een kat erbij, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

een kat erbij, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:19

Ik heb nu Loekie een woeste kater van 4 maanden oud. hij kan zich erg goed amuseren alleen en hij lijkt erg gelukkig te zijn...

nu is mijn vraag zal ik een vriendje voor hem halen of niet? ben gewoon zo bang dat het fout gaat. Loekie zit namelijk al een hele tijf alleen, ik heb hem uit het asiel en daar zat hij ook alleen.

ik weet het nog niet zeker, ik twijfel heel erg... vooral omdat loekie zo mensgericht is eigenlijk en hij moet normaal niks hebben van andere beesten.

wie heeft er tips????

lindsey

Re: een kat erbij, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:28

Aan het assiel navragen of hij daar altijd alleen heeft gezeten en of hij daar wel met de andere katten overweg kon.

Niet alle katten vinden het leuk om met een andere kat samen te wonen sommige blijven iedere keer vechten om de rangorde te bepalen.

Als je er een andere kat bijneemt is het het beste om ze eerst apart in een kamer te zetten en dan na een tijdje omdraaien zodat ze elkaars geur kunnen ruiken pas daarna bij elkaar laten.

Dit kun je ook het best zo snel mogelijk doen want jonge katten wennen makkelijker aan een andere kat dan een oudere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:35

hij heeft daar altijd alleen gezeten, hij is erg fel en reageert ook zo naar andere katten. daarom zat hij daar alleen, ze durfde het niet aan. is er iets mis mee als een kat alleen gehouden wordt?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:46

Als ze bij het asiel de kat niet bij andere katten durfden te zetten omdat hij fel reageert op andere katten denk ik dat je beter niet nog een kat kan aanschaffen.

Sommige katten doe je daar geen plezier mee.

Had zelf altijd 2 katten omdat dit me gezelliger leek voor de katten.
Ging ook erg goed samen. Toen de ene overleed vond ik het zielig voor de ander dat ze alleen achter bleef en heb een andere kat er bij genomen.

In het begin erg spijt van gehad want ze bleven behoorlijk lang vechten. Nu laten ze elkaar met rust maar heel af en toe als ze beide op dezelfde plaats willen gaan liggen vechten ze nog.

Mijn oude kat is in ieder geval niet blij dat er een nieuwe is bijgekomen.

xilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:11

Je zegt dat hij het prima naar zijn zin heeft..dus een tweede kat lijkt me overbodig (tenzij je zelf nog een diertje wil natuurlijk )

Wij hebben ook altijd 1 kat gehad... Geen probleem. Toen hij een jaar of 15 was, wilde wij nog een katje erbij en hebben een jong katje van 8 weken bij ons in huis genomen. Dat ging echt prima, onze oude kat leefde helemaal op en kon zo nog 4 jaar door!! En dat terwijl hij toen echt al bijna op was!
Nu hebben we weer een nieuw katje... maar ondanks dat de andere kat altijd samen heeft geleefd met een ander, was ze er absoluut niet blij mee! Ze draaide zich gewoon om.. en als we haar alleen al aankeek vloog ze ons al aan

Dus ja.. soms kan het een kat goed doen, maar soms ook niet (ookal leeft hij zijn hele leven al samen met een ander)
Hoewel hij erg fel is op andere dieren, kan hij het misschien wel leuk vinden om een maatje te hebben waar hij lekker mee kan ravotten! Dat doen die van ons ook

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:14

4 máánden??? Da's zelf nog een kitten hoor, da's geen woeste kater. Hij weet heus nog wel hoe zijn moeder eruit zag en zijn broertjes en zusjes. Ik zou er een rustige volwassen kat bij nemen. Van 2 kittens kun je wel eens een beetje gek worden;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:42

hij is een weesje, dus mama??? wat is dat? mama was een mens en dat merk je ook verdomde goed aan hem...

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:39

Ik heb zelf 2 kittens, eentje van een half jaar oud, en eentje van 13 weken. Gaat echt super samen, zijn grote vriendinnetjes.
Maar ik jouw geval zou ik het absoluut niet doen, het asiel geeft dat niet voor niets aan.

xilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:51

Anzjuhlaa schreef:
hij is een weesje, dus mama??? wat is dat? mama was een mens en dat merk je ook verdomde goed aan hem...

Een kat kent zijn eigen soortgenoten wel hoor! Misschien is het juist goed..omdat het een weesje is! Leert hij ook katachtige dingen

Wij hadden ook een weesje! Gedumpt! En opgevoed door de mensjes.. en hij deed onze oude kat gewoon na! Prachtig!

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:56

Mijn zus heeft vorig jaar ook een kat uit het asiel gehaald. De kat was toen naar schatting een jaar. De mensen van het asiel zeiden dat de poes niet met andere katten kon. Mijn zus is eigenwijs geweest en heeft na enige tijd toch een kitten erbij genomen. Het is nu dikke pret en het zijn dikke vriendinnen!

In het asiel voelt een kat zich misschien bedreigd door andere katten, wanneer ze een eigen huis hebben kunnen ze wel eens heel anders reageren.

Als ik jou was zou ik het proberen, maar wel alleen als je, mocht het niet goed gaan, een goed adres achter de hand hebt voor de nieuwkomer.

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:12

Wil je eigenlijk een tweede kat voor je kat, of omdat je het zelf leuk vindt?
4 maanden is echt nog erg jong, je katje is nog volop vanalles aan het leren en ontdekken. Als je er nu een maatje bijzet, heb je een kans dat het goed gaat. Probeer je het over een paar maanden: grote kans dat het dan niet meer lukt.
Als je nog een tweede kat besluit te nemen, kun je denk ik het beste een kitten kiezen. Die zijn toch iets speelser en 'flexibeler'.
Als jouw kat dominant is, kun je het beste een minder dominant maatje uitzoeken (logisch ) Je kunt dan bv. de afspraak maken met de vorige eigenaar (asiel) dat je het probeert, en mocht het niet lukken dat je de kat terug kunt brengen.

Of je het voor je kat per se moet doen, denk ik niet. Wij hebben altijd heel veel katten gehad, en die waren meestal niet zo blij als er weer eens een nieuwe bij kwam. Uiteindelijk hadden we er nog 1 over, en die was toen gelukkiger dan ooit.

Ik heb nu twee katten, maar een tijdje geleden moest er eentje een nachtje bij de dierenarts blijven. Kat nr. 2 heeft genoten van de extra aandacht!

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 17:14

Het hangt trouwens ook af van jouw levensstijl. Kan de kat niet naar buiten, en ben je vaak weg? Dan is het wel gezelliger om een maatje erbij te nemen...

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:36

Als Loeke zo tevreden is, zou ik er geen andere kat meer bijhalen! katers zijn erg dominant..

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:11

Ik heb een poes (2jaar)en we hebben een keer nog een poesje van 13 weken erbij gedaan, nou dat ging dus totaal niet. steeds naar elkaar blazen enzo. We hebben het weekend aangekeken en mochten hem terug brengen als het niet ging. Nu hebben we een ander erbij geprobeerd van 8 weken en dat gaat echt goed met elkaar.