Kat plast alles onder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Kat plast alles onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 00:12

Misschien heeft iemand iets dergelijks meegemaakt en een oplossing? De kat van mijn broer is een lieve schat uit het asiel (was 7 maanden toen ze haar kregen). Er was nooit ieta aan de hand tot ze verhuisden van flat naar rijtjeshuis. Een week na de verhuizing (7 maanden geleden) is mijn schoonzus bevallen va dochtertje. Sindsdien plast de kat overal. Zelfs op de schoot van mijn broer. Ze plast het bed vol, op de kussens, op de gordijnen, op de bank, het houdt niet, op. Dierenarts kan niet vinden en is niet medisch. Het zijn teveel plekken om folie aan te brengen of vervelende smeersels ed. Ze willen haar echt niet kwijt of terug brengen naar asiel, maar ze zijn nu wel ten einde raad. Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen?

Rosita

Re: Kat plast alles onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:31

Poe hee, verhuizing, baby erbij........

De hele wereld van die kat staat op z'n kop! Erover praten kan hij niet, toch wil hij zijn ongenoegen kenbaar maken. Weet jij een betere oplossing dan dat waar hij nu voor kiest? 't Is niet leuk maar wel begrijpelijk toch?

Laat ze maar proberen de kat weer wat houvast en duidelijkheid te geven. Beetje extra aandacht, stukje qualitytime met poeslief bijvoorbeeld.

Het plasgedrag vooral niet gaan 'bestraffen'. Misschien de ruimte in huis wat beperken, slaaapkamer dicht!

Je schrijft nergens hoelang ze de poes al hebben maar laat ze het maar een beetje tijd geven. "Moet" de kat nu ook naar buiten wat ze voorheen niet deed? Dan kan de situatie met de buurtkatten ook wel eens onplezierig zijn? En nogmaals, erover praten kan zo'n katje niet........

Maar plezierig is anders, ook dát kan ik me voorstellen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:29

in elk geval de nieren laten nakijken op blaasgruis!!
als een dier daar last van heeft plast het ook overal.

krijgt het nog wel de aandacht die het eerder kreeg?
denk dat daar idd het grootste probleem zit, dus wat rosita al aangeeft..

geef de kat zijn gewone aandacht weer!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:52

Je hebt een bepaald middel (is duur, en weet de naam zo niet, bij interesse kan ik daar achterkomen) die moet je door je huis heen spuiten. Daar zitten fermonen (of zoiets) in, waardoor het huis voor je kat, al naar kat ruikt, en hij dus niet hoeft te plassen om zijn geur te verspreiden. Het schijnt heel goed te werken, en je hebt er zelf dus geen last van. Je zou het dus eventueel een keer kunnen proberen.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:02

hoi,
de poes is hoogstwaarschijnlijk erg jaloers.
ik neem aan dat de dierenarts ook een urinetestje heeft gedaan voor blaasgruis.
als dat goed was dan is ze echt jaloers.
zoals eerder gezegd geef haar speciale aandacht en probeer alles verder voor de poes zoveel mogelijk hetzelfde te houden als voorheen.
de verhuizing zal ook mede factor zijn.
ik weet niet of de poes gestereliseerd is maar anders heb je grote kans dat het goed werkt.
verder kun je van bijv vsm druppels halen die je in het water kan doen.
grote bak 7-10 druppels.
plantival heet dat.
succes.
wil je meer weten pb me maar

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:04

Dat wat Wendy-Kila beschrijft, kan je ook in het stopcontact doen, dacht ik; dan hoef je niet te spuiten.
Ik weet ook zo gauw de naam niet, maar als je het omschrijft weten de meeste speciaalzaken meteen waar je het over hebt.

Plassen is idd meestal een teken van ongenoegen; wordt de kattenbak genoeg schoongemaakt, kan de kat er makkelijk bij, net als vroeger in de flat?
Ik denk ook dat de kat zich idd 'bedreigd' voelt door de komst van de baby en de verhuizing.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:23

Feliway hebben jullie het over, is zeker de moeite van het proberen waard maar wel ondersteunend. Wat ook een mogelijkheid is om contact op te nemen met een kattengedragsdeskundige. Via www.tinley.nl kun je die vinden. Niet geschoten is altijd mis?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 11:41

Dank jullie wel tot zover. De dierenarts kon inderdaad niets medisch vinden. Ze heeft voor de verhuizing anderhalf jaar gelukkig en zindelijk geleefd, maar daarna ging het mis. Extra aandacht is er al volop, maar alles hetzelfde laten is wel erg moeilijk, want de baby kan niet terug gestopt worden en de verhuizing ook niet teruggedraaid. Ze doen wat ze kunnen, maar het is voor de kat blijkbaar niet genoeg. Ze willen haar niet terug brengen, maar elke dag een ondergeplast bed, wasmand en gordijnen worden ze erg wanhopig van...

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:49

ja ik ken het probleem dus zelf ook.
plantival is zeker aan te raden.
feliway hielp bij ons absoluut niet en daar heb ik vaker zulke reacties over gehoord maar wie weet bij hun wel.
ik snap uiteraard dat niet alles hetzelfde kan blijven en ik bedoelde oo kniet dat de baby weg moest en de verhuizing terug draaien.
dat lijkt me logisch en zal ook echt niet meer gaan werken als het wel had gekund.
ik bedoelde eigenlijk dezelfde kattenbak en vulling,net zo vaak schoonmaken,zelfde reinigingsmiddel gebruiken,zelfde voer in zelfe bakjes,en qua aandacht en omgang toch zoveel mogelijk zoals het voorheen was.
dus werd er altijd een uur met de poes gespeeld probeer dat dan nu ook weer te doen.
en een gedragstherapeute is ook goed maar die zal tot dezelfde conclusie komen maar die heeft misschien meerdere oplossingen.
ik weet trouwens dat je met bach remedies ook veel kunt bereiken.