Konijn heeft plots kale plek... Foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Konijn heeft plots kale plek... Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:13

Nou, ik merk al een tijd dat mijn konijn echt serieus aan het 'pluizen' is, echt overal ligt er haar! Nu neem ik haar daarnet uit haar hok en ik zie dat ze een serieuze kale plek heeft... Ik ken echt NIX van konijnen, dus weet niet echt of dit kwaad kan...

Het is een vrouwtje van 2 jaartjes jong. Ik heb het nog nooit gezien bij haar... Zou dat iets te maken hebben in de trend van: klaar zijn voor een nest te maken ofzo?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tessyke

Re: Konijn heeft plots kale plek... Foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:14

het zien me er eerder wonden uit.
bijt ze zichzelf?

obi_san

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:18

Ik denk dat ze daar jeuk heeft of zo. Het ziet ook aardig rood voor zover ik het op de foto kan zien. Bekijk de huid eens goed...hoe ziet het er uit? Schilverig? of bobbelig zitten er blaasje of is het helemaal kapot? Hoe is de huid op een plek waar ze zich niet plukt? Ziet de huid er daar beter uit? Vergelijk de huid eens goed met een sukje huis op een ander plek van je konijntje. Is de huid verschillend dan denk ik dat ze een huidirritatie heeft...wat veroorzaakt kan worden door veel verschillende dingen. Dan raad ik je aan even naar de dierenarts te gaan, zodat het diertje niet mee zo'n ondraaglijke jeuk hoeft te hebben, want dat is natuurlijk niet fijn.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:30

Mijn konijn had dat vorig jaar ook.. maar paar weekjes later was het zo weer over... Dus het is vast niet kwaadaardig, en anders voor de zekerheid ff naar de dierenarts gaan ja

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:34

@tessyke: ja, ze bijt zichzelf soms...

Het ziet er echt niet uit als een wonde... Ze pluimt zichzelf gewoon... Het is ook niet schilferig of bobbelig ofzo...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:12

als een konijn zich plukt om een nestje te maken dan doen ze dit altijd van de buik en niet op andere plekken, dus daar zal het niet aan liggen

wat krijgt ze allemaal voor eten?

kijk ook even na of ze niet erg last van vlooien heeft, ja een konijn kan hier namelijk ook last van hebben.

smeer een vette zalf op die plek wel even goed inmasseren want ze zal het er zelf later weer aflikken denk ik.
en idd wat hier al gezegd word, kijk hoe de rest van de huid eruit ziet, is de plek ook dikker voelt het warm aan?

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:14

Weet niet wat het is.
Maar ik vind het echt raar als je een konijn hebt en er echt NIETS van weet zoals je zelf zegt.
Dat je dit niet weet oke, ik weet het ook niet.
Maar als je een huisdier neemt/hebt moet je er ook dingen van afweten vind ik..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 19:28

_Mii_ schreef:
Weet niet wat het is.
Maar ik vind het echt raar als je een konijn hebt en er echt NIETS van weet zoals je zelf zegt.
Dat je dit niet weet oke, ik weet het ook niet.
Maar als je een huisdier neemt/hebt moet je er ook dingen van afweten vind ik..

Ja, ik heb dat beest gekregen van mijn zus... Zij is konijnverslaafd en dacht dat ik er wel graag eentje zou hebben... Niet dus eigelijk Ik geef haar eten, drinken en hou haar kooi proper, maar al de rest doet mijn zus. Maar die zit nu 2 weken in het buitenland en van een gsm meenemen heeft ze dus blijkbaar nog nooit gehoord Dus ja, ik kan er ook niet aan doen dat ik er nix van ken...

@ellepel: gewoon crispy crunch. Vlooien heeft ze niet al een geluk. De plek is ook iets dikker dan op andere plaatsen en staat ook warmer.

