Piskat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NoaC

Piskat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 08:39

Moet het even van me afschrijven hoor;

Anderhalfjaar geleden is mijn schoonvader overleden en sindsdien hebben mijn vriendje en ik zijn kat in huis.
De kat was bij mijn schoonvader altijd gewend de hele dag op schoot te zitten en dat zit er bij ons nou eenmaal niet in.

Sinds de kat bij ons in huis is pist ze het hele huis onder en ik ben onderhand een zenuweninzinking nabij door dat beest!
Al anderhalf jaar zeikt ze alles onder!
Mijn stoffen stoel heb ik al moeten vervangen voor een leren, kan niks op de eettafel laten liggen, pist op het aarecht!!!, in de hoek bij de buiten deur, achter de bank, op de bank, op kleding, tegen de kooi van mijn prairiehond......enz!
Mijn parketvloer is al op zoveel plekken opgezet door al het gezeik, mijn hele huis stinkt en ik vind het ronduit ranzig dat ze het zelfs op het aarecht doet!

Ze doet het ook rustig dagen niet hoor, maar zo ook wel dagen achter elkaar.

Ze is helemaal medisch nagekeken, enz maar niks mis met het beest.
Ook 3 schone kattebakken in huis, maar ze pist gewoon waar ze zin heeft.
Als ik haar opsluit doet ze het wel braaf op de bak (en als ik haar "loslaat" en even de kamer uitloop pist ze meteen weer in de kamer).

Ik begin dat rotbeest zo ontzettend zat te worden; verlies nog een keer mijn zelfbeheersing!

Heb alles al geprobeert om het op te lossen; folie, peper, schoonmaakmiddelen, speciaal middel van de DA, enz.

Eenige oplossing is haar opsluiten want dan doet ze het wel op de bak; maar ik kan een kat die altijd full-time aandacht is voor mijn gevoel gewoon niet de hele dag opsluiten.
Dan nog is het opsluiten een probleem, want waar sluit ik haar op?
Soms als ik haar helemaal zat ben sluit ik haar op in de gang; maar eigenlijk is dat de plek van een van mijn honden want die heeft zijn mand daar en wil daar gewoon liggen (met de deur open natuurlijk) en die is heel onrusitg als ie niet de gang in kan.
En de WC is te klein om haar in op te sluiten; ook geen fijn leven voor dat beest om de hele dag opgesloten te zitten op de toilet natuurlijk.

Weg kan zo ook absoluut niet want mijn vriend is oneindig aan haar gehecht omdat ze jaren van zijn vader is geweest......maar ik trek het rotbeest ook niet meer!
Ben echt in staat om dat beest nog eens zo hard te straffen dat ze nooit meer niks doet......

Chubby

Re: Piskat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:26

Zo te horen is gedragstherapie nog een oplossing? Heeft je dierenarts dat niet voorgesteld? Bijvoorbeeld Clomicalm in combinatie met een therapie schijnt prima te helpen bij huisdieren met een gedragsstoornis (van jankende honden met verlatingsangst tot sproeiende katers).

Uiteraard trek je dit niet meer! Het huishouden vergt al genoeg van je zonder een overal sproeiende poes...

Ik kan me echter ook goed voorstellen dat je partner de kat graag bij zich houdt.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 10:53

Gedragstherapie met een kat?
Dierenarts heeft wel gezegd dat het waarschijnlijk over is als ze meer aandacht krijgt, en als we veel thuis zijn doet ze het ook niet of inelkgeval minder......maar dat is in ons leven gewoon niet mogelijk.

Ik heb ook al zovaak voorgesteld dat ze lekker naar een oud vrouwtje moet waar ze de hele dag op schoot kan zitten, maar is onbespreekbaar bij mijn vriendje.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:56

Hej,
Joa, ik kan me voorstellen dat je hier een beetrje malend van wordt. Een vroegere kennis van ons, die heeft ook eens zo'n onzindelijke kat gehad. Die had ze op een kleine kamer gedaan, met alleen een kattenbak. Op ene gegeven moment was het beestje zo gaar, dat ze het alleen nog maar op de kattenbak kon doen. Toen hebben ze dat zverder doorgezet. Misschein is dit ene oplossing?
Groetjes, Barbara

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:39

Ze had toen toch blaasgruis? Ik zou -als ik jou was- eerst weer dat dieet aan haar gaan geven (eerst laten spoelen), want als ze gruis heeft dan is het logisch dat ze overal plast. Heb zelf ook 2 gruiskatten, weet er alles van

Ik denk toch dat Freek aan de kat moet gaan denken... Ik snap dat hij de kat niet kwijt wil, maar hier gaat je relatie nog eens onder lijden en daarbij is de kat ook niet happy. En dat terwijl het zo'n lekker ding is, ze wil gewoon lekker op schoot.

