ervaringen met duivenjong?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Acilon

ervaringen met duivenjong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 09:14

hoi allemaal!

ik heb gisteren een klein duivenjong gevonden in de piste, uit het nest gevallen

nu ben ik aan het proberen dat beestje bij te houden tot het zelfstandig genoeg is. maar ik weet niet superveel over duiven enzo..

enkele maanden geleden hebbenwe nog een duivenjong opgevoed, dit was wel iets groter dan het mijne.. die hebben we brood geweekt in water gegeven, en op een dag gingen we hem halen in een box waar hj zat, en vloog hij gewoon weg

dus die heeft het gehaald op basis van bruin brood en melk.

nu is mijn vraag of iemand meer ervaring heeft, of misschien tips?

persoontje in kwestie heeft deze nacht op een verwarmd kersenpitkussentje geslapen
hij is erg energiek en gisteren had hij al een hele boterham op!

bedankt

ellepel

Re: ervaringen met duivenjong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:52

eigenlijk geen brood gaan geven, teveel is helemaal niet goed voor duiven.
hoe oud schat je hem? zitten er al veren aan?

duivenvoer gaan halen morgen bij de dierenwinkel, samen met ei-voer.
ei-voer maak je een beetje nat en dat geef je dan aan de duif, als hij al wat zelfstandig is kan hij gewoon ook duivenvoer eten.

ik heb zelf een die ik kreeg vanaf dat ie 6 dagen was, die was nog helemaal kaal, en voerde ik dus met ei-voer....
aantal keer per dag, zo om de twee uur, snachts hoeft in principe niet, dat je hem warm houd is heel goed, andere een warme lamp erboven zetten kan ook heel goed.
duive voer dus ook gaan geven, vanaf dat ze veertjes krijgen gaan ze dit wel eten, gewoon in een bakje aanbieden en kijken of het lukt..

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 10:06

bedankt ellepel!

ik schat hem dan ook ongeveer zo oud, hij is idd helemaal kaal en heeft enkel gele veertjes..

hij kan dus totaal niet zelfstandig eten maar zit wel te pikken in mijn hand om hem te voeren.. hoe gaf jij dat eivoer dan? met en spuitje ofzo?

even een foto:
Afbeelding

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:53

Zo op de foto te zien is het een duif van ong. 12 dagen oud. Duivenvoer kan ze dus nog niet eten.
Je kan de duif heel gemakkelijk zelf groot brengen met Brinta. Je moet er een papje van maken (Brinta en water) en met een spuitje voeren. Maak het papje niet te lopend. Wanneer de duif gegeten heeft kan je duidelijk een krop voelen. Deze krop moet leeg zijn voor je weer eten geeft. Onder de Brinta kan je wel een beetje eivoer mengen en als je het heel goed wil doen ook een beetje Gisto-cal.
Wanneer de duif iets ouder is kan je duivenvoer kopen. Je moet de duif nu ook weer leren hoe ze graantjes moet eten door zelf met je vinger op de graantjes te pikken.
Succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:37

ik zou toch echt ei-voer gaan kopen lijkt me beter dan brinta
is speciaal voor jonge duiven, vraag even in de dierenwinkel. ik gaf t de mijne met een spuitje maar met een klein lepeltje wil t ook wel.

als ze wat ouder worden meng je af en toe wat granen door t eivoer heen zo leren ze vrij snel zelf te eten.

verder wel wat austria zegt klopt ook helemaal.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 11:48

bedankt allemaal, ik ben deze morgen om meel geweest voor duivejonkies, straks proberen! dus niet te lopend?

en moet hij dan nog apart water krijgen of heeft hij genoeg met het water in dat papje?

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 23:10

hij heeft genoeg met het water in dat papje, wanneer hij zelfstandig graantjes gaat eten moet je hem ook een schaaltje met water geven.
Veel plezier nog met je duivenkind en laat nog maar eens weten hoe het ermee gaat.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 11:06

dank je

wweet je ongeveer wanneer hij zelfstandig zal gaan eten?

hij heeft trouwens zijn eerste veertjes al!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:29

zelfstandig eten is een beetje uitproberen, zodra de veertjes hem helemaal bedekken kun je hem wat graantjes aanbieden, eerst doe je ze bij je papje in en later geef je die helemaal

ik was met mijn duivenjong wat te laat hahahah, die at met 2 maanden nog uit een lepeltje

ze moeten t echt leren, gewoon volhouden,komt vanzelf, en idd t water in t papje heeft hij genoeg aan, je kunt een klein bakje water in zijn hokje hangen, wel uitkijken dat hij er niet in kan vallen( kan ie ook nog verdrinken)

dit is de mijne nu:
Afbeelding

die is inmiddels alweer 12 jaren oud.

Austria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:02

Met vier weken kan hij beginnen zelfstandig te eten en drinken. de ouders stimuleren hun jongen om zelftstandig te eten door in het voer en water te pikken. Dat zal jij dus zelf moeten doen door met je vingers te "pikken".