Pheebs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:10

Zodra het warmer en dikker en roder is duidt het meestal op een ontsteking, en dan is het wel verstandig om even langs de DA gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 08:08

crispy crunch?
is dat echt konijnevoer? ken ik helemaal niet hahaahah
als dat niet zo is kunnen de kale plekken van voedingstekort komen.

okee, je konijn moet gewoon goed konijnevoer eten, brokjes uit de winkel dus, en elke dag hooi, af en toe wortel, appel, gras, paardebloemblaadjes mag ook.
de mijne krijgen ook wel een stukje oud brood.

laat je haar wel los om te lopen, krijgt ze genoeg beweging?
het kan namelijk ook een stress plek zijn, dan plukken ze zich kaal omdat ze te weinig beweging krijgen, zoek een plek uit waar ze veilig even kan rennen, elke dag even laten lopen..

dat het warm is duid wel op een onstekings reactie, zou denk ik toch even een veearts gaan vragen...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:38

Zoiets heeft mijn hond ook! Het heet hotspot.. Dat is een plek die ineens heel erg jeukt, en dan gaat se net zo lang krabben todat het niet meer jeukt, en dan heb je meestal so'n wond. Bij de DA hebben ze daar wel een zalfje voor!!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:06

We hebben morgen een afspraak bij de DA. Crispy Crunch is een soort voer van Premium, ik haal het uit de dierenzaak. Ze loopt elke dag twee maal drie kwartier los in huis. Eten krijgt ze voor de rest genoeg. We zullen morgen zien wat het zegt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:11

ben heel benieuwd....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:15

Dier is veel te vet. Ik zou haar eten eens halveren.
Een handje brok is genoeg, en daarbij een flinke pluk hooi. Ruwvoer is voor konijnen net zo belangrijk als voor paarden

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:30

Mijn konijn word rond de rui periode ook kaal.
Gaat vanzelf weer over.
Misschien wat extra vitamines bijvoeren!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:53

Ik weet niet of je mijn topic pas geleden had gelezen?
Nou ik weet niet of het te vergelijken valt hoor, maar mijn kat had het ook! Overal zeg maar..
Maar dat kwam omdat wij (de 3 kinderen in huis zeg maar) weggingen en ze ons miste (heimwee) is er iets veranderd bij jullie?
(ik heb eens horen zeggen dat er bij een konijn het zo erg is dat je iets veranderd in zijn uitzich dat het daar al aan kan liggen! )
Naja, succes..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:55

Als konijnen zwanger zijn dan plukken ze zich zelf kaal om een nest te maken .. het konijn van me vriendin deed dat ook wel eens zonder dat die kleintjes kreeg..

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:00

Ik weet niet wat het is, maar de DA is inderdaad goed om even heen te gaan... Ruwvoer is inderdaad verschrikkelijk belangrijk, klein handje brokjes en geen sla !
Maar even wat anders... dat hokje waar je konijn in zit.... is dat echt het vaste hok van je konijn ????? Sorry dan.. maar dit vind ik echt veeeeel te klein.... doodzielig... (sorry.... maar dat is mijn mening) Sterkte maar met hem/haar, en hoop dat het snel goed komt...
Oh... lees net dat ze wel lekker los mag lopen, daar ben ik blij om... haha

viviannev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:02

noekje schreef:
Als konijnen zwanger zijn dan plukken ze zich zelf kaal om een nest te maken .. het konijn van me vriendin deed dat ook wel eens zonder dat die kleintjes kreeg..

Jaa.. Ook wel eens gehad met mijn konijn, had ze een heel nest gebouwd en wij waren natuurlijk blij toen we wisten dat ze geen jongen kreeg, want voor zoveel konijnen hebben we weer geen plek.

Heb je meer konijnen? Anders zouden ze ruzie gemaakt kunnen hebben. Verder zou ik het ook niet weten, maar ik denk dat het zo wel weer over zal gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 23:30

Ik weet ondertussen wat het is.

De DA zei dat ze wat last had van haar vrouwelijke hormonen Ze was een nest aan het bouwen, maar heb eigelijk nooit gehoord of gelezen dat ze ook haar van op de bil plukten

Het hok waar ze nu in zit is haar vaste stek niet hoor Omdat we niet wisten wat het juist was hebben we haar daar maar even ingezet, als het dan een of andere irritatie was, dan waren we tenminste zeker dat de kleine kids er niet aan konden komen. Door de dag heen zit ze in een afgesloten terrein van 2 op 3 meter. Met heel wat speeltjes.... Plaats zat zou ik zo zeggen

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:59

mijn konijn deed het door stress..alleen plukte hij zich kaal onder zijn kin..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:02

hhaah dus wel plukken voor een nestje?
inderdaad apart dat ze het dan van haar bil doet,normala doen ze het onder de buik...

maar ach, d'r zijn altijd wel gekkies bij he?
blij dat het niet iets ernstigs was!