Ik denk dat je moet proberen Freek zover te krijgen dat ie kijkt naar wat eerlijk is voor de poes.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:25

Quellian schreef:
Ze had toen toch blaasgruis? Ik zou -als ik jou was- eerst weer dat dieet aan haar gaan geven (eerst laten spoelen), want als ze gruis heeft dan is het logisch dat ze overal plast. Heb zelf ook 2 gruiskatten, weet er alles van

Ik denk toch dat Freek aan de kat moet gaan denken... Ik snap dat hij de kat niet kwijt wil, maar hier gaat je relatie nog eens onder lijden en daarbij is de kat ook niet happy. En dat terwijl het zo'n lekker ding is, ze wil gewoon lekker op schoot.

Ik denk dat je moet proberen Freek zover te krijgen dat ie kijkt naar wat eerlijk is voor de poes.

Nee hoor, heeft geen blaasgruis.
DA dacht eerst inderdaad dat dat een mogelijkheid was en toen heeft ze speciaal voer gekregen en dat eet ze nu nog.
Ze is daarna op mijn werk (uithof) nagekeken maar er is niks mis met haar . Urine ook nagekeken.
En ze doet het ook rustig dagen niet.

Ja, doe hard mijn best maar Freek houd echt poot stijf. Onbespreekbaar dat de kat weg gaat.
Heb hem ook al gezegd dat dit gewoon diernemishandeling is maar hij wil er niks over horen.

Ik moet gewoon een bejaarde in dienst nemen die de hele dag op de bank mijn kat komt aaien denk ik....zucht.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:31

Laatste is een goed idee

Misschien zoekt mijn moeder nog wel een bijbaantje

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 12:47

Quellian schreef:
Laatste is een goed idee

Misschien zoekt mijn moeder nog wel een bijbaantje

Doe maar niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:37

een kat van mijn zus had hetzelfde probleem, medisch in orde verder ook niks aan de hand, probleem was echter zo groot dat ze toch besloten hebben om het dier in te laten slapen....

komt de kat eigenlijk ook buiten? zo nee dan dit gaan aanleren als het even kan, scheelt een hoop plasjes in huis...

verder nog:
als de kat ergens geplast heeft, niet boos worden en totaal geen aandacht gaan geven!
is namelijk waarschijnlijk zo dat ze dan aandacht krijgt( ja want dat wil ze toch?)
probeer het gedrag te doorbreken, plast ze ergens dat pak je haar op en zet haar in ene ruimte waar ze alleen is, niet tegen haar praten,niet mopperen, gewoon oppakken en wegzetten.

zo heb je kans dat ze plassen met alleen zijn asocieerd en dat wil ze immers niet!
met een beetje geluk moet het dan minder worden, als ze een minuut of vijf alleen gezeten heeft pak je haar op, zet haar op schoot, knuffelt haar uitvoerig en laat haar weer lopen.

probeer het eens misschien werkt het!

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:49

Inslapen is bij mijn vriendje helaas ook geen optie.....ik wil het nog van mijn eigen zakgeld betalen als hij over te halen is

Kat komt niet buiten; ook niet mogelijk bij ons.
Kat komt wel in de tuin (heb een patio-tuin in mijn huis).

Heb alles al geprobeert de afgelopen anderhalf jaar, van goed hard straffen tot negeren tot inderdaad opsluiten.
Probleem is alleen dat ik haar alleen in de toilet kan opsluiten.
Vaak kom ik er ook heel laat pas achter als ze ergens geplast heeft; als ik thuis kom uit mijn werk bijvoorbeeld; straffen, negeren of opsluiten heeft dan volgens mij ook geen zin meer.
Op heterdaad betrappen lukt maar heeeeel zelden want meestal doet ze het dus niet als we gewoon thuis zijn.
Dus als ik thuis kom en ze heeft geplast dan kan ik haar wel opsluiten maar of ze dat alleen zijn dan nog asocieerd met het plassen in huis.......ben bang van niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:11

Neem gewoon eens contact op met je dierenarts betreffende Clomicalm. Je kunt toch gewoon informatie aanvragen? Kan eventueel ook bij de betreffende farmaceut zelf: Novartis.

0165-380580

Clomicalm is niet geregistreerd voor het doeldier kat, maar heeft in de praktijk bewezen effectief te werken bij oa. sproeiende katers, vooral wanneer de onzindelijkheid gerelateerd kan zijn aan scheidingsangst.

Je hebt zo weinig andere opties huh..?

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 16:22

Ga ik doen; thanks!

niekie_luf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:24

Ik heb ook z'n poes Zo vervelend je komt thuis en voila je huis is ondergepist..

