cursus vraagje.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia008

cursus vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 14:44

ik heb thuis een pup van 7 maand,
we hebben er verder geen cursus mee gegaan.

maar het leek ons toch erg leuk om met haar naar een behendigheidscursus te gaan.
wij zijn thuis altijd met haar bezig, om haar dingen aan te leren, en ze luistert prefect.

nu is mijn vraag.
moet je altijd eerst een basiscursus doen voor zoiets?
en wat hebben jullie betaald voor de cursusen?

Myra87

Re: cursus vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:14

Ik weet niet precies of je eerst basis moet hebben, denk dat je je hond iig wel goed onder controle moet hebben, en dat ie niet overal heen gaat rennen
Ik denk dat de prijzen wel verschillen
Als je bij Martin Gaus aan de slag gaat ben je al gauw een paar honder euro kwijt per 10 lessen meende ik

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:00

ik ben niet zo voor, de martin gaus manier...
met probleem honden kan hij wel veel berijken denk ik.
maar ik heb absoluut geen probleem hond

ik weet dat de prijzen bij elke rijschool anders is, maar ik wil van jullie weten wat jullie betaald hebben

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:11

Ik volg de basis cursus.
Gewoon bij de plaatselijke hondensport vereniging.
Kosten: 41,50 voor 15 lessen. en een examen
En voor de behendigheid moet je eerst een basis cursus doen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:50

Voordat je samen met je hond behendigheid mag/kunt gaan doen, is het noodzakelijk dat de combinatie (= jij en je hond) een bepaald startnivo heeft. Niet alleen een aantal gehoorzaamheidsoefeningen zijn belangrijk, er is veel meer! Ook tijdens de cursus wordt hier op gelet. En, eerlijkheidshalve, als er problemen zijn en/of ontstaan die we binnen behendigheid niet op kunnen lossen, dan kunnen we een combinatie het advies geven te stoppen.

Waar we aan denken en op letten vind je hieronder op een rijtje.

Gehoorzaamheidsoefeningen:
Zit oefening
Je hond moet het kommando ‘zit’ beheersen. Waar je hond gaat zitten en hoe is minder belangrijk. Bovendien mag je je hond helpen.
Af oefening
Je hond moet het kommando ‘af’ beheersen. Hij moet dus gaan liggen. Het waar en hoe letten we niet zo op. En ook hier mag je je hond helpen.
Betasten
Elke hond moet het toestaan dat een vreemde aan hem zit. Of je hond hierbij gaat zitten, staan of liggen maakt niet uit.
Hier komen
Je hond moet onmiddellijk naar je toe komen als je hem roept. Of dit in een rechte lijn, in galop of draf is letten we niet zo op. Het is wel belangrijk dat hij direkt komt en dat je hem zonder problemen aan kunt lijnen.

Sociale aspecten:
Omgang baas - hond
Je relatie met je hond moet goed zijn, bovendien vinden we het belangrijk dat je weet hoe en wanneer je je hond moet/kunt belonen en/of moet/kunt korrigeren. De timing hiervan is ook belangrijk.
Gedrag hond - hond
We willen echt niet alleen ‘sociale watjes’, maar je hond mag niet maar zo uitvallen naar andere honden of fixeren.
Aandacht
Bij behendigheid is er altijd wel iets aan de gang, er is geluid e.d. dus is het belangrijk dat je de aandacht van je hond kunt krijgen ook als er van alles om hem heen gebeurt. Tenslotte is er niets leuker dan de baas!
Appèl
Het algemene appel moet goed zijn. Leuke term he, maar wat wil dat zeggen: je hond moet naar je luisteren en bereid zijn met je aan de gang te gaan. Kortom er moet een team op het veld staan. Dit hangt zeer nauw samen met je omgang met je hond!

