Zwerfkat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dragonforce

Zwerfkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:13

Ik neem steeds vaker de trein als openbaar vervoer en kom een zwart/bruine zwerfkat tegen.

En hij wilt altijd geknuffeldt worden. Vandaag heb ik ook 30/45 minuten bij hem gezeten en geknuffeld.

Maar aangezien ik al 2 konijnen heb wil ik niet nog een huisdier. Maar is het verstandig om wat lekkers voor hem te kopen?

Ik kan natuurlijk zo een kat niet zomaar links laten liggen, dat kan ik gewoon niet. maar ik wil hem wel wat lekkers geven. maar of dat ook verstandig is weet ik niet :S.

Kan iemand me helpen?

SummerRemedy

Re: Zwerfkat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:14

Vast wel, ik denk dat er wel meer zijn die hem wat geven?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:15

Hoe weet je zo zeker dat het een zwerfkat is. De meeste echte zwerfkatten zijn zwaar mensen schuw

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:20

Hebben katten normaal niet iets om hun nek? een bandje?

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:21

Nee, die van ons niet. Te gevaarlijk, de kans dat ze ergens achter blijven haken is vrij groot

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:24

aaahh ok.

Ik weet niet zoveel over katten en honden. ben ook meer een konijnen liefhebber.

Maar dacht dat deze kat een zwerfkat was. Tis iniedergeval wel leuk om een dier te zien die met je wilt spelen. ipv van je wegrent op het moment dat je kijkt (tenzij je een snoepje geeft)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:26

Onze katten ook niet hoor. En sommige katten zijn écht slim om lekkers of een knuffel te krijgen.

Op zaterdag staat er bij m'n ouders in de buurt een viskraam. De kat van m'n ouders gaat daar al 's ochtends vroeg zitten, elke zaterdag, nog voordat de viskraam er is. Hij blijft er de hele dag en doet zielig en geeft mensen kopjes, en tja, van iedereen krijgt ie wel een stukje vis! En dat is écht geen zwerfkat hoor.
Als een kat mager, vies en een slechte vacht heeft is het een ander verhaal, maar in NL zijn er amper nog zwerfkatten.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:27

Mijn kat heeft ook geen bandje en loopt ook gewoon met iedereen mee enzo. Is het diertje mager of dat niet? Anders zou je een keer in die buurt navraag doen of iemand het diertje kent ofzo.

dragonforce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:29

nou het is zeker niet mager. dat zeg ik je wel.

Maar zijn vacht is niet echt schoon.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:37

naar asiel brengen mss? en anders maak je een topic bij beestenboel, mss is er iemand anders op bokt die 'm wilt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:41

hasten schreef:
naar asiel brengen mss? en anders maak je een topic bij beestenboel, mss is er iemand anders op bokt die 'm wilt.

Dat lijkt me nou niet echt heel slim
Stel nou dat het van iemand is.

Ik zou in de buurt gaan rondvragen of iemand dat kat kent.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:44

die vieze vacht kan ook komen omdat hij net in het zand heeft gerold. doen mijn katten ook vaak en die zien er echt niet uit...

een echte zwerfkat is inderdaad heel erg bang voor mensen omdat hij daar eigenlijk geen contact mee hefet en ze zijn altijd wel erg mager...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:04

Het lijkt mij geen zwerfkat. Maar gewoon een schooier die bij iedereen om eten bedelt en 's avonds weer naar huis gaat om nog meer eten te krijgen.
Maar, je kan natuurlijk even rondvragen voor de zekerheid

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:42

Het klinkt idd niet als een zwerfkat.

Zelf zou ik 'm niet voeren... Ik heb dan wel 2 katten en ik zou zo een 3e in huis halen die het moeilijk heeft of had, maar het lijkt me niet dat deze kat echt zwerft. Een zwerver is ook trouwens niet aan te raden als huiskat tenzij je ze erg jong in je bezit krijgt - zoals ik de mijnen. Iig, als je gaat voeren heb je kans dat ie zich echt op het station gaat richten en niet meer naar huis toe gaat.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 23:23

