan je je een idee vormen van zijn karakter.

Hij is geen appartementsbewoner.

Een Boerboel heeft een tuin nodig en een sportief gezin. Het onderhoud valt nogal mee, een wekelijkse borstelbeurt en een regelmatige controle van oren en ogen vormen de basisverzorging.
Er zijn verscheidene kleuren, brindle, geel, rood, roodbruin en bruin zijn toegestaan al dan niet met een zwart masker.

Witte aftekeningen tot éénderde van het lichaam zijn toegelaten, maar wordt getracht weg te fokken.
Tot op heden is de Boerboel niet erkend door de FCI.

Hij is een volwaardig lid van het gezin.

Een Boerboel is een grote en zware hond (reuen minimaal 66 cm en teven 61 cm schofthoogte), toch blijft hij lenig en moedig.
Hij voelt zich het best thuis in een gezin waar hij mag instaan voor de verdediging van have en goed, maar waar hij ook en vooral, deel uitmaakt van de familie.
Enkel tussen zijn mensen kan een Boerboel opgroeien tot een evenwichtige hond.

Afbeelding

Afbeelding

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:45

stukje tekst van een engelse site...

Boerboels are protectors and will be very agressive to people passing the street.When the owners are not home they will not allow anyone to enter the home.They are however "guarddogs" and will keep close watch over any housegast.

Owners have to be very carefull when opening the gate or door so that they don't get out into the street when people are passing by.

en dit is wat ik vind ,dat in ons te overvolle landje ,nu net het gevaar opleverd...

ik wil niet langs die tuin lopen....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:49

mag ik je wat ragen,wat trekt jou aan in dit ras??

sommige zijn echt lelijk,gewoon mega overbouwt enz...

en ze lijken sprekend op een mastiff....is het het karakter??dat waakse??of ik het het type hond??

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:20

Citaat:
Hij hecht zich niet aan één baas, maar beschouwt zijn familie als één geheel.
knip
In nood neemt hij het leiderschap over

dit doen Rhodesian Ridgebacks ook, en vergis je niet dit kan problemen geven!!
al hecht een RR zich aan de mensen die met hem omgaan
heb je een gezinslid die er niet naar omkijkt, zal hij zich er niet echt aan hechten, maar welke hond doet dat wel?

toen mn ouders er nog maar 1 hadden ipv 2, hechtte die reu zich erg aan mij, ik woonde toen nog thuis

ik had de reu van 10 maanden oud mee naar een veldje met wat vrienden, ik ben aan het stoeien met een jongen en hij kieteld me dus ik lachte/gilde wat, ineens springt de reu op die jongen en blijft bovenop hem staan, kijkt hem al grommend recht in zn ogen aan en die jongen durfde dus niets meer te doen
ik zei hem dat ie zn ogen dicht moest doen, iig niet moest terug staren en zodra ik erbij kon heb ik de reu van hem afgehaald, die toen dus richting mij hapte omdat hij niet zag wie hem bij zn halsband pakte

dat was een hond van pas 10 mnd oud en zo'n 40 kilo

nu hebben mn ouders er een teefje bij, de reu is 7 en rustig, teefje hechtte zich ook aan mij(ik liet ze meestal uit en voerde ze dus ja is ook logisch dan) en zowel de reu als het teefje worden boos als iemand me aanraakt!! grommen, dreigen, er tussen gaan staan etc

moet je eens indenken wat er gebeurd als een Boerboel zoiets doet...en zo'n hond bedoeld het goed, hij verdedigd zn baas!
maar zo'n hond kan je niet uitleggen dat lachen en stoeien geen gevaar is...

de dingen die je aanspreken in de boerboel, hebben ridgebacks ook
ga dan voor een iets safere keuze en kies een Ridgeback, al kan dat dus ook ernstig fout gaan!