Ik heb een goudvis van, pak 'm beet, een jaartje of 5? Het is overigens een 'bonte' - met zwarte, wittige en oranje vlekken. Zwemt lekker met z'n oranje maatje in m'n aquarium van 20 liter, filtertje erin waar lucht doorheen borrelt. Op de bodem heb ik schelpjes en kunststof schelpen liggen.
Nu is die vis in de loop van de afgelopen 2 (?) jaar ontzettend dik geworden. En ik begin me een beetje zorgen over 'm te maken. Ik heb ze vanmiddag schoon water gegeven en als ik 'm dan een zetje met m'n vinger gaf, dan leek 't net of ie ging omvallen. Maar hij is nog wel actief met 't zwemmen. Hij heeft nu een diameter van iets groter als een 2 euro-munt.
Kan een vis last hebben van overgewicht? Of zou 't één of ander gezwel zijn? Hij is vrijwel evenredig dik. Niet dat er 'iets' aan de ene kant groeit en aan de andere kant niet. Hij lijkt wel zwanger. (oeh, krom geformuleerd, 'hij'

De andere vis ziet er naar mijn idee gezond uit. Ik geef ze 's ochtends een beetje voer (vlokken). Het is moeilijk uit te leggen hoeveel, maar naar mijn idee krijgen ze genoeg. Ik gooi na het verschonen vaak nog wat vlokjes voer in het water maar daar kijken ze niet naar om dus dat geeft mij de indruk dat ze genoeg hebben aan een keer daags voeren.
Iemand enig idee wat mijn vis zou kunnen hebben? Want om 'm nu in een zakje of potje te doen en er dan mee naar Dr. Doolittle te gaan....