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 14:07

ok thanks!!

waauw mooie duif ellepel! ik ging net vragen, wat doe je er dan mee als hij volwassen is jij hebt hem dus nog steeds..

zit hij los in de tuin ofzo of hoe doe je dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:41

de mijne is een tortelduif he?
goochelaars duifje of lachduif worden ze ook wel genoemd. vanwege het lachende geluid dat ze maken.

overdag in een voliere en snachts zit hij binnen in een hokje, hij kan niet meer zo goed tegen de kou, dus heb hem snachts gewoon binnen.

vliegen doet hij niet veel, meestal nog scheef ook, een van mijn katten heeft hem ooit te pakken gehad, en sindsdien is zijn vliegvermogen niet zo denderend....

nou ja, hij denkt in ieder geval volgens mij dat hij mens is, t liefst zit hij op mijn arm en zit de hele tijd naar me te koeren alsof ik echt "zijn"vrouwtje ben......

ik heb ook wel jonge postduiven gehad, die heb ik gewoon bij een duivenmelker gebracht als ze oud genoeg waren...

alleen deze mocht blijven

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 11:44

pfft, ik zit met een probleem... ik vertrek deze midag tot morgen naar vriendinnen, en mijn duif weigert voedsel te eten als iemand anders dan mij dit geeft... alsof ik zijn mama ben... hij moet nog maar mijn vingers zien en hij doet zijn bekje al open en hij weigert alle medewerking bij mn zus.. helaas moet ik dit weekend een heel weekend weg...

laten we hopen dat hij zoveel honger krijgt dat hij wel zal moeten eten?

*zucht*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:38

gewoon dwingen.

bekje open maken en de goede hoeveelheid erin doen, dan eet hij wel.
uitkijken dat je t niet te ver naar achter propt, dan kan hij erin stikken.
en mochtd at niet lukken..
tja dan hoop ik dat ie honger krijgt....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:40

Idd gewoon bekkie even opendoen. Ik heb er ook al eens eentje grootgebracht met Brinta en een spuitje. Was nog een stukje jonger dan die van jou.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:45

Ik heb ook geprobeerd een duif groot te brengen. Is niet gelukt door vitaminen te korten. Wat vaker voorkomt. Bij de dierenarts zijn hiervoor tablettjes te krijgen. Die ksoten haast niks. Die van mij kreeg kromme poten enz. Kon niet eens meer recht opzitten. Heeft nog extra vit. injecties gehad. Maar heeft niet meer mogen batten. Die van mij was 2 weken oud en wou ook nog niet zelfstandig eten. water diende ik toe met een spuitje

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:40

ok, worst case scenario, daarnet was hij dus effectief aan het stikken... zijn papje bleef steeds aan z'n keeltje hangen tot hij ineens niet meer ademde of piepte...

snel met een achterkant van een lepel beestje verlost van dat eten..

nu heb ik dus zelf enorme schrik gekregen, vroeger at hij dus zo echt zo met hopen... heb direct al het brood gemixed en het is nu een vloeibaar papje dat ik met spuit kan geven.. maar nu heb ik schrik om het in zijn longen te spuiten...

*zucht*

en het ging net zo goed..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:09

moeilijk he?

idd, weet niet wat je nu precies voert, maar wel eventueel aanvullende vitamines erbij gaan geven...

de mijne liet ik zelf pakken, hij gaf zelf wel aan hoeveel hij wilde.
ik deed iets vaker kleine beetjes..

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:49

Ik kreeg van een vriendin nog een tip:
met je nagels het hulsje van de beginnende veertjes afhalen!!!
Doen ze normaal tegen nestgenoot aan maar dat is nu niet mogelijk!!

Probeer ook granen en zo! Das beter. Beetje weken in water.

Misschien heb je er wat aan....

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:10

ik geef geweekt brood, gemengd met zaadmeel..

pffft hij eet echt amper iets... en hij zelf neemt amper nog initatief om te eten, hij pikt wel maar doet niet zo vaak zijn bekje meer open..
normaal eet hij mijn hand bijna op klapperend met zijn vleugeltjes.

misschien heb ik zijn keeltje even pijn gedaan toen ik dat eten er moest uithalen... dat kan ook

maar het blijft plakken in zijn bekje, mama zei al van droog meel te geven, zonder brood, maar is hij niet te jong?

zelf pikken doet hij absoluut nog niet.

het is idd moeilijk Ellepel...maar ik ben er echt al zo aan gehecht..pff

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 08:10

gisteren heeft mn vriend hem gevoerd en heeft hij vel gegeten, en nadien hebben we hem onder een rode kuikenlamp gezet... hij knapte weer wat op... deze morgen heb ik hem helaas dood terug gevonden..

bah , arm diertje...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:31

Je hebt hem in ieder geval een kans gegeven anders was hij zeker ook doodgegaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:19

ah...wat sneu!!!!

je hebt je best gedaan hoor!