hond mee met buitenritje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

venga

hond mee met buitenritje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 14:04

Ik heb geen idee of dit echt bij BB thuishoort, anders hoor ik het wel.
Ik heb vandaag een heerlijk blokje om gestapt, het eerste stuk is over de (doodlopende) weg, dan een mooi smal zandpaadje naar een wat breder pad met een fietspad, waar veel fietsers zijn en soms wandelaars met of zonder hond. Na een paar van deze paden komen we weer op de doodlopende weg en stappen we weer terug naar stal. Al stappend ben ik een half uurtje zoet.
Ik zou heel graag mijn hondje (Jack Russel) meenemen, vandaag ben ik geen auto's of andere honden tegengekomen, achteraf gezien had het gewoon gekund. Hij moet dan los mee en luistert goed. Als er een auto aankomt kan ik mijn paard stilzetten en de hond erlangs. Ik weet alleen niet zo goed wat de 'regels' zijn als ik mensen met een hond tegenkom. Vaak lijnen zij hun hond aan omdat er een paard aankomt. Als ik dan mijn hondje ook zou moeten aanlijnen, moet ik afstappen, hond aanlijnen, passeren, hond weer los en weer te paard. Zul je net zien dat ik 5 mensen met hond tegenkom...
Mijn hondje wil natuurlijk wel even snuffelen, maar loopt wel snel weer mee met mij en het paard als hij los zou zijn. Zou het onbeschoft zijn om mijn hondje niet aan te lijnen? Hoe doen degenen die wel eens met hond buitenrijden dit?

PartTwo

Re: hond mee met buitenritje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:12

ik heb zelf geen hond maar aan je verhaal te horen is het niet een ruiterpad en kan je hond ook geen andere paarden voor de voeten lopen, dus is dat al opgelost.
en als je hond gewoon goed luisterd en gewoon bij je blijft als je hem roept lijkt me dat er geen probleem is.

alleen niet alle honden zijn van andere honden gedient en dan moet je hem wel terug kunnen roepen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 20:14

Andere ruiters en paarden is geen probleem. Ik ben benieuwd wat de etiquette zijn als je hond losloopt en je andere honden en baasjes tegenkomt. Wat vinden jullie, hoe doen jullie dit?

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:23

Ik heb zelf ook honden die goed luisteren. Zou zelf nooit mijn hond meenemen. Zoals PartTwo al zegt: niet alle honden zijn van andere honden gediend. En wat nou als je een auto tegen komt? Je moet toch op allebei de dieren letten (lijkt mij) Weet natuurlijk niet precies hoe druk het bij jou is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:32

Ik neem onze Bobbes ook wel eens mee bij een buitenrit. Kan ze lekker veel rennen. Polleke kon dat vroeger ook, maar nu trekt ze dat niet meer want ze is alweer 14. Maar wat kon ze vroeger rennen! Het enige waar ik voor moet opletten is voor het verkeer. Om zowel mijn paard en hond af te schermen op de weg rijd ik op het midden. Maar ik kom zo min mogelijk op de weg en zo veel mogelijk op zandpaden.

crazyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:54

Ik neem mijn Jack Russell ook wel eens mee, maar niet los langs de weg. Ik neem hem aangelijnd (ikzelf naast mijn paard lopend) mee naar een veilige omgeving, zonder verkeer (is maar een klein stukje hoor) , daar doe ik hem los tot we weer bij de weg zijn, hij weet het al precies. Hij komt trouwens niet als ik hem roep want hij is doof, hij komt wel als ik hem wenk en hij houd mij goed in de gaten!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 12:41

ik heb jaren met mij rottweiler naast mijn paard gereden,ze was dan ook een algemene bekendheid in het dorp,vooral omdat ik in de winter een knipperlamp op haar rug gebonden had,en dat vonden mensen helemaal te gek...

ik heb het haar geleerd naast een braaf oud paard,ten eerste moet je hond goed kunnen volgen,liefst al naast een fiets,en altijd luisteren!!

ik heb mijn hond dan ook afgeleerd naar andere honden te rennen,ook als zij gewoon uitgelaten werd,zodat ze zeker niet naar andere honden zou "oversteken" als ze deze zag...

verder loopt de hond aan de rechterkant van het paard,dus je schermt ze af met je paard,en heel consequent zijn,volgen is volgen!!

veel succes,en het is verder wel heerlijk hoor als ze mee kunnen lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:54

wij staan ook langs een zandpad wat naar het bos toeloopt.Hier mag het dus eigenlijk niet.Maar mijn duitse herder gaat ook wel eens mee.Zelf laat ik mijn paard halt houden als er mensen aankomen en de hond er naast zitten,als de mensen voorbij zijn gaan we weer verder.Nu gaat mijn hond ook niet naar andere honden toe, want ik kan me voorstellen dat dat vervelend is voor mensen.Bovendien weet je ook nooit niet of zo'n hond bijt.Ik denk altijd maar ze zijn niet voor niks aangelijnd.

Vroeger had ik trouwens een keeshond en die zat bij mij voor het zadel als ik de weg over moest of als er een hond aan kwam.
Ik klopte dan op mijn been en hij sprong er dan tegen op .Ik kon hem dan net onder zijn kont voor me hijsen .
Moet ik wel zeggen dat ik toen een heel braaf paard had.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:14

mijn hond gaat soms stiekem mee, dat heb ik liever niet omdat ik een druk, schrikkerig en niet verkeersmak paard heb. En ik dan ook nog niet op een ongehoorzame hond kan letten. Heb hem een keer aan de lijn gehad en ik op het paard, maar dat raad ik je zeker af.Toen ik klein was ging ik met mijn shet en de hond aan de lijn, dat kan wel. Was een doodkalme shet die uitkeek voor de hond ipv andersom. Als je hond maar gehoorzaam is, en je een vrij kalm paard heb kan het denk ik wel.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 19:57

Als je hond niet voorbij een hond kan lopen zonder zich ermee te "bemoeien" zou ik het niet doen. Niet alle honden vinden dat leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:00

Mijn hond gaat wel altijd mee maar ik heb dan ook altijd een fietser mee. T moet ook wel, als ik over kronkel weggetjes rij raakt de fietser me vaak kwijt maar de hond die rent steeds tussen ons in zodat we elkaar niet kwijt raken. Ook loopt ze gewoon bijna altijd los.

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:28

Mijn hondje ging ook wel mee. Maar ze mag dan van mij niet naar andere honden toe, ze moet gewoon meelopen. Vind ze helemaal geweldig trouwens. En als ze erg moe wordt, dan nam ik haar ook voorop in het zadel.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:40

Oaaaah wat lief Zip