Jonge poes (5 maanden) plast ineens binnenshuis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Jonge poes (5 maanden) plast ineens binnenshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:47

Ik zit met een probleempje met ons poesje van nu 5 maanden oud. Ze plast sinds gisterenochtend steevast `s morgens op de mat van de achterdeur!
Ze is een tijdje gewend geweest dat ik de achterdeur open deed zodra ik beneden kwam (met mooi weer), en ging dan meteen in de tuin haar "ochtendplasje" doen. Sinds het weer vies weer is, blijft de achterdeur dicht, en is dit denk ik een soort protest? De kattenbakken zijn schoon, en `s nachts gaat ze zover ik weet gewoon op de kattenbak, net als onze andere 2 katten dat doen.
Ik heb haar nu iedere keer flink afgestraft door haar bij haar nekvel te pakken, met haar neus in dr plas te steken, en haar vervolgens op de kattenbak te zetten.
Ik heb werkelijk geen idee waar dit nu in een keer vandaan komt... puberen kittens ook ofzo? Ze is een lapjespoes, schijnt dat die niet al te makkelijk zijn?

M_en_M

Re: Jonge poes (5 maanden) plast ineens binnenshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:53

nee lapjes poezen zijn inderdaad niet de makkelijksten ken er over mee praten
maar misschien is ze het zo gewend om naar buiten te gaan voor haar ochtend plasje dat ze dat nog wil bijven doen maar nu de deur niet open gaan dat ze het dan maar op de mat doet
misschien gaat dat wel weer over dat denk ik haast wel heb er nog nooit over gehoord eigenlijk dat ze dat zo ineens doen misschien is het ook wel protest

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:04

Kan heel goed komen doordat je de routine van het ochtendplasje buiten doorbreekt. Met de neus erdoor halen heeft geen nut. Probeer eens haar op de bak te zetten op het moment dat je haar normaal gesproken naar buiten liet, of de bak op de plaats van de mat te zetten.

Suc6!

=^.,.^=

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:23

Dat gaat niet, ze is beneden voordat ik beneden ben. Normaal gesproken deed ik dan vrij snel de deur open, maar ook niet altijd meteen. Soms kregen ze eerst nog eten, zoals nu ook zo is.
De kattenbak staat nog geen meter van de deurmat af...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:43

Koortje schreef:

Zodra ze op de mat gaat zitten wachten tot de deur opengaat, oppakken en op de kattenbak zetten?

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:50

Elles schreef:
Koortje schreef:

Zodra ze op de mat gaat zitten wachten tot de deur opengaat, oppakken en op de kattenbak zetten?

Ze wacht niet, ze is al klaar met plassen als ik aan kom! Tenminste, gisteren zag ik haar in de mat "graven", en vanmorgen liep ze ook heel sneaky weg te sluipen toen ik aan kwam...

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:55

Koortje schreef:
Ze wacht niet, ze is al klaar met plassen als ik aan kom! Tenminste, gisteren zag ik haar in de mat "graven", en vanmorgen liep ze ook heel sneaky weg te sluipen toen ik aan kwam...

Bak óp de mat zetten? En dan steeds een stukje verder schuiven tot ie weer op z'n plek staa?
[/quote]

Nathalie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:57

Onze kater is 8 en plast constant op de mat bij de voordeur.

Ik heb wel eens gehoord dat je de voerbak op de plek moet zetten waar ze hun behoefte doen. Aangezien katten hygiënische dieren zijn zullen ze daar niet meer plassen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:44

Bak dichtbij de deur zetten (ernaast) en met de mat zelf iets doen. Je kan er wat kamferspiritus opdoen, of even een 'blaadje' aluminium folie. Kamferspiritus stinkt heel erg voor katten, en de folie vinden ze vervelend omdat het plassen dan zo kletter. Ik denk dat ze op deze manier toch gauw de bak (die in de buurt staat) gaat gebruiken, ipv. de mat.

ps. straffen kun je enkel doen als ze bezig is, en dan zou ik het nog niet op jouw manier doen. Gewoon beetpakken, stevig toespreken, en in de kattenbak zetten. Als ze het op de katten bak gaat doen, moet je haar ook goed belonen.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 18:46

Ik kreeg van iemand de tip om peper op de mat te strooien, denk dat ik daar maar eens mee ga beginnen!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 09:14

Update:

Vanmorgen kwam ik beneden, alles was netjes schoon. Dus ik geef alle 3 de katten te eten, zet de achterdeur open, en vertrek naar boven om te douchen. Even later zaten de 2 poezen boven op de slaapkamer, en lopen met mij mee naar beneden als ik klaar ben. Zie ik dit keer onder het bureau een grote plas liggen!! Ik snap er dus niets meer van, en begin zelfs te twijfelen of het die kleine poes wel is geweest. 1 van de andere poezen heeft wat moeite met haar, en lijkt wat jaloers. Zij trok eerst heel erg naar mij toe, maar sinds we de jonge poes erbij hebben niet meer.