Algemene eisen:
Gezondheid
Zowel bij jezelf als bij je hond mogen er geen handicaps zijn die het aanleren van behendigheid belemmeren of die je welzijn in gevaar brengen.
Leeftijd
De hond moet volgroeid zijn. Welk moment dit is, dat verschilt natuurlijk per ras.
Rassen
Rassen waarbij door hun anatomische bouw de gezondheid in gevaar kan komen, mogen niet deelnemen.
Nou je ziet het, het is een hele lijst. Vragen we iets onmogelijks? Welnee, gewoon een leuke baas-hond combinatie die samen lekker willen werken.

Denk alleen dat je nog wel even moet wachten, want op de site staat:
1. wat is volgroeid?
Antw:
Op zich vrij ondubbelzinnig: een Jack Russel is lichamelijk eerder uitgegroeid is dan een Dog. Echter wie denkt dat je per ras een leeftijd kunt bepalen, komt bedrogen uit: elke hond is anders en dus zul je elke hond apart moeten ‘beoordelen’. Naast de lichamelijke volgroeidheid is de geestelijke volwassenheid belangrijk: heeft de hond al een zekere stabiliteit in het karakter bereikt? Hoe bekijk je dit? Door je te richten op wat algemeen geldt en door je hond te kennen zodat je de veranderingen opmerkt. Als vuistregel kun je het volgende aanhouden: kleine honden ca 10 maanden; middenslag ca 1 jaar en grotere honden ongeveer 1 - 1,5 jaar.

Bron: http://www.kcflevoland.nl/cursussen/beh ...

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:23

Ik snap niet waarom iedereen aan je hond moet kunnen zitten maar goed

Ik zou zelf niet voor 1 jaar beginnen. Of een gehoorzaamheidscursus verplicht is verschilt per hondenschool maar het kan nooit kwaad. Ook al kent je hond alle oefeningen al, het is altijd fijn als je hond het gewent is om in een groep te trainen. Ik zou het dus wel doen, behendigheid kun je nu toch nog niet....
Prijzen zou ik eerlijk gezegd niet zo op letten. Het is belangrijk dat je je thuisvoelt bij een cursus en dat ze op een positieve manier trainen. Verder vind ik kleine groepjes en veel individuele aandacht erg belangrijk.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:34

Lysette schreef:

Ik denk dat dat is dat ze bijv. kunnen helpen bij het aanleren van de schutting ofzo. Niet zoals met Baloe, die dan juist nog hysterischer wordt als er een vreemd iemand aan haar gaat zitten Denk ik hoor

Maar is dat bij Jolly Jumper? (zo heet het dacht ik toch) daar kwam ik laatst bij toeval terecht en het zag er allemaal wel heel leuk uit.
Misschien dat ik daar ook nog eens een poging tot ga wagen.

Bij mijn eigen hond heb ik eerst wel gehoorzaamheidscurssusen gedaan, maar dat was als pup. Daarna kon ik dus behendigheid gaan doen. Maar die zijn nu ook strenger geworden daarin, hoorde ik laatst

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 21:31

oke super dank je wendy_klia.

ik wou zowiezo niet direct beginnen hiermee, maar eerst wil ik informatie.

ik zal dus wel eerst de basiscursus moeten volgen..
binnenkort maar even bellen denk ik

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:41

Zip schreef:
Lysette schreef:

Ik denk dat dat is dat ze bijv. kunnen helpen bij het aanleren van de schutting ofzo. Niet zoals met Baloe, die dan juist nog hysterischer wordt als er een vreemd iemand aan haar gaat zitten Denk ik hoor

Maar is dat bij Jolly Jumper? (zo heet het dacht ik toch) daar kwam ik laatst bij toeval terecht en het zag er allemaal wel heel leuk uit.
Misschien dat ik daar ook nog eens een poging tot ga wagen.

Bij mijn eigen hond heb ik eerst wel gehoorzaamheidscurssusen gedaan, maar dat was als pup. Daarna kon ik dus behendigheid gaan doen. Maar die zijn nu ook strenger geworden daarin, hoorde ik laatst

Floor had daar ook de pest aan als de instructeur aan haar ging zitten maar zo had ze wel meteen de slurf door (donker gat was minder eng dan de instructuer )