Kittenopvoedingsvraagjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kittenopvoedingsvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:39

Mijn lieve zwarte monstertje (katertje van 9 weken) is ondeugend. Zo af en toe pakt hij met twee klauwtjes mijn arm vast en dan bijt hij. Niet echt hard, maar wat bedoelt ie hier nu mee. Is het speels of is het uittesten wie er dominanter is? Ook tilt hij regelmatig zijn klauwtje op en wil ie me een tik uitdelen. Hij is hier behoorlijk hardnekkig in.

In navolging van mijn grote poes ben ik nu begonnen met Natural Kitmanship en heb ik ook maar mijn hand opgetild en hem een (gedoseerde) tik terug gegeven. In eerste instantie probeerde hij het nog een keer, maar ik heb hem gewoon weer een tik terug gegeven en hem verder even genegeerd. Daarna was hij weer lief.

Maar doe ik dit nu goed? En wat moet ik doen als hij bijt. Die katten onderling die blijven tikken uitdelen naar elkaar, maar ik wil niet dat die kleine bang voor me wordt (niet dat het daar nu op lijkt, want hij blijft heel erg naar me toetrekken).

Met andere woorden, hoe voed je zo'n kitten op qua gedrag? Hij is verder absoluut geen sloper en superzindelijk.

Marye78

Re: Kittenopvoedingsvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:13

ik heb echt nog nooit van natural kitmanship gehoord!.................

maar ik zou me gewoon niet te druk maken hierom. is volstrekt normaal kittengedrag, gewoon lekker mee spelen, word vanzelf wel minder.

als hij je echt pijn doet kun je m dat laten merken door heel hard te schreeuwen (AU roepen). katten haten harde geluiden.
slaan zou ik nooit doen, word hij alleen maar bang van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:14

Bedankt voor de tip Marye! Natural Kitmanship bestaat ook niet echt voor zover ik weet, maar dat had ik er zelf van gemaakt.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:20

CCCCorine schreef:
Bedankt voor de tip Marye! Natural Kitmanship bestaat ook niet echt voor zover ik weet, maar dat had ik er zelf van gemaakt.

ow hahaha, ik dacht al aan een of ander mode verschijnsel

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:25

CCCCorine schreef:
Natural Kitmanship bestaat ook niet echt voor zover ik weet, maar dat had ik er zelf van gemaakt.

Ik vind het wel leuk gevonden hoor! Wat ik in huis heb voor 'ongehoorzame katjes' is een klein pompflesje met water. Wanneer er ongeoorloofde dingen gebeuren spray ik water ik hun richting (recht in het gezicht is echt niet nodig). Het flesje dwingt snel genoeg zoveel respect af dat het zien er van al voldoende is om gedrag te stoppen.

Geniet er maar van, van die kleine, 't is zo een stoere grote kater!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:29

Oh, ik ben echt zo dol op mijn kleine Fredje . Hij is echt mijn grote vriend en best een brutale aap, maar daar val ik juist op.

Laatst stond ik kattenvoer klaar te maken en klom hij zo via mijn been helemaal naar boven, echt cool . En de manier waarop hij in mijn bed klimt is ook zo aandoenlijk. Eerst hoor je baf, grijp (klauwtjes in dekbed), dan spartel spartel spartel en dan plof. En dan is ie boven. Dit kan zich ontelbare keren herhalen, want eerst rent ie heel hard heen en weer over mijn bed en springt ie af en toe naar beneden. Pas als hij moe is blijft hij ook liggen, haha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:34

Komt me allemaal erg bekend voor.
Ik heb ook een kitten, ze is nu 3 maanden oud.
Dat bijten, ik sta het toe tot ze te hard bijt, dan zeg ik hard auw of geef haar een klein tikje. Als ze met m'n andere katten spelen geven die haar tenslotte ook een tik als ze te ver gaat.
Geniet maar van je kitten ze zijn zo groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:13

haha, die duvel van mij is net zo. ik heb een rood katertje van een week of 16. en hij doet het nog steeds. en die spuitfles met water? die is toch zo cool! nog een keer, nog een keer!!!!

maar dat bijten is toch echt spelen, ze kunnen dan heel brutaal kijken maar als je goed kijkt knippert hij 2 of 3 keer heel rustig met zijn ogen. daarmee zegt hij ik doe je niks hoor, ik speel alleen maar.

kitten zijn zo leuk! maarre weet iemand wanneer de kittenpubertijd is afgelopen???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:01

als een jonge kat je bijt is dit uit speelsigheid, alleen moet hij leren dat jij een mens bent en hij je niet mag bijten!

slaan, niet doen, worden ze ontzettend kopschuw van.

doe dit:
als de kat je bijt pak je hem even in het nekvel en draai hem wat om, daarbij zeg je gewoon nee! of ehh dat mag niet!

na een paar keer weet hij dan wel dat jij niet om in te bijten bent, en dan zal hij heel zachtjes spelen.
krabben met de nagels uit hetzelfde, pak in het nekvel( doet moederpoes ook als er wat is) draai iets om en zeg weer nee! of foei!

niks toestaan, ook niet omdat het leuk is, als je een volwassen kat hebt die je keihard gaat bijten heb je een probleem....
ook omhoogklimmen bij je broek e.d. niet toestaan, volwassen katten zijn niet lekker om in je been te hebben.

consequent zijn, nee is nee, volhouden dan heb je vanzelf een geweldige kat!!