Ik weet nu even niet meer wat te doen, behalve er dus elke ochtend op voorbereid zijn dat ik nog kan gaan dweilen

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:21

Je hebt er geen katers tussen zitten? Mijn moeder had namelijk een jonge kater van een half jaar die zelf op de tafel ging plassen. Die heeft ze nu laten castreren, en sindsdien doet hij het niet meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:23

laat de nieren even nakijken, misschien heeft ze een blaasontsteking?
dat ze zo ineens overal gaat plassen is niet goed, dan moet er meer aan de hand zijn./

wat is er allemaal veranderd, zijn er andere katten bij?

peper strooien werkt niet, zet op die plek een bakje met kattengrind neer, ze moet wel even goed leren dat ze het op de kattebak moet doen...

Brasko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:31

Je hebt het over een andere kat die niet zo kan wennen aan het nieuwe poesje. Ik heb gehoord dat katten elkaar erg kunnen terroriseren. Misschien mag ze niet op de bak van die andere kat en kan ze niet anders. Ik weet niet zo goed wat je eraan kan doen, misschien een tweede bak.

Met haar neus door de plas halen of straf geven heeft geen zin. Net zoals bij honden en paarden moet je haar binnen 3 sec. staf geven als ze iets stouts heeft gedaan.

Ik hoop dat het niets medisch is en dat het snel opgelost is. Succes.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:44

Helaas herken ik dit.... Ik kreeg mijn kat 6 jaar geleden. Altijd problemen gehad met het zindelijk zijn.

Heb werkelijk alles geprobeerd en haar vaak laten onderzoeken door mijn DA. Ook veel en lang gezocht op internet naar de gouden tip.

Ben in die tijd twee keer verhuisd en ze ging gewoon door met plassen in een hoekje of op de mat. Heel soms deed ze het ook op de bak.

Ongeveer twee jaar geleden is mijn andere kat doodgereden en sinds die tijd is het goed. Op een gegeven moment merkte ik zelfs dat ze niets meer in de kattenbak deed, alleen nog maar buiten. Het gaat nu zelfs zo goed dat ik al een jaar geen kattenbak binnen heb staan. Ze zit soms de hele dag binnen, maar houdt het keurig op totdat ik thuiskom en ze naar buiten kan.

Heb heel lang getwijfeld of ik een andere kat uit een asiel hier een plekje zou geven, maar ik durf het niet aan, want ik ben ervan overtuigd dat het dan weer misgaat....

Dit is niet het antwoord wat je wilt horen denk ik, maar mijn kat wil haar huis niet delen met andere katten. Dan wordt ze letterlijk pisnijdig .

Sterkte ermee!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:14

Jeetje wat balen Koortje.
Ik zou ook niet weten wat je kan doen. Probeer er achter te komen of het ariel echt wel is, en niet 1 van de andere.
Wij hebben met Cees een keer gehad dat hij overal ging piesen. Dat lag er waarschijnlijk aan dat hij boos was, we waren net op vakantie geweest, en onze oppas voor de katten gaf ze alleen eten en ging weeer weg.
Cees ging toen in elke hoekje zitten piesen, en daarbij keek hij je gewoon aan.
Ik hoop voor je dat het snel is opgelost.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 12:11

Bedankt voor alle reacties!

Medisch sluit ik uit. Alle drie de katten gaan normalitair gewoon op de bak, en al zou ze nog zo nodig moeten plassen, dan zou ze ook nog gewoon op de bak gaan.

Terroriseren sluit ik ook uit. Fidji (zwarte poes) is wel erg jaloers, maar absoluut niet het type om te terroriseren. Daarbij hebben we 2 bakken, dus is er altijd een mogelijkheid.

Boosheid van Fidji dr kant af zou kunnen. Zoals ik al zei, voordat Ariel kwam, trok ze altijd heel erg naar mij. Ariel is zo brutaal dat ze Fidji heel vaak achterna zit, en er bovenop springt. Fidji heeft dus inderdaad een hekel aan Ariel, en blaast en gromt er vaak naar. Ariel trekt ook erg naar mij en vraagt veel om aandacht, dus het kan zijn dat Fidji daar kwaad om is.