hmmz ja da's waar

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 00:12

Niet alle zwervers zijn schuw, sommige zijn van huiskat af gedaan naar zwerfkat door de eigenaren. Zo had ik een rood witte kater die hondsbrutaal binnen kwam zetten en gewoon naar zolder liep om te eten, ik heb er een bandje om gehangen nadat dit ruim een week a 2 weken gaande was (met elastiek of noodsluiting kunnen bandjes geen kwaad!) en in het kokertje een briefje gestoken met "Is dit Uw kat? Hij loopt regelmatig bij mij naar binnen om te eten. *plus naam en telefoonnummer*"
Daarna werd ik gebeld door een vrouw die me vertelde dat het ook niet haar kat was en hij ook bij haar naar binnen liep om te eten Ik heb hem op laten halen door de dierenambulance en na een maand had hij een nieuw plekje.
De andere niet schuwe zwerf kat was door mijn openstaande keuken raam naar binnen geklauterd (had geen kattenluik dus deed het raam in de keuken naar de tuin open) en boven op mijn slapende ex-man gaan liggen!! Die dus enorm schrok toen het wel erg mager aan voelde en niet de normale huis poes bleek. Was een zwart vel over been scharminkel met plukkerige vacht, die is toen ook mee gegaan met de dieren ambulance.

Dat terwijl mijn katten dus zo ver mogelijk uit de buurt bij vreemden blijven

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 03:41

Tomaatje schreef:
Nee, die van ons niet. Te gevaarlijk, de kans dat ze ergens achter blijven haken is vrij groot

Ik heb die van mij bandjes omgedaan die geheel elastisch zijn, kunnen over hun hoofdjes heen als ze ergens achter blijven haken. Daaraan zit een adreskokertje (chippen is wel handig maar ik denk dat mijn buurtgenoten nog eerder een nulzesnummer in dat kokertje bellen als ze ze aanrijden dan dat ze het nr van de dierenambu in hun telefoon hebben, vandaar.)
Aangezien een van de katten erg druk en bewegerig is, is hij vaak zijn bandje kwijt..

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 07:48

Je kunt ook onderscheid maken tussen wilde katten en zwerf katten.

Wilde katten kennen geen mensen, en die kan je ook echt niet aaien of wat dan ook. Die zijn echt wild

Zwerkatten zie ik dan meer als katten die gedumpt zijn, weggelopen zijn of noem maar op. Die kunnen ook heel schuw zijn maar zijn wel hanteerbaar omdat ze mensen gewend zijn.

Katten staan er ook om bekend dat ze nogal eens meerdere huizen hebben waar ze gaan eten Als je echt denkt dat het een zwerver is kan je hem beter naar het asiel brengen. Daar moet hij dan twee weken blijven voor als een eventuele baas zich meld. Daarna kan er een baasje gezocht worden.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:41

Bandjes zijn echt wel gevaarlijk, ook al zijn ze van elastiek.

Onze katten hadden allemaal een bandje om die helemaal van elastiek waren. Een kat kwam niet meer thuis. Na 4 weken zat ze weer voor de deur. Pootje door het bandje, en bandje was helemaal ingegroeid. Ze moest meteen naar de dierenarts om geopereerd te worden, want onder dat bandje was de huid helemaal weggerot.

Meteen alle bandjes afgedaan.

Bandjes zijn echt gevaarlijk. Als je ze een bandje omdoet om te laten zien dat ze al een eigenaar hebben, kan je ze beter laten chippen. Daar worden ze altijd op gecontroleerd als ze bij een asiel of dierenarts belanden.

angelfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:51

Mijn kat draagt ook geen bandjes, die heeft een chip.
Ziet ie er verzorgd uit, is hij mager?
Misschien is het gewoon een kat die veel buiten is.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:07

@MarianneR, mijn kat draagt een bandje dat onder druk los springt dus geen elastiek en is lichtgevend in het donker.

SuPerPrIl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:10

jah tuurlijk kan je die kat lekker wat te eten geven, hij zal toch ook wel eens honger hebben, als je hem iets wil geven moet je dat gewoon doen, katten zijn zooww lief(L)ik heb zelf ook een superlieve kat xxx

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:20

Gewoon doen...

- het kan zijn dat dat beest niet meer naar huis gaat als je 'm voert
- en veel belangrijker: wat als ie een speciaal dieet heeft ivm bv darmproblemen? Nierproblemen?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:43

hasten schreef:

Denk niet dat ik hier blij mee zou zijn als katteneigenaar.
De kat ziet er goed uit zeg je (niet mager) dan is het dus geen straatkat en zal ie vast wel van iemand zijn.

Die van mij dragen bandjes maar ik kan om de paar weken een nieuwe kopen omdat ze hem kwijt zijn (godzijdank gaan ze teminste los als ze ergens aan blijven hangen) heb dr nu één die met een klein beetje druk al open schiet die ik wel vertrouw om hun nek.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:56

AM > BB