Te dikke vis - wat zou ie hebben?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Te dikke vis - wat zou ie hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 23:02

Naar aanleiding van een ander topic over een vis, plaats ik nu hier ook mijn vraag. Krijg nl. de indruk dat hier wel vissenkenners rondzwemmen.

Ik heb een goudvis van, pak 'm beet, een jaartje of 5? Het is overigens een 'bonte' - met zwarte, wittige en oranje vlekken. Zwemt lekker met z'n oranje maatje in m'n aquarium van 20 liter, filtertje erin waar lucht doorheen borrelt. Op de bodem heb ik schelpjes en kunststof schelpen liggen.

Nu is die vis in de loop van de afgelopen 2 (?) jaar ontzettend dik geworden. En ik begin me een beetje zorgen over 'm te maken. Ik heb ze vanmiddag schoon water gegeven en als ik 'm dan een zetje met m'n vinger gaf, dan leek 't net of ie ging omvallen. Maar hij is nog wel actief met 't zwemmen. Hij heeft nu een diameter van iets groter als een 2 euro-munt.

Kan een vis last hebben van overgewicht? Of zou 't één of ander gezwel zijn? Hij is vrijwel evenredig dik. Niet dat er 'iets' aan de ene kant groeit en aan de andere kant niet. Hij lijkt wel zwanger. (oeh, krom geformuleerd, 'hij' ) Of zou hij ziek zijn geworden van de nepschelpen die op de bodem liggen? (en waarom hij dan wel en z'n maatje niet?)
De andere vis ziet er naar mijn idee gezond uit. Ik geef ze 's ochtends een beetje voer (vlokken). Het is moeilijk uit te leggen hoeveel, maar naar mijn idee krijgen ze genoeg. Ik gooi na het verschonen vaak nog wat vlokjes voer in het water maar daar kijken ze niet naar om dus dat geeft mij de indruk dat ze genoeg hebben aan een keer daags voeren.

Iemand enig idee wat mijn vis zou kunnen hebben? Want om 'm nu in een zakje of potje te doen en er dan mee naar Dr. Doolittle te gaan....

darwin

Re: Te dikke vis - wat zou ie hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:36

Is het toevallig een sluierstaart en hangt hij wel eens ondersteboven,dan kan het zijn dat hij last heeft van ter veel lucht in zijn lijf,want sluierstaarten moeten speciaal voer hebben omdat ze met vlokvoer teveel lucht mee happen aan het wateroppervlak.
In ieder geval succes ermee.

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 22:37

wat Darwin zegt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:27

en dat klinkt heel raar, maar is wel zo!!

speciaal voer halen, en niet teveel geven.

er is ook een tablet die je kuint halen bij de dierenarts geloof ik, die moet je dan oplossen in het water en dat schijnt weer goed te zijn voor ze..
even informeren bij de dierenarts....

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:35

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:31

@ Darwin, Alchemy_Goth en ellepel- Nope, het is een 'gewone' goudvis.

Thanks Missnynke! Zo ziet mijn vis er dus ook uit. Ik heb al even geGoogle'd. Hopelijk kan ie beter worden.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:37

ahhhh dat was er dus met mn visjes , mijne zijn dood gegaan, nooit geweten waarom. Ik dacht dat hij zwanger was. Slik, borrelt een schuldgevoel omhoog. RIP lieve visjes.

Maar ik heb weer nieuwe en nu van die korrels die zinken, moeten ze heel hard zwemmen om die te pakken, en deze visjes zijn nu al 2 jaar . En die andere hadden vlokken en hebben de 2 week niet eens gehaald . Visjes zijn moeilijke diertjes.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:40

Hmm, dit doet me meteen aan mijn bonte goudvis denken. Hij heeft het al een tijdje, maar niet zo extreem als op de foto's. Hij zwemt ook nog normaal, beetje vaag, al howel, hij lijkt nu weer wat slanker nu ik naar hem kijk...

Vaaaaaaage vissen

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:29

dat is dus buikwaterzucht... schoon water, zoutoplossing en druppels bij de dierenwinkel halen, proteinerijk voeren, dus krill bijvoorbeeld. In de toekomst de vlokjes voor je ze geeft even in het water dippen (dus beetje in het dekseltje van het potje en ff paar seconden onder water zetten voor je ze in de bak gooit) of zinkend voer kopen, dat kan dit soort dingen voorkomen. succes ermee..

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:06

Maar bij buikwaterzucht gaan alle schubben afstaan, net of ie gekarteld is, ik weet niet of dat bij die vis het geval is ?

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:13

het ananasgevoel ja zie het plaatje wat gepost is..

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:32

Nee, de schubben staan niet af naar mijn idee. Maar ze lijken wel groter dan normaal.

Heb vanochtend eSHa 2000 gekocht, eens kijken of dat helpt. En ik zal voortaan het voer 'voorweken'.

Bedankt voor alle tips!

ladynaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:41

hey,
ik heb ook al 4 vissen gehad die er dood aan gegaan zijn.
nu heb ik 1 oude en 1 nieuwe en ander voer en ze doen het prima.
gewoon speciaal voer kopen.
dat van mij heet excellence, speciaalvoeder voor sluierstaarten.
werkt echt heel goed
succes ermee.
groetjes ladynaomi