dringende vraag over bijtende hond:S

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

dringende vraag over bijtende hond:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 10:50

ik heb een hele lieve hond er is alleen 1 maar
als hij een slecht humeur heeft gromt hij de hele dag en kan je erop wachten dat hij je een keer bijt of de katten of de andere hond.
gister was er weer zo'n dag hij pakte de andere hond voor mijn vader's voeten dus die pakt hem aan zijn halsband en trekt hem van onze andere hond af(die overigens gwoon aan kwam lopen en niemand haalde beide honden aan geen reden voor jarloezie dus)
en hij wordt in zijn vinger gebeten(zo diep dat mijn vader de hele nacht niet geslapen heeft van de pijn en hij is geen "mietje")
gulukkig geen infectie(is net bij de dokter geweest)
maargoed als je de hond dus op z'n kop geeft doet hij het later toch weer.
hij begon ermee vanaf zijn 1e jaar(als pup niets aan de hand)en we hebben hem nooit wat gemeens gedaan niemand van ons(ook niet familie)
we kwamen erachter dat hij oorpijn had,die oorpijn is volledig onder controle nu en het ging een poos weer super goed! wij dachten we hebben het gevonden(hij had mij en mijn opa al eens flink door onze schoenen gebeten en hield gewoon vast!)
ineens begon hij weer met de katten te pakken(vooral de dikke kat die nogal sloom is )1x had die dikke een hele opgezwollen kop
mijn ouders gingen met de hond naar de DA om te vragen of er nog wat aan te doen was want anders lieen ze hem inslapen want straks heeft hij een keer een kind te pakken ofzo.
de DA castereerde hem en sleep zijn hoektanden af zodat hij niet meer door kon bijten.
het ging weer heel lang goed(jaar ofzo)
en nu sinds 2 maanden is het weer zo ver
gister pakte hij dus onze "nieuwe" hond zonder enige reden de DA had gezegd dat het kwam door voernijd maar dit keer was er nergens voer/eten ofzo.
mijn vader wilde de hond redden om het zo maar even te zeggen en toen beet de grote hond mijn vader dus in zijn duim
hij heeft nu een muilkorf om(eerder gewoon een bandje om zijn neus maar hij kan mij vader en de andere hond nog bijten) en zelfs andere DA's zeggen dat het geen jarloezie is maar voernijd/voerbijt(zonder dat ze weten wat onze eigen DA gezegd heeft)
als het nog 1x gebeurd moet hij dus echt een spuitje ik weet dat het gevaarlijk is wat hij doet maar hij kan ok heeeeel lief zijn
alleen zegt mijn moeder de momenten dat hij lief is zijn steeds minder aan het worden elke dag bromt hij wel een keertje ookal doe je hem even naar buiten(in de tuin)bromt hij als hij langst je loopt of een kat tegen komt(katten waren er alle 3 veel eerder dan hem!!!)
nu ben ik al aan het zoeken geweest op internet maar er is niets te vinden over deze agressie alleen verveling maar hij heeft veel speelgoed en mag 3x per dag mee wandelen(alleen zonder de andere hond) en soms mee fietsen wat hij heeeeeel leuk vindt!!
ow en hij doet ook zo tegen de hond van mijn tante en oma bij hun thuis!
WIE O WIE HELPT MIJ?!

hier info over de hond:

ras: engelse springer spaniel
naam: zwabber
hoogte: 51cm
kleur: 3 kleur(veel wit)
vacht: lange haren

DUS HEEFT IEMAND TIPS(BEHALVE NAAR MARTIN GAUS TOE GAAN)
ZEG HET ME DAN PLIEZ!!!!

foto:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gr. amazingstar

Robyn

Re: dringende vraag over bijtende hond:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:57

Dit lijkt wel op een enorm dominantieprobleem. Misschien is het toch handig om er een gedragstherapeut bij te halen. (dit hoeft natuurlijk niet gelijk Martin Gaus te zijn)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:26

