mijn zus heeft een Telescoopoog-Sluierstaart vis. En ze denkt dat hij ziek is. Hij ligt af en toe heel stil, soms wel een paar uur lang ligt ie dan op zn rug. En hij heeft witte plekjes, het lijkt net alsof hij schubben verliest. Maar af en toe doet hij ook opeens weer heel normaal, gewoon zwemmen en eten enz... Mn zus wil graag weten of er iemand is die meer van deze vissen weet en die haar kan vertellen of hij ziek is of niet, want er zit nog een vis in de kom en ze is bang dat die ook ziek word...
Misschien witte stip jaa... maar wij hebben ook een goudvis en die mist gewoon schubben, oftewel witte stippen. Geen ziekte is 't, hij leeft nu al 2 jaar met die witte stippen En de goudvis die er bij in zit krijgt 't ook niet
Nee, dat ondersteboven zwemmen wijst eerder op zwemblaasontsteking en dat is een typisch verschijnsel bij die bolle dikke sluierstaarten.
Wat in ieder geval iets helpt, is bij het voeren voortaan het voer niet meer te laten drijven maar het meteen te laten zakken, zodat de vis bij het happen naar voer geen lucht meer naar binnen krijgt.
Dit gaat namelijk in de zwemblaas zitten en vandaar dat ze zo ongelukkig blijven drijven. Dat is het nadeel van die rassen. Daarom zou ik zelf liever voortaan voor een gestroomlijnde goudvis zoeken (ook daar heb je sluierstaarten onder) en die hebben daar nooit last van.
yep, een vissenkom. Daar ga je al. als je nu eens een vierkante bak neemt, of een rechthoekige, krijgen ze een betere overlevingskans. Een ronde kom is namelijk niet goed voor een vis, voor het orientatie vermogen. DAarbij kun je de kom eigenlijk maar half vol doen. Doe je er meer water bij, dan wrodt het wateroppervlakt te klein t.o.v. de watermassa eronder. Op het wateroppervlak vindt namelijk zuurstof uitwisseling plaats voor in het water en dat moet natuurlijk voldoende zijn.
ja, mijn lieve visje 'Haaiehapje' is dood... Het was zo zielig toen hij daar zo lag bah ik moet er maar niet teveel aan denken he, maar gelukkig heb ik alweer andere visjes in zijn plaats