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 18:19

Jep; ga je fijn in de stoel zitten; reet nat!
Hele huis stinkt ook......komt nog een dag dat ik haar gewoon naar buiten gooi.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:22

Kun je niet een hondenbench kopen die groot genoeg is om de kattenbak in te zetten en haar daar in doen als jullie er niet zijn?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:40

Oh zo vervelend is dat. Mijn oude kat deed dat ook altijd, alleen dan rechtopstaand. Hij begon ermee nadat de hond van een vriend op verschillende plaatsen in ons huis had geplast. We hebben vanalles geprobeerd maar niks hielp. De DA zei dat het een trigger effect is, als ze het eenmaal doen is het bijna onmogelijk om ze weer te laten stoppen. Hij leeft nog steeds en heeft sinds de andere kat dood is gegaan heeft volgens mij niet meer gedaan, dus misschien ligt het aan de honden. Maar ja, die wil je waarschijnlijk niet kwijt en of het helpt is maar de vraag.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:27

Dat klopt wel wat je zegt. Een vriendin van mij haar kat begon overal te plassen nadat er een nieuwe kat bij gekomen was. OP de een of andere manier gaan sommige katten dan alles onderzeiken. Maar ik zou die honden er nooit uit doen, dan die kat maar in de bench.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:08

Heb je al geinformeerd voor bijvoorbeeld Clomicalm?

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:28

Ik heb er helaas ook zo eentje thuis....., gisteren heeft ze op mijn salontafel geplast , maar ze plast ook op schone was, vloerbedekking, bijna overal. Een stalgenootje van mij kan communiceren met dieren en ik heb haar een foto van mijn kat gegeven en daar is jammer genoeg niet veel uitgekomen, alleen dat ze zo om aandacht vraagt, maar ja mijn vriend en ik werken de hele dag dus ik kan ook niet constant bij haar zitten. Ik ga a.s. maandag zoiezo ook naar de dierenarts, kijken of die wat kan vinden, anders laat ik haar steriliseren, misschien wordt het dan minder......

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:56

Vervelend probleem, en in dit soort gevallen is er geen simpele oplossing. Het klinkt alsof jullie huishouden gewoon niet geschikt is voor deze kat. Bedenk wel (hoe frustrerend de viezigheid ook is) dat het niet de schuld van de kat is!!! (zorg dat je , ook al ben je op dat moment zelf ook behoorlijk 'pissig' , de kat ALS je thuis bent, lekker veel aandacht geeft. Wie weet helpt dat al een beetje)

Is er geen ander familielid/kennis die de kat wil opvangen, zodat de kat toch 'in de familie' blijft? Het lijkt me echt het beste als je je vriend overtuigt om een beter plekje voor DEZE kat te vinden. Als hij dit uit liefde voor zijn overleden vader doet, wat is dan beter dan die kat gelukkig te maken.

Anderhalf jaar geleden heb ik twee oudere katers uit het asiel gehaald. Na een aantal weken kwam ik erachter dat een van deze katers bekend stond als een notoire 'wildplasser'. Bij mij heeft hij echter nooit zijn plas buiten de bak gedaan. Toen hij een tijdje op vakantie moest bij mijn broer (overdag niet thuis, in het weekend veel vrienden over de vloer) is het weer begonnen: maar vanaf de eerste dag dat 'ie weer bij mij terug was (in mijn nieuwe huis) heeft ie nooit meer wat verkeerd gedaan.
Dit even om duidelijk te maken dat een kat, die zich lekker voelt ergens (en gezond is), niet zomaar overal gaat plassen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:27

Dat is een lastige situatie! Ik heb iets dergelijks gehad met mijn kater die het nodig vond om overal hoopjes neer te leggen. Je wordt er op het laatste aardig gefrustreerd van.

Beestje was natuurlijk erg aan zijn oude baasje gehecht en heeft het nu ook moeilijk en begrijpt 't allemaal niet. En negatieve aandacht (boos worden) is natuurlijk ook aandacht. Je kan als je eens een paar dagen tijd hebt proberen om zijn ruimte te vergroten. Je begint dan bijvoorbeeld in een kleine ruimte (wc/badkamer), daar doet ie 't netjes in 't bakje. Als dat goed gaat neem je er een stukje ruimte bij. Bijvoorbeeld de gang of iets dergelijks. Als dat weer goed gaat, pak je weer een stukje erbij enz. Het is even tobben met "afzettingen" maken, maar werkt vaak wel!

Probeer ook om als je thuis bent op vaste tijden een speel-/knuffelkwartiertje in te lassen, daar wennen ze na verloop van tijd ook aan!

Maar als jij echt niks voor 't beestje voelt (wat ik uit jouw schrijven opmaak), dan is het beter om een ander baasje te zoeken. Misschien kan je vriend dan nog af en toe op bezoek gaan. Het is toch veel fijner om te zien dat 't diertje het ergens naar zijn zin heeft!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:11

ik heb niet alles gelezen dus weet niet wat er precies gezegt is allemaal

ik denk dat beste manier is.. als hij het in huis doet.. totaal geen aandacht geven voor een lange tijd.. en zodra hij een dag niets doet.. hem lekker veel knuffelen ^^
misschien dat hij na een tijdje begint te snappen waardoor hij meer aandacht krijgt.
hoop dat het werkt.. of iets anders