Ben het eens met de reactie van hierboven.
Gedragstherapeut kan heel goed helpen, wie weet is er een hondenschool bij jullie in de buurt ga daar eens informeren.
Ik ken het probleem wel een beetje want heb hier thuis ook zo een dominante boef zitten ( argentijnse dog) maar moet eerlijk zeggen hij is niet "gemeen" naar mensen.
Wel een grommer en een lipoptrekker.
Wens je in wel heel veel succes en hoop dat er een oplossing komt voor jullie en de hond.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:27

Robyn schreef:
Dit lijkt wel op een enorm dominantieprobleem. Misschien is het toch handig om er een gedragstherapeut bij te halen. (dit hoeft natuurlijk niet gelijk Martin Gaus te zijn)

ja misschien toch maar eens over hebben met mijn ouders.

iemand nog ideeen/tips??

gr. amazingstar

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:39

ja zo'n cursus wilt misschien wel helpen.
je heb geluk dat dit inprecipe een niet al te grote hond is, wij hebben een rottweiler mannetje van zo'n 60 kg die behoorlijk dominant is. Mocht hij ooit een keer bijten is het gelijk over. Voor de rest en super lieve hond maar het blijft altijd uitkijken.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:41

Quarterh0rse schreef:
ja zo'n cursus wilt misschien wel helpen.
je heb geluk dat dit inprecipe een niet al te grote hond is, wij hebben een rottweiler mannetje van zo'n 60 kg die behoorlijk dominant is. Mocht hij ooit een keer bijten is het gelijk over. Voor de rest en super lieve hond maar het blijft altijd uitkijken.

bij ons op stal hebben ze ook een rottweiler en daar moet je ook voor uitkijken als hij je niet kent rent hij achter je aan en wil hij je
"bedreigen"
maar idd bedankt voor de tips en weet iemand nog andere tips dan een cursus???

gr. amazingstar

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:17

Je hebt een zo groot probleem dat ik dus echt heel hard op zoek zou gaan naar een gedragstherapeut, echt meteen! Je kunt zo heel moeilijk advies geven want je ziet niet welke houdingen hij erbij laat zien....

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:18

nou hij tilt zijn lippen op maar als hij gaat buiten of hij gromt een keer en valt aan of hij valt meteen aan!

gr. amazingstar

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:21

Dat zegt niks. Ik heb wel vermoedens maar ik vind dat er een deskundig iemand naar moet kijken...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:04

Tinley is een grote organisatie, stuur een mail en jou vraag word doorgestuurd naar een gedragstherapeut(e).

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:00

wat jij omschrijft lijkt wel een beetje op 't cocker syndroom.....dat is een hersenafwijking die vroeger veel bij rode cockerspaniels voorkwam.
is jouw spaniel raszuiver en heb je er een stamboom bij?? zo niet dan kan het inderdaad dit syndroom zijn...vraag het maar eens aan je da.
mijn vriendin had vroeger een rode cockerspaniel die hetzelfde gedrag vertoonde als jouw hond. deze hond moesten ze ook in laten slapen omdat het gedrag steeds onberekenbaarder werdt.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:38

Hmm Woofie, het lijkt mij meer een dominantie probleem (en onwetende mensen hoe hier mee om te gaan) dan het Red Cocker Syndrome.

Als eerste, zoek een andere DA! Eentje die weet waar hij over praat.
Verder een cursus, niet alleen gehoorzaamheid, maar ook eentje over het gedrag van honden (gedragstherapeut bijv die je kan uitleggen over hondengedrag).

Jaloezie bestaat niet onder honden!
Rangorde is heel belangrijk en volgens mij is die bij jullie niet duidelijk (of de hond heeft het overgenomen, dat kan ook nog).