Ik probeer ze nu gewoon alle 3 maar een beetje te negeren, zodat de een niet het gevoel krijgt dat ik een ander voortrek oid. Het is duidelijk naar mij gericht, ik ben degene die vaak aan dit bureau zit, en ze eten geef en de deur open zet en dat soort dingen. En daar plast 1 van de 2 dus...

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:20

Medisch uitsluiten is naar de DA gaan met een plasje. Ook ik heb jaren met een plassende poes gezeten. Dacht ook dat het een soort pesten was of dat ze niet kon wennen aan de nieuwe kat. Alles geprobeerd en gedaan. En wat blijkt... toch een keer naar de DA gegaan en ze had blaasgruis en een fikse blaasontsteking.

Ik herken jouw verhaal echt en wil je echt vragen om 1 keertje naar de DA te gaan. Het heeft ons de ogen geopend. En sindsdien staat ze op een speciaal dieet en heeft ze nergens meer geplast.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 12:28

Ik heb al 1 kat op CD dieet staan.
Maar waarom zou ze precies naast de bak plassen zodra ik mn rug toekeer??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:19

toch aandacht dan he....
als ze goed zindelijk zijn en een blaasprobleem hebben zoeken ze die bak dus echt wel op....

je houd de bak wel goed schoon he? en t is er ook niet eentje met zo'n klep ervoor? sommige katten kunnen daar totaal niet tegen.

ik heb zelf een gehad vroeger die deed het ook, maar was puur aandacht.
ik had vier katten gaf ze allemaal wel aandacht,maar die madam wilde blijkbaar nog meer hebben dus plaste ze naast de bak..
ik werd dan boos gaf haar op haar kop en prompt deed ze het weer!

van de dierenarts moest ik toen haar negeren als ze het deed, niet mopperen maar optillen en buiten zetten...
je kunt t proberen,weet niet of t gaat helpen...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 15:50

Ja Ellepel, in jouw verhaal kan ik goed komen, het lijkt op precies hetzelfde. Met als enig verschil dat een van mijn poezen het sneaky doet als ik niet kijk.
Ik kijk het nog maar even aan, en probeer Ariel niet meer aandacht als de rest te geven, ookal vraagt ze er duidelijk om....

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:32

Koortje schreef:
Maar waarom zou ze precies naast de bak plassen zodra ik mn rug toekeer??

Het waarom zou ik ook niet weten. Mijn poes deed het ook. Soms draaide ik me om en hoorde haar plassen. Bij mij ging het van kwaad tot erger. Eerst alleen op de mat, later op meerdere plaatsen. Ze heeft het zelfs een keer gedaan, terwijl ik op de bank zat aan de ene kant. En zij zat aan de andere kant te plassen. Ik zat te forumen.... dus lette niet op haar.

Vandaar dat ik ook altijd dacht dat het aandacht vragen was.
Maar niets hielp, negeren, bak op de plek neerzetten, voer op de plek zetten, boos worden, opsluiten om het gedrag te doorbreken, feliway spray echt alles.
Bij ons heeft het 5 jaar geduurd voordat we erachter kwamen (niet dat ze het de hele tijd deed, maar ze had echt periodes) dat ze een blaasprobleem had.
Mijn dierenarts gaf aan dat heel veel katten blaasproblemen hebben en dat veel van de plasproblemen daar aan te wijten zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:33

is wel zo inderdaad dat die kat van mij die het deed, veel later ook blaasgruis had, was nog een vrij jonge kat toen,ongeveer een jaar.

je kan haar uit voorzorg ook gewoon dat voer gaan geven, kan helemaal geen kwaad, je hebt toch nog een kat die ook dat voer krijgt?

valt te proberen...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 08:17

Ondertussen zijn we er dus achter wie de boosdoenster was, inderdaad Ariel.
Ik had gemerkt dat er telkens geplast werd als ik ging douchen, dus nu had ik haar tijdens het douchen in de slaapkamer bij mijn vriend opgesloten, en tadaaa! alles blijft droog. Zodra ik klaar ben, gaan we samen naar beneden, geef ik ze eten, en gaat alles goed. Net moest ze wel meteen nodig naar de kattenbak, en heb ik haar daarna netjes beloond. Hoop dat het nu weer goed gaat!