Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Desiree schreef:Je kunt denken in beelden en denken in woorden. Als het om het laatste gaat, is het vaak redeneren. Er is met chimpansees aangetoond dat ze dat tot een bepaalde hoogte wel kunnen nadenken. Ze kunnen bijvoorbeeld gereedschap gebruiken om iets te bereiken. Bijvoorbeeld een mierennest, daar past hun vinger niet in. dan pakken ze een stokje, steken ze dat er in en dan komen er mieren aan en dan likken ze dat stokje op.
Ook beelden die logischerwijze na elkaar opvolgen in een bepaalde volgorde (associaties) is eigenlijk een vorm van denken. En die komt OOK heel veel bij mensen voor. Want ga maar eens na, je denkt lang niet altijd alleen maar in woorden.
Ik geloof wel dat dieren tot een bepaald niveau kunnen denken. En ze hebben ook onderling verschillende capaciteiten om te denken. Zo zie ik bij mijn paarden duidelijk verschil in vermogen van denken, iones denkt veel meer na dan paddy met het gevolg dat hij het "probleem" rustig oplost, en paddy in paniek raakt, helemaal niet nadenkt en iets impulsiefs doet wat meestal ook gewoon stom is.
Ik geloof ook dat meer dan de helft van wat mensen denken ook aangestuurd is door associaties, beelden en instincten, NET als bij dieren. Want mensen zijn immers OOK dieren.
Mist schreef:Er is een oud engels gezegde: Horses do think ! not very deeply perhaps, but enough to get you into al lot of trouble.
Mijn (nu) 18 jarige heeft het eens gepresteerd om, terwijl ik in de bak met Mist aan het rijden was (en ze wilde daar altijd bij zijnlekker irritant wezen) om op de mesthoop te klimmen, en zo in de bak te springen, dat was echt een heel berekende actie, ze was toen zelf niet ingereden. Dat vind ik wel een heel aparte manier van handelen voor een dier dat geen "problemen" op kan lossen.
Verder weet dit paard dat je de handvaten aan schrikdraad gewoon in je mond kunt nemen en zo het hek open kunt makenmaar dat is gewoon na-apen.
En heeft ze eens, terwijl mijn vader stond te kijken (die hier dus niet in gelooft !) ik heb het zelf niet gezien: toen het begon te regenen, de stal ingelopen en de deur achter zich dichtgetrokken ??
Desiree schreef:en dan nog iets: van de week stond in de krant dat dieren ook depressief kunnen zijn. Ze kunnen angstig zijn, agressief, dwangneuroses hebben of extreem lusteloos zijn. Er staat o.a. een verhaal in beschreven van 2 katten waarvan 1 dood ging. De ander is daarna wekenlang de vensterbank niet meer af gekomen.
Ik denk dat dat het dier een rouwproces door heeft gemaakt, en voor een rouwproces moet je je realiseren dat je iets verloren hebt waar je aan gehecht was.
In Groot Brittannië zouden meer dan 80% van de dierenarts huisdieren behandelen voor depressies. Ook in Nederland zou er een toename zijn van het aantal katten en honden met psychische problemen, waardoor het aantal gedragstherapeuten voor huisdieren enorm gegroeid is.
KimBalaa schreef:
Net als mijn pony, die heeft 1 keer gehad dat 'ie het hoorde dat de stroom eraf was, dat hij onder de draad door kon. Dus nu elke keer al sde stroom eraf is, kruipt hij er onder door. Maar dat is een kwestie van een soort 'ontdekken', niet van logisch nadenken. Denk ik
missnynke schreef:KimBalaa schreef:
Net als mijn pony, die heeft 1 keer gehad dat 'ie het hoorde dat de stroom eraf was, dat hij onder de draad door kon. Dus nu elke keer al sde stroom eraf is, kruipt hij er onder door. Maar dat is een kwestie van een soort 'ontdekken', niet van logisch nadenken. Denk ik
paarden hebben tastharen, daarmee kunnen ze voelen opf er stroom op de draad staat, zonder een schok te krijgen.
Af en toe lees ik op bokt ook van die zogenaamde readings van paranormale lui, waarin uitgelegt wordt welke gevoelens het paard heeft, wat hij graag doet, wat hij voor herrineringen heeft en wat voor schoenen iemand aanhad.
Daar geloof ik dus echt geen snars van