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 21:34

woofie schreef:
wat jij omschrijft lijkt wel een beetje op 't cocker syndroom.....dat is een hersenafwijking die vroeger veel bij rode cockerspaniels voorkwam.
is jouw spaniel raszuiver en heb je er een stamboom bij?? zo niet dan kan het inderdaad dit syndroom zijn...vraag het maar eens aan je da.
mijn vriendin had vroeger een rode cockerspaniel die hetzelfde gedrag vertoonde als jouw hond. deze hond moesten ze ook in laten slapen omdat het gedrag steeds onberekenbaarder werdt.

onze hond is alleen niet rood maakt dat wat uit??? ik ga het zeker eens navragen want hij heeft geen stamboom(gekocht als cocker spaniel maar mijn oma heeft er 1 met stamboom en die is kleiner en langere smallere oren en ander soort vacht meer krullend) dus we denken springer spaniel want daar komt hij meer mee overeen!

gr. amazingstar

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:42

inderdaad, gedragstherapeut erbij. En anders in laten slapen. Zit weinig anders op. Je moet ook aan je andere dieren denken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 22:00

Dit lijkt me echt een dominantie probleeem, zo te lezen heeft de hond de leiding overgenomen.
Een gedragstherapeut lijkt me een goede oplossing en heel snel voor er doden gaan vallen... Die hond heeft duidelijkheid nodig over wie de baas is!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:12

amazingstar schreef:
onze hond is alleen niet rood maakt dat wat uit??? ik ga het zeker eens navragen want hij heeft geen stamboom(gekocht als cocker spaniel maar mijn oma heeft er 1 met stamboom en die is kleiner en langere smallere oren en ander soort vacht meer krullend) dus we denken springer spaniel want daar komt hij meer mee overeen!

gr. amazingstar

Zoek eens wat meer informatie op over de hond, en in het specifiek over de Cocker.
Heb je blijkbaar niet gedaan, want anders had je wel geweten dat de Cocker juist geen krullerige vacht moet hebben!

Daarbij heb je jouw hond gecastreerd, en een castratenvacht ziet er vaak anders uit dan een niet-castratenvacht, zekers bij Spaniels.
Is de hond van jouw oma ook gecastreerd, misschien verklaart dat de krullerige vacht (en heeft jouw hond geluk gehad).
Of geschoren of op een verkeerde manier getrimt?

Verder, als ie zowat de hele dag gromt, zou ie dan geen pijn kunnen hebben?
Dit zou ik uitgebreid laten onderzoeken, misschien zit er wel iets binnenin waarvan hij last heeft.
Wel bij een andere DA want de adviezen die ik via jou van hem heb gehoord vind ik flut.

Desiree, erg cru, omdat zij niet met de hond overweg kunnen/er weinig verstand van hebben, zou iemand anders dat ook niet kunnen?
Het is niet de hond zn schuld dat ie nu zo is...
Daarbij, een vechtpartijtje is zo erg nog niet, als het ook maar ophoudt als de andere hond zich overgeeft (als je je er zo snel al mee bemoeit, wordt het vaak alleen maar erger), is vaak om de rangorde.
De mens ziet vaak de aanwijzingen niet eens, honden onderling veel beter.

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:50

Ik ga volledig mee met Chrystal-gek.

Er zijn maar weinig honden die echt een kronkel in dr kop hebben en zonder reden andere dieren (of mensen) aanvallen. Vaak laten honden al ziljoenen signalen zien dat ze vroeg of laat een andere hond pakken, veel mensen ontgaat dit helemaal.

Zo is onze Border Collie reu bijvoorbeeld ook best dominant, als we met hem naar behendigheid gaan merken we zodra we daar binnen komen al welke honden we beter uit de buurt kunnen blijven die les (andere dominante reuen) en dat doen we dan ook. En constant in de gaten houden mochten we toch bij zo'n hond in de buurt komen en afleiden, met een speeltje of wat dan ook.

Ga in eerste instantie wat meer research doen zelf over gedrag tussen honden en t ras van je hond, uitgeleerd ben je nooit. Je hoeft niet meteen Martin Gaus erbij te halen, maar een boek van hem lezen kan ook al heel handig zijn. Als ik een probleempje heb met mijn NH spring ik ook niet meteen in het vliegtuig naar Amerika om het aan Pat Parelli te vragen, of wel? Maar een gedragstherapeut of in ieder geval een goede gehoorzaamheidscursus lijkt me zeker geen nutteloze poging.
Tis een leuk beestje, zonde als ie weg zou moeten.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 00:09

Uh, Martin Gaus? Nee, die ik zou niet aanraden om naar toe gaan.
Ik heb hem ooit eens op de proef gesteld met een vraag, en alleen zijn antwoord bevestigde mijn vermoedens over hem al.
Echt hart voor dieren hebben kan ik hem niet noemen, grote naam en bekendheid en geld verdienen vind ik meer in zijn rijtje passen.

MG raad ik dus niet aan, een andere deskundige op dat gebied zekers wel!

halibut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:43

Oh pardon, heb zelf geen ervaring met hem verder. Weet alleen dat zijn aanpak inmiddels wat gedateerd is. Maar dan neem ik dat terug

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 09:19

Chrystal-gek schreef:
amazingstar schreef:

gr. amazingstar

Zoek eens wat meer informatie op over de hond, en in het specifiek over de Cocker.
Heb je blijkbaar niet gedaan, want anders had je wel geweten dat de Cocker juist geen krullerige vacht moet hebben!

Daarbij heb je jouw hond gecastreerd, en een castratenvacht ziet er vaak anders uit dan een niet-castratenvacht, zekers bij Spaniels.
Is de hond van jouw oma ook gecastreerd, misschien verklaart dat de krullerige vacht (en heeft jouw hond geluk gehad).
Of geschoren of op een verkeerde manier getrimt?

Verder, als ie zowat de hele dag gromt, zou ie dan geen pijn kunnen hebben?
Dit zou ik uitgebreid laten onderzoeken, misschien zit er wel iets binnenin waarvan hij last heeft.
Wel bij een andere DA want de adviezen die ik via jou van hem heb gehoord vind ik flut.

Desiree, erg cru, omdat zij niet met de hond overweg kunnen/er weinig verstand van hebben, zou iemand anders dat ook niet kunnen?
Daarbij, een vechtpartijtje is zo erg nog niet, als het ook maar ophoudt als de andere hond zich overgeeft (als je je er zo snel al mee bemoeit, wordt het vaak alleen maar erger), is vaak om de rangorde.

hallo,

mijn oma's hond is dus een cocker(zet hier wel even foto van neer)
stamboom en alles van die hond klopt konden we via chip van de ouders zien enzo.
maar onze hond is zeker geen cocker zoals hij verkocht is(als pup leek hij er erg op!)

Afbeelding
hond van mijn oma
Afbeelding
onze hond

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:08

Chrystal-gek schreef:

Cru is het als andere dieren en mensen de dupe raken. En stel ze doen de hond weg, wat vreselijk moeilijk zal zijn want bitter weinig mensen zullen zich in aanmerking voelen voor de hond, dan is de kans best groot dat er iemand anders gebeten gaat worden.

Degene die hond dan heeft zal het overwicht mogelijk af moeten dwingen. Want ook aan natuurlijk overwicht zal deze dominante hond proberen te tornen.

Ik zou het ook niet graag zien als die hond straks jaren in het asiel komt te zitten en van eigenaar naar eigenaar gaat. Dat is ook waardeloos.

Ik heb ooit een vriend gehad met een rooie cocker. Die hond was enerzijds aanhankelijk en had superveel aandacht nodig (die ze afdwong) en was anderzijds heel dominant. Ze kwam ook uit het asiel. Toen ik er voor het eerst binnenkwam ging ze me heel hard aanblaffen. Maar hondenmens die ik ben, ik was niet onder de indruk. Soms pikte ze je plek op de bank in, en ik zei dat ze er dan af moest. Dan begon ze te grommen en te dreigen. Ik sleurde haar dan aan haar nekvel van de bank af. En dan begon een gevecht: ze wilde bijten, en dan greep ik haar en dwong haar op de grond en ik bleef daar net zo lang totdat ze ophield met grommen. Uiteindelijk erkende ze mij meer als haar baas dan de rest. IK was degene die met haar naar de dierenarts moest voor de vaccinatie wat kennelijk nogal problemen gaf. Nu niet hoor. Ik deed haar rustig een muilkorfje om wat de dierenarts niet durfde, en liet haar spuiten. Daarna tilde ik haar bedaard op de weegschaal voor het vlooienmiddel, niets aan de hand. Ik kon alles met die hond. En ze luisterde als de beste.

MAar ja, een hond aanpakken is iets wat de meeste mensen niet kunnen. Ik wel, ik kan heel hard optreden. En als er iemand is die van honden houdt.....

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:43

zou het niet kunnen dat er iets in zijn hoofd zit?
een hond van een kennis van ons begon langzamerhand vals te worden,het bleek dat deze een tumor in het hoofd had waardoor hij zo werd

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:33

Waarom zou er iets mis met dat dier moeten zijn?
De opvoeding zegt zoveel.
Maargoed, als er wat fout gaat, wil je natuurlijk liever dat het aan het dier ligt dan aan jezelf.

Let wel, ik heb al gezegd dat ze de hond uitgebreid moeten controleren door een vakbekwame dierenarts of die geen pijn heeft oid, dat altijd als eerste uitsluiten.
Maar als daar niks uitkomt, zullen ze het toch echt bij hun zelf moeten zoeken.
En die kans is best groot als ik alles zo lees.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:56

Desiree schreef:
Chrystal-gek schreef:

Cru is het als andere dieren en mensen de dupe raken. En stel ze doen de hond weg, wat vreselijk moeilijk zal zijn want bitter weinig mensen zullen zich in aanmerking voelen voor de hond, dan is de kans best groot dat er iemand anders gebeten gaat worden.

Degene die hond dan heeft zal het overwicht mogelijk af moeten dwingen. Want ook aan natuurlijk overwicht zal deze dominante hond proberen te tornen.

Ik zou het ook niet graag zien als die hond straks jaren in het asiel komt te zitten en van eigenaar naar eigenaar gaat. Dat is ook waardeloos.

Ik heb ooit een vriend gehad met een rooie cocker. Die hond was enerzijds aanhankelijk en had superveel aandacht nodig (die ze afdwong) en was anderzijds heel dominant. Ze kwam ook uit het asiel. Toen ik er voor het eerst binnenkwam ging ze me heel hard aanblaffen. Maar hondenmens die ik ben, ik was niet onder de indruk. Soms pikte ze je plek op de bank in, en ik zei dat ze er dan af moest. Dan begon ze te grommen en te dreigen. Ik sleurde haar dan aan haar nekvel van de bank af. En dan begon een gevecht: ze wilde bijten, en dan greep ik haar en dwong haar op de grond en ik bleef daar net zo lang totdat ze ophield met grommen. Uiteindelijk erkende ze mij meer als haar baas dan de rest. IK was degene die met haar naar de dierenarts moest voor de vaccinatie wat kennelijk nogal problemen gaf. Nu niet hoor. Ik deed haar rustig een muilkorfje om wat de dierenarts niet durfde, en liet haar spuiten. Daarna tilde ik haar bedaard op de weegschaal voor het vlooienmiddel, niets aan de hand. Ik kon alles met die hond. En ze luisterde als de beste.

MAar ja, een hond aanpakken is iets wat de meeste mensen niet kunnen. Ik wel, ik kan heel hard optreden. En als er iemand is die van honden houdt.....

Aandacht afdwingen en dominantie staat met elkaar in verband dus niet zo vreemd.

Ik vind deze hond niet als extreem klinken, alleen wel duidelijke leiding nodig. De een is daar beter in dan de ander. Ik vind dus herplaatsen helemaal geen slecht idee als je die rol zelf niet aan kunt.
Leiding geven aan je hond staat trouwens los van je hond hard aanpakken oid. Dat heb je er helemaal niet voor nodig....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:15

Lysette schreef:
Leiding geven aan je hond staat trouwens los van je hond hard aanpakken oid. Dat heb je er helemaal niet voor nodig....

Bij sommige honden wel. Bij mijn honden absoluut niet, maar bij die rooie cocker van een ex van mij ECHT wel. Niet alle honden zijn hetzelfde. De een heeft harde aanpak nodig en de ander voldoet